Check engine muttei vikakoodeja
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Check engine muttei vikakoodeja
Tervehdys jälleen! Check engine- ketjuja on jo jokunen mutta tämä oli mielestäni hieman erilainen.
Autona siis 2.1 -93 vuoden 900. Toissapäivänä auto hyytyi, sammui ja check engine syttyi. Annoin auton sulakkeille, releille ja liittimille CRC kylvyn ja se tuntui auttavan. Luin vikakoodit, muita kuin tuo normaali 12231 ei tullut. Tänään Check engine syttyi uudelleen ja vikakoodeja ei edelleenkään ole.
Menee jo aika mahdottomaksi veikkailla, mutta maffin puhdistusta ajattelin kokeilla kuitenkin, tosin epäilen että sen toimimattomuus antaisi vikakoodin ja oireita? Nyt autossa ei oikeastaan ole muita oireita kuin tuo check engine valo.
Autoon vaihdettu sytkäboksi, tulpat, bensapumppu jne.
Mikähän sitten avuksi, tuskin tuo valo huvikseen palaa?
Autona siis 2.1 -93 vuoden 900. Toissapäivänä auto hyytyi, sammui ja check engine syttyi. Annoin auton sulakkeille, releille ja liittimille CRC kylvyn ja se tuntui auttavan. Luin vikakoodit, muita kuin tuo normaali 12231 ei tullut. Tänään Check engine syttyi uudelleen ja vikakoodeja ei edelleenkään ole.
Menee jo aika mahdottomaksi veikkailla, mutta maffin puhdistusta ajattelin kokeilla kuitenkin, tosin epäilen että sen toimimattomuus antaisi vikakoodin ja oireita? Nyt autossa ei oikeastaan ole muita oireita kuin tuo check engine valo.
Autoon vaihdettu sytkäboksi, tulpat, bensapumppu jne.
Mikähän sitten avuksi, tuskin tuo valo huvikseen palaa?
Viimeksi muokannut Starglazer, Ke Loka 20, 2010 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Check engine muttei vikakoodeja
No jos olis tilapäinen vika, niin ei välttämättä tallennu.
Maadoituksethan olet samalla putsaillut? Siinä termarikopan vieressä ne kaksi pulttia, mihin tulee paljon mustia johtoja...
Maadoituksethan olet samalla putsaillut? Siinä termarikopan vieressä ne kaksi pulttia, mihin tulee paljon mustia johtoja...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Jos se olisi tilapäinen vika niin tuskin check engine palaisi koko ajan?
Putsasin vielä varalta nuo maapaikat, ei vaikutusta. Muutenkin olen ollut aika yllättynyt näistä Saabin sähköistä kuinka hyväkuntoisia joka ainoa liitos ja maadoitus ovat
Putsasin vielä varalta nuo maapaikat, ei vaikutusta. Muutenkin olen ollut aika yllättynyt näistä Saabin sähköistä kuinka hyväkuntoisia joka ainoa liitos ja maadoitus ovat
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Niin siis check engine on palanut koko tämän päivän ja otin vikakoodit ulos tuossa illalla, eli jännite on ollut koko ajan.
Lambada näyttäisi olevan sökö, mittasin pihalla lambdaa ja se näytti koko ajan noin 0,5 volttia. Kävin ajamassa lenkin ja lambda näytti ajon jälkeen koko ajan noin 0,26 volttia. jännitteenhän pitäisi muuttua aika tiheään?
Jos jännitteen menetyksellä mimmi tarkoitat virtojen katkaisua virta-avaimesta niin en taida alkaa ottamaan vikakoodeja käynnissä olevasta autosta
Edit: Kumma kyllä auto meni katsastuksesta hyvin läpi pakokaasutestistä kesällä. Kulutuksessa en ole myöskään eroa huomannut, auto on vienyt koko ajan kymmenen litran molemmin puolin bensaa. Kyseinen Saab on automaattivaihteinen ja pidän tuota kulutusta ihan kohtuullisena. Tänään kävin tankkaamassa niin kulutus oli yli 11 litraa mutta se johtui todennäköisesti toissapäiväisistä kokeiluista CRC:n jälkeen
Edit 2: Pitäisihän lambdan jättää vikakoodi?
Lambada näyttäisi olevan sökö, mittasin pihalla lambdaa ja se näytti koko ajan noin 0,5 volttia. Kävin ajamassa lenkin ja lambda näytti ajon jälkeen koko ajan noin 0,26 volttia. jännitteenhän pitäisi muuttua aika tiheään?
Jos jännitteen menetyksellä mimmi tarkoitat virtojen katkaisua virta-avaimesta niin en taida alkaa ottamaan vikakoodeja käynnissä olevasta autosta
Edit: Kumma kyllä auto meni katsastuksesta hyvin läpi pakokaasutestistä kesällä. Kulutuksessa en ole myöskään eroa huomannut, auto on vienyt koko ajan kymmenen litran molemmin puolin bensaa. Kyseinen Saab on automaattivaihteinen ja pidän tuota kulutusta ihan kohtuullisena. Tänään kävin tankkaamassa niin kulutus oli yli 11 litraa mutta se johtui todennäköisesti toissapäiväisistä kokeiluista CRC:n jälkeen
Edit 2: Pitäisihän lambdan jättää vikakoodi?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Immun puhdistuksella ei ollut vaikutusta. Kallista tuo puhdistusaine, 10 euroa pieni pullo
Mittasin vielä uudelleen lambdaa. Kävin ajamassa pikku lenkin ja mittasin, näytti 0,26 volttia koko ajan, hieman vaihteli kuitenkin mutta vaihtelu oli hidasta. Voikohan tuo hajota siten että toiminta hidastuu...?
Mittasin vielä uudelleen lambdaa. Kävin ajamassa pikku lenkin ja mittasin, näytti 0,26 volttia koko ajan, hieman vaihteli kuitenkin mutta vaihtelu oli hidasta. Voikohan tuo hajota siten että toiminta hidastuu...?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Tulihan sieltä koodeja! Eilen vaihdoin autoon imusarjan ja venttilikopan kumitiivisteet johon tulee alipaineletkut ja huohotinletku sekä lämpöanturin. Tänään huomasin että vikakoodin jälkeen pitää taas käyttää kytkintä päällä että ulos saa seuraavan vikakoodin
Tulos oli aika selvä:
12231 - moottori ei pyöri
12223 - rikas seos
12111 - Lambda, seos tyhjäkäynnillä
12241 - suuttimet, tämä oli vähän yllätys
Eli lambada kaput!
Tulos oli aika selvä:
12231 - moottori ei pyöri
12223 - rikas seos
12111 - Lambda, seos tyhjäkäynnillä
12241 - suuttimet, tämä oli vähän yllätys
Eli lambada kaput!
Re: Check engine muttei vikakoodeja
tuohon on turha panna senttiäkään rahaa jotta valo sammuis paiskaa poltin roskiin. näis malleis palaa aina itellä palanu jo 10 v tai siis olis palanu
mika luhtala.ml@gmail.com
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Tapa tuokin. Itse olen korjannut viat, ei se huvikseen pala. Uhraan myös euroja jos tarvitsee.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Joo, ei se tosiaan turhaan pala vaan silloin on oikeasti vikaa jossain. Eikös se vaadita
katsastuksessakin että kun laittaa virrat päälle CE-valo palaa hetkellisesti ja sammuu sitten?
katsastuksessakin että kun laittaa virrat päälle CE-valo palaa hetkellisesti ja sammuu sitten?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Katsurin vaan pitäisi itsensäkin ensin tietää, että sen kuuluu palaa hetki virtojen päälle laiton jälkeen. Ja kun valo ei missään vaiheessa ilmaannu, ei hän välttämättä edes tiedosta sen olemassa oloa.99 GL kirjoitti: Eikös se vaadita
katsastuksessakin että kun laittaa virrat päälle CE-valo palaa hetkellisesti ja sammuu sitten?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Lambdan vaihto sammutti check enginen. Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukea.
Itse vaihto oli kyllä älytön homma. Ensin vanha lambda oli jumittunut niin lujalle että etuputki piti irrottaa. Katin etummaisessa laipassa olevat pultit ovat sellaiset että niitä ei saa irrotettua, ovat hieman samanlaiset kuin navassa olevat pinnapultit. Yksi neljästä lähti irti, loput katkesivat. Näiden tilalle piti hitsata pultin pätkät. Laippaa ei saa irti katista eli pultit piti hitsata suoraan laippaan kun se oli vielä paikoillaan katissa. Tarkkana piti olla mutta ainakaan katti ei hajonnut Se on sitten toinen juttu miten pultit pysyvät... Takaputkiston ja katin välissä oli sentään ihan tavalliset pultit.
Kun lambda lopulta irtosi, putkesta menivät kierteet. Kierreosa piti leikata irti ja tilalle hitsata mutteri.
Aikaa paloi lambdan haku mukaan luettuna noin seitsemän tuntia. Vesisade toi hommaan mukavan lisän Tarvike lambda (NGT eli NGK) maksoi 67 euroa.
Ps. Ainakin tuossa etuputkessa lambda oli sellaisessa paikassa ettei yläkautta irrrottaminen ollut mitenkään mahdollista.
Itse vaihto oli kyllä älytön homma. Ensin vanha lambda oli jumittunut niin lujalle että etuputki piti irrottaa. Katin etummaisessa laipassa olevat pultit ovat sellaiset että niitä ei saa irrotettua, ovat hieman samanlaiset kuin navassa olevat pinnapultit. Yksi neljästä lähti irti, loput katkesivat. Näiden tilalle piti hitsata pultin pätkät. Laippaa ei saa irti katista eli pultit piti hitsata suoraan laippaan kun se oli vielä paikoillaan katissa. Tarkkana piti olla mutta ainakaan katti ei hajonnut Se on sitten toinen juttu miten pultit pysyvät... Takaputkiston ja katin välissä oli sentään ihan tavalliset pultit.
Kun lambda lopulta irtosi, putkesta menivät kierteet. Kierreosa piti leikata irti ja tilalle hitsata mutteri.
Aikaa paloi lambdan haku mukaan luettuna noin seitsemän tuntia. Vesisade toi hommaan mukavan lisän Tarvike lambda (NGT eli NGK) maksoi 67 euroa.
Ps. Ainakin tuossa etuputkessa lambda oli sellaisessa paikassa ettei yläkautta irrrottaminen ollut mitenkään mahdollista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Olipa urakka...
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Eipäs näytä kovin hyvältä. Kaksi viimeistä tankkausta lambdan vaihdon jälkeen näytti kulutukseksi yli 11 litraa. Toivoin kyllä aivan päinvastaista vaikutusta Ennen vaihtoa kulutus oli tosiaan 10 litran molemmin puolin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Check engine muttei vikakoodeja
kulutus on kyllä aivan liikaa. tuollaisen saabin pitäis mennä 8-9 litran keskikulutukseen. oletko mitannut kulutuksen tankkaamalla täyteen sillä mittaria katsomalla ei todellista kulutusta saa selville.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17
Re: Check engine muttei vikakoodeja
Tankkaamallahan nuo on mitattu. En usko että 2.1 automaatti menee kovin helposti alle kympin menee seka-ajossa...