Helsingin Sanomat kirjoittaa og 900:sesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
marso
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:33
Paikkakunta: H:ki

Helsingin Sanomat kirjoittaa og 900:sesta

Viesti Kirjoittaja marso »

Saab 900


vanhemmissa malleissa enemmän tyyppivikoja kuin uudemmissa (varo vanhaa turboa)
jarruvikoja: palat kuluvat nopeasti, takajarrusylinterit jumittuvat
väljää etutukivarsien alapallonivelissä
kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita hiilimonoksidi-arvoja (CO)
ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen
hammastangon suojakumit saattavat olla rikki
moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti: moottori vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä, vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä
vaihteisto auton heikko kohta: vaihteiston synkronointi kulunut, vaihteiston laakerivikoja, vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen (testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni)
vetopyörästön laakerivikoja
ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen
kytkin loppuunkulunut (luistaa)
virtalukkovikoja: avain ei kierry lukossa
ruostuminen alkaa ovien alareunoista
vanhemmissa autoissa vuotavia jäähdyttimiä
lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa myös uudemmissa autoissa
lataussäädinvikoja (latausvalo palaa moottorin käydessä)
sytytysjohdinvikoja
ennen syksyä -88 valmistetuissa turbo-malleissa turbot eivät kestä (uudemmat turbot nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin)
taka-akselin pitkittäistuen helat väljät
iskunvaimentimien kumihelat väljät
vetonivelien suojuskumit rikki
mittarivalot reistailevat

_________________________________________________

Kumma juttu !
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

HS kirjoittaa

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

kyllä noi viat löytyy muistakin autoista.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Hahaha näkyy ettei ole saab fani...
Kateutta sanon minä... omalla turbolla ajettiin 360tkm ennen ahtimen laukeamista... :P
Toisin kun mersuilla jonka mallimerkinnät viittaavat ajettavaan kilometrimäärään ennen laukeamista (E260,E300...jne) Mitenkään nyt mersuja halveeraamatta... vaikka onkin tosi hyvä auto... :wink:
Mulla ole ainakaan ollu noitten edellä mainittujen osien tiimoilta (paitsi toi hana) niin mitään moittimista...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Helsingin Sanomat vikalista, sieltä löytyy muuten melkein kaikki automerkit, ei pelkästään SAAB... :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Ei haittaa turhia vikoja... hohohohho käyttäjästä kiinni... :mrgreen:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ihan hyvä tsekkauslista Saabia ostavalle. Tokkopa kenelläkään on ollut edes kolmasosaa mainituista vioista samassa autossa.

Valtaosa helppoja korjata, kun tietää oikeat konstit ja kestävät varaosamerkit (esim. turboon sytytyskaapeleiksi Bougi.. ööö... Pukikaartit).
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Itse en paljoa vikalistoista perusta, koska kuten tuolla HS sivuilla ei ole mitään mainintaa millä kilometrimäärällä autoissa ilmenee nuo mahdolliset viat. Esim. Suzukissa ei näytä paljoa vikoja olevan, koska kyseisellä merkillä ei ajeta paljoa enempää kuin 100tkm.
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sledgehammer osui asian ytimeen! Näillä Saabeilla ajetaan niin paljon, että näistä löytyy myös huonosti pidettyjä yksilöitä. Esimerkkinä meneehän nyt joka autosta laakerit laatikosta lopulta, kun tarpeeksi paljon ajaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Ja esim. se Auto Bild-lehden jokavuotinen vikatilasto listaus on siinä mielessä myös harhaanjohtava että niitä vikoja ei ole laskettu esim. 30tkm jälkeen, jolloin vähiten vikoja sisältävät merkit olisivat aivan jotain muita kuin nämä Toyotat, Volkswagenit yms. vaan siellä vikatilastoissa on samalla viivalla 20tkm ajetut esim.Toyotat sekä huomattavasti enemmän asvalttia nielleen esim. Johtotähdet yms.
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Helsingin Sanomat kirjoittaa og 900:sesta

