Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Ruuvaillaankohan satkujen mittaristoja juurikaan (täky, johon saa kertoa esimerkkejä omista kokemuksista). Voihan se joskus olla, että on koko mittaristo vaihdettu, jolloin lukema muuttunut. T: nimim. näyttää 60 tkm liikaa
1983 SAAB 900 GL 3-door
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jatra kirjoitti