Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Hidastaessa esimerkiksi punaisiin valoihin Saab meinaa välillä hyytyä. Kierrokset laskee liiaksi. Muuten autossa tyhjäkäynti aivan normaali, ei heittele ja tuntuu käyvän hyvin. Tätä tapahtuu harvakseltaan. Samoin välillä Check Engine -valo on vilahdellut välillä, mutta sammunut myös omin aikoinensa.
Mallina siis Saab 900i 16v -90. Yritin tuolta FAQ-sivujen kautta tutustua tuohon vikakoodien lukuun, mutta näköjään ainakin osa linkeistä on vanhentuneita tuolla sivulla: http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm Esimerkiksi vikakoodien selityksiä ei löydy ja myös tuon vikakoodilaitteen rakentamiseen olisi hyvä saada vinkkejä. Käsittääkseni kysehän on oikeastaan pelkästä hyppylangasta, jonka avulla maadoitetaan hetkellisesti tuo testi pinni, vai olenko aivan väärässä?
Mallina siis Saab 900i 16v -90. Yritin tuolta FAQ-sivujen kautta tutustua tuohon vikakoodien lukuun, mutta näköjään ainakin osa linkeistä on vanhentuneita tuolla sivulla: http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm Esimerkiksi vikakoodien selityksiä ei löydy ja myös tuon vikakoodilaitteen rakentamiseen olisi hyvä saada vinkkejä. Käsittääkseni kysehän on oikeastaan pelkästä hyppylangasta, jonka avulla maadoitetaan hetkellisesti tuo testi pinni, vai olenko aivan väärässä?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
joo.. johtoa , katkaisija ja sulake.
lue koodit arvotaan sitten täällä yhdessä.
lue koodit arvotaan sitten täällä yhdessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Juu, no koodeihin löysinkin jo hieman selitystä. Mutta hyviä arvauksia otetaan vastaan siitä, mikähän tuota ajoittaista hyytymistä valoihin pysähtyessä voi aiheuttaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
tyhjäkäyntimoottori likainen.
alipaine vuoto
lampda
alipaine vuoto
lampda
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Putsaa tyhäkäyntimoottori, tarkasta että TK-moottorin sähköliitin on kunnossa ja ei näy pahempaa hapettumaa.
Tuon tekee helposti ja nopeasti, jos ei auta niin sitten lähtisin miettimään koodien purkua ja lisätoimenpiteitä.
EDIT
Alipainevuoto -> kulutus nousee roimasti, tehoja tuntuu hävinneen.
Lambda -> ?? Pitäisi polttaa vikavaloa jatkuvasti tai vaikuttaa muutenkin kuin vain pysähtyesä ks. yo. kohdat.
Tuon tekee helposti ja nopeasti, jos ei auta niin sitten lähtisin miettimään koodien purkua ja lisätoimenpiteitä.
EDIT
Alipainevuoto -> kulutus nousee roimasti, tehoja tuntuu hävinneen.
Lambda -> ?? Pitäisi polttaa vikavaloa jatkuvasti tai vaikuttaa muutenkin kuin vain pysähtyesä ks. yo. kohdat.
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
No nyt on tyhjäkäyntimoottori puhdistettu, mutta check engine -valo alkoi palaa uudestaan. Käyntihäiriöitä ei kyllä pahemmin ole ollut sen jälkeen.
Selvitin nuo vikakoodit ja sain seuraavaa selville:
12231 eli normaalia kun moottori ei käy.
12111 eli oppimisvika lambdassa.
12241 eli ruiskuvika. Listan muun tämä vikakoodi ilmenee usein mutta yleensä ei kannata huomioida.
Täytyy tässä tarkastella, miten ajo sujuu jatkossa. Kuitenkin hyviä pohdintoja mahdollisista vikakohteista kuunnellaan mielellään. Kirjoittelen enemmän, jos oireita ilmestynee lisää.
Selvitin nuo vikakoodit ja sain seuraavaa selville:
12231 eli normaalia kun moottori ei käy.
12111 eli oppimisvika lambdassa.
12241 eli ruiskuvika. Listan muun tämä vikakoodi ilmenee usein mutta yleensä ei kannata huomioida.
Täytyy tässä tarkastella, miten ajo sujuu jatkossa. Kuitenkin hyviä pohdintoja mahdollisista vikakohteista kuunnellaan mielellään. Kirjoittelen enemmän, jos oireita ilmestynee lisää.
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Taas vaihteeksi tuli vikakoodit luettua, kun ajossa aina välillä tuppaa Check Engine -valo vilkkumaan ja palamaan pidempäänkin ajossa. Ajossa ei kyllä huomaa eroa eli auto kyllä toimii hyvin.
Tuloksena oli samat koodit kuin aikaisemmin eli
12231 eli normaalia kun moottori ei käy.
12111 eli oppimisvika lambdassa.
12241 eli ruiskuvika. Listan muun tämä vikakoodi ilmenee usein mutta yleensä ei kannata huomioida.
Todennäköisesti tämän perusteella voisi vikaa etsiä lambdan suunnasta vai kuinka?
Missähän kohtaa moottoria tämä lambda mahtaa sijaita ja kuinka sen toiminnan tarkistaminen onnistuu? Käsittääkseni yleismittarilla pitäisi onnistua testata, että jännite vaihtelee sopivissa rajoissa.
Tuloksena oli samat koodit kuin aikaisemmin eli
12231 eli normaalia kun moottori ei käy.
12111 eli oppimisvika lambdassa.
12241 eli ruiskuvika. Listan muun tämä vikakoodi ilmenee usein mutta yleensä ei kannata huomioida.
Todennäköisesti tämän perusteella voisi vikaa etsiä lambdan suunnasta vai kuinka?
Missähän kohtaa moottoria tämä lambda mahtaa sijaita ja kuinka sen toiminnan tarkistaminen onnistuu? Käsittääkseni yleismittarilla pitäisi onnistua testata, että jännite vaihtelee sopivissa rajoissa.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Ainakin 2.1 moottorilla varustetussa 900:ssa lambda-anturi sijaitsee pakoputken alkukäyrässä.
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Tuo lambdan toiminnan tarkastaminen vielä kiinnostaisi. Eli mittausta ei varmaankaan tarvitse tuolta pakoputken kohdalta lukea, vaan jostain muusta kohtaa moottoria? Ja yleismittari on hyvä tähän tarkasteluun?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Saab 900 hyytyy pysähtyessä. Vikakoodien luku?
Lambdavialta haiskahtaa,
2 samanväristä jothoa on esilämmitykselle. 3:s, erivärinen johto on lambdan signaali. Signaalijohtimen ja maan välillä pitäisi olla 0-1V jännite. ~0,45v viittaa oikeaan seokseen ja siihen että lambda on kunnossa.
Yleismittari ei näytä jos lambda-arvo hyppelee hyvin nopeasti,tai on muuten "epäselvä". Tarkempaan mittaukseen tarvitsisi oskilloskooppia.
Kannattaa myös seurata sitä signaalijohdinta, ettei olisi nirhautunt rikki ja että johdossa oleva liitos ei ole kovin hapettunut.
Ei tuo merkkilambda harakiristä nyt niina paljoa maksa
2 samanväristä jothoa on esilämmitykselle. 3:s, erivärinen johto on lambdan signaali. Signaalijohtimen ja maan välillä pitäisi olla 0-1V jännite. ~0,45v viittaa oikeaan seokseen ja siihen että lambda on kunnossa.
Yleismittari ei näytä jos lambda-arvo hyppelee hyvin nopeasti,tai on muuten "epäselvä". Tarkempaan mittaukseen tarvitsisi oskilloskooppia.
Kannattaa myös seurata sitä signaalijohdinta, ettei olisi nirhautunt rikki ja että johdossa oleva liitos ei ole kovin hapettunut.
Ei tuo merkkilambda harakiristä nyt niina paljoa maksa