Viesti Kirjoittaja AC »

Vaikka tää on taas joku trollausyritys niin, kommentoidaan kuitenkin. Ehdottomasti paras vika:
marso kirjoitti: kytkin loppuunkulunut (luistaa)
Onkohan tota vikaa esiintyny muissa käytetyissä autoissa :?:
BMW 320dA Coupe LCI
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Helsingin Sanomat kirjoittaa og 900:sesta

Viesti Kirjoittaja Make »

marso kirjoitti:Saab 900


vanhemmissa malleissa enemmän tyyppivikoja kuin uudemmissa (varo vanhaa turboa)

- Miksi varoisin? Jos halusin turbon??


jarruvikoja: palat kuluvat nopeasti, takajarrusylinterit jumittuvat

- Ei ainoastaan saabissa?

väljää etutukivarsien alapallonivelissä

- Boring

kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita hiilimonoksidi-arvoja (CO)

ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen

-Ajettu "jo" 400tkm. Eikä ole vaihdettu.

hammastangon suojakumit saattavat olla rikki
moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti: moottori vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä, vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä
vaihteisto auton heikko kohta: vaihteiston synkronointi kulunut, vaihteiston laakerivikoja, vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen (testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni)

- Myönnetään

vetopyörästön laakerivikoja
ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen
kytkin loppuunkulunut (luistaa)

- Ihan normaalisti kuluvia osia?

virtalukkovikoja: avain ei kierry lukossa
ruostuminen alkaa ovien alareunoista

vanhemmissa autoissa vuotavia jäähdyttimiä

- Terävä havainto..

lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa myös uudemmissa autoissa
lataussäädinvikoja (latausvalo palaa moottorin käydessä)
sytytysjohdinvikoja

ennen syksyä -88 valmistetuissa turbo-malleissa turbot eivät kestä (uudemmat turbot nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin)

Ihmeellistä.. -87 400tkm samalla turbolla :lol:

taka-akselin pitkittäistuen helat väljät
iskunvaimentimien kumihelat väljät

vetonivelien suojuskumit rikki

- Niin..? Saabiko ainoa?

mittarivalot reistailevat

- Ei kertaakaan..

Erittäin asiantuntevaa tavaraa. Ajelesin polkupyörällä jos olisin lukenut tämän ennenkuin ostin oman satkun.. :lol:

Kumma juttu !
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Ei jumalauta jarrupalat. Näitä vikoja löytyy muita autoja myöski.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Asiantuntevaa tekstiä, kertakaikkiaan :?

Mulla on ollut itellä tai käytössä mm:
Skoda 120
VW Kupla 2kpl
VW Transporter
Ford Escort mkI 3kpl ja MK2 4kpl
Ford Sierra, Taunus, Capri ja Cortina
MB 280CE ja 220dsl
Porsche 911
BMW 2002
Toyota Starlet 2kpl
Toyota Hiace
Datsun 100A
Fiat 600, 850, 127, 128 ja 133
Peugeot 405
Suzuki Swift


ja ihan joka ikisessä kaikki samat viat, paitsi toi ohjaus tehostin. Ja Skodassa ei ovien alareunat ollu kovin ruosteiset...
:roll:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ja ihan joka ikisessä kaikki samat viat, paitsi toi ohjaus tehostin
Niih ja puolessakaan noista ei ole tehostinta :wink:
No ei vaineskaan, kunnioitettava lista erimerkkisiä autoja sinulla.

Noista olen sentään koeajanut seuraavia:
Datsun 100A
Toyota Hiace
MB 280CE (tosin 280SE).

Sulla on ainakin kokemusta eri autoista ja merkeistä.

Itselläni on ollut yksi hairahdus: opel kadett C, sittemmin vain saabeja. Kaipa se on jotain sairautta..

Mutta jokaiseen autoon saa vikoja, ei tarvii olla kuin 10tkm ajettu niin voi olla hajalla, kaikenhan saa rikki kuin oikein yrittää...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin