Auton asennosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Tervehdys,

Og900 ässään asennutin lesjön (piti olla 25mm madaltava) jouset ja Kybin iskarit pajalla. Jämäköityi kummasti, mutta auton asento jäi askarruttamaan.

Etenkin perä nousi selvästi siitä, missä se oli ässän 20v vanhoilla jousilla. Keulan korkeus suunnilleen ennallaan.
Nyt auto on vähän nenällään. Taka-akselilla etäisyys suojankaaren yläosasta lattiaan n. 67 senttiä, edessä 63cm. Ero oli kolmisen senttiä myös tunkin korvakkeista mitattuna. Kuuluisiko olla vaa'assa?
Takana on astetta jäykemmät kaasuvaimentimet, mutta ei toki niiden pitäisi korkeuteen vaikuttaa?

T
Mikko L
900SA M90
Hki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä kaasuiskunvaimentimet, eli kaasupaineistetut nesteiskunvaimentimet nostavat omalta pieneltä osaltaan autoa ylöspäin. Vaimentimen männänvarsi kun vie sylinteristä tilavuutta ja kaasunpaine pyrkii tätä tilannetta luonnonlakien mukaan helpottamaan työntämällä männänvartta ulos.

Etenkin jos kyseessä on KYB:in Gas-A-Just jossa kaasunpaine on moninkertainen muihin yleisimpiin merkkeihin ja malleihin verrattuna, vähintään n. kolminkertainen.

Yleensä ei ole mitenkään tavatonta että vanhaan lässähtäneeseen alustasettiin verrattuna miedolla madallusjousisarjalla auto jopa korottuu.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Joo, takana on juuri nuo Gas-a-justit, edessä se astetta köykäisempi Kybin kaasuiskari. Olikohan se tuo Excel-G, koska eteen sopivaa gas-a-justia ei kuulemma enää saa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei ikävä kyllä saa ei, mikä on sääli sillä se oli vakaajattomassa kasitappiturbossakin oiva iskari.

Mutta vastaavassa tilanteessa minä olisin oikeastaan tyytyväinen ellei auton ajettavuudessa huomaa mitään eriparisuutta akseleiden välillä. Enemmän yleensä voivotellaan perän roikkumista Lesjöillä, ainakin Tonnaripuolella.

Ihan mielenkiinnosta, onko mahdollista saada kuvaa kuinka kemällään auto on?
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Katsotaanpa ehtisinko kuvata. Ei se nyt 80-luvun teinitakavedolta näytä, mutta havaittavasti enemmän tyhjää takakaarien ja renkaiden välissä kuitenkin. Tyyliseikkoja..

Mikä olisi sellainen astetta jäykempi iskari eteen, joka vielä on saatavilla? Vastaako Bilstein sport paineiltaan tuota kireää Kybiä?

mikko
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja toms »

Bilstein on löysempiä mutta itsellä hyvät kokemukset alustasarjan kanssa Sachsin Sport Touring -iskareista. Voin laittaa iskarin numerot jos jotain kiinnostaa. Advantaget tms ( ???) liian löysät.
Bilsteinit mukavemmat mutta Sachsit jämäkämmät. Valitte siitä sitte....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Minkälaisia mittoja on muilla ja minkälaisilla madallusjousilla?

Mitat maasta kaareen tai keskiöstä kaareen kiinnostaisi, kun tuleva madallus on edessä.

Nettiautossa on myynnisää 2D sininen T16 (hinta 1950 tai 2000 Eur)

Tekstin mukaan oli Lesjöt. Asento oli hyvä ja ei ollut silmämääräisesti noin korkea takana kuin 67 cm. Ehkä 65 cm silmämääräisesti muistelemalla omaa 900:sta ja sen mittauksia suhteessa ulkonäköön.

Hyvin oli tippunut kyllä sinunkin tapauksessa keula joka töröttää vakionakin melko lailla. Itsellä oli luokkaa 66-67 cm 305 tkm ajetussa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja 2766 »

toms kirjoitti:Bilstein on löysempiä mutta itsellä hyvät kokemukset alustasarjan kanssa Sachsin Sport Touring -iskareista. Voin laittaa iskarin numerot jos jotain kiinnostaa. Advantaget tms ( ???) liian löysät.
Bilsteinit mukavemmat mutta Sachsit jämäkämmät. Valitte siitä sitte....

Kerro toki osanumero ja vaikka sekin mistä niitä saa ostaa?

Kyse on siis Sport Touringista eikä Super Touringista, jota nimeä myös Sachs -iskareilla näyttäisi olevan?

Mikko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne takajouset äkkiä lässähtää sen verran että auto on kohta vaakatasossa. Olisin iloinen vain tuollaisesta asennosta aivan uusilla jousilla, ilmeisesti Lesjöforssilla on otettu opikseen ja muutettu koska viitisen vuotta sitten ainakin jäi helposti perä roikkumaan etenkin kun jouset oli olleet alla hetken aikaa. Ja mielummin perä ylempänä kuin roikkumassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Asentajafirman kanssa keskustelin keulan pehmeydestä ja ehdottivat iskareiden vaihdon sijaan jäykempiä jousia eteen, arvelivat että tässä ei iskareiden vaihto olisi tarpeen.

Voipi olla, mutta erikoista ettei lesjön jousijäykkyys riittäisi etuakselille siinä missä taakse? Nämä lesjöt tuntuvat etuakselilla pehmeämmiltä kuin turbon jouset, joista myös on kokemuksia edellisen auton ajoilta. Paksummasta langasta tekisivät joten korkeus pysyisi ennallaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eijjeijei, ihan yleisen turvallisuuden nimissä jos ei muuten. Tai ajatelkaa nyt ainakin niitä Lapsia!... :mrgreen:

Mutta tottapuhuen; Jos ja kun siellä edessä on nyt KYB:in Excel-G joka on melkoisen olematon vaimennukseltaan ja vastaa lähinnä tavallisen perheauton vakioiskaria, niin lisäämällä jousen jäykkyttä ja sitäkautta etupään jämäkkyyttä tuloksena on vakavasti/vielä vakavammin alivaimennettu etujousitus.

Eli pompottava sellainen, ja lisättynä takapään edellämainittuun suht. järkevään yhdistelmään aivan varmasti niin eriparinen setti eri akseleiden välillä että saattaa tai todennäköisesti vielä tulee järjestämään yllättäviä ajotuloksia.

Sorry nyt vaan, mutta mikä firma asentelee tai suosittelee tuollaisia hasardiyhdistelmiä?
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Ihmetyttää, että Lesjöfors, joka on jousia jo valmistanut "jonkin aikaa", laskisi niin pahasti pieleen tuon jäykkyydeen. Toki mahdollista.

Luulisi myös, että olisivat Lesjöllä korjanneet asian, jos etupää on ollut löysä.

Myöskin jousi saattaa tuntua löysemmältä, kun on todellisuudessa löysä iskari.

Tuossa V70:ssäni on KW:n säädettävä iskari ja siis vain paluusäätö (Variantie 2) eli ei edes sisäänjouston säätöä.

Siinä kun laittaa paluusäädön vaimeaksi, myös sisäänjousto tuntuu löysältä, vaikka ei periaatteessa siihen vaikuta ollenkaan. Mutta liikkeet ovat niin nopeita kuitenkin ajossa kumpaankin suuntaan.

Myöskin, jos säädään vaimennuksen tehokkaimmalle, myös sisäänjousto tuntuu todella kovalta.

Näin muuten, edes radalla ei ollut kivireki hyvä säätö. Kaikki pito karkasi, vaikka luulin, että radalla pitää olla kova alusta. Oli pakko löysäillä hieman.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pari aiempaa topiikkia jossa ihmetelty lähes vastaavia myös jotain kuvia
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=17101

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 99#p436799

Pieni etukeno sopii hyvin tuohon muuten näyttää niin raskaalta mutta liika etukeno tekee levottoman ajaa urissa.

Ukkon ässässä on edessä gas-a-justit ja takana sachsin advantaget, niin siitä selkeästi puskevampi. Edessä on sport-jouset/cabben jouset niin on selkeästi parempi ajaa mitä lesjöillä koskaan, on jämäkkä mutta silti ulosjoustokaan ei lopu heti kesken niin pyörät pysyy maassa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Jousia ei sitten vaihdettu, vaan eteen asennettiin Advantaget, toimii paremmin. Keula myös kohosi ainakin sentin.

Pitää ajella hieman ja antaa lopullinen arvio ;)

-mikko
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auton asennosta

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Joskus tuossa 90-luvun taitteessa aloittelin autojen rakentelua.

Silloin itse myös kokeilin yhdistelmää madallujouset + ylöpäin punnaavat "kaasuiskarit" ainakin parissa eri autossa.

Niissä autoissa lopputulos oli molemmissa liian kova alusta.

Sen jälkeen aloin käyttämään "hyvälaatuisia nesteiskunvaimentimia" madallusjousien kanssa ja lopputulos oli ainakin niissä tapauksissa tasapainoisempi.

Se myös harmitti ns. kaasuiskunvaimentissa, että ne nostavat autoa samalla, kun halusi nimenomaan madaltaa sitä. Se ei oikein käynyt myöskään. 1-1,5 cm väärään suuntaan ainakin itselle ollut aina liikaa. Jollekin toiselle sillä ei ole väliä.

9-5:ssa minulla oli Bilsteinin muistaakseni Sportit maliltaan. Ne oli tarkoitettu nimenomaan madallusjousien kanssa käytettäväksi. Ne oli kuitenkin "kaasuiskarit", mutta punnausvoima oli sisäänpäin eli alalpäin, joten eivät nostaneet koria.

Ajettavauuden kannalta olivat tarkkuudeltaan ja vaimennukseltaan ehkä parhaimmat, mitä minulla ikään on ollut, mutta toisaalta jotenkin kovat. Silti, vaikka olen sen n. 20 vuotta ajanut koko ajan madalletuilla autoilla ja tottunut tiettyyn jämäkkyyteen.

Harmi, että nuo alusta-asiat ovat monesti kokeilun varassa ja hintaa tahtoo kertyä liikaa kokeiluille.

Toisten kokemukset toki auttaa, mutta toiselle mikroautoalusta on se, mitä haetaan ja toiselle se on liian kivireki. Toisaalta ihmiset kokevat asioita eri tavalla.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Vastaa Viestiin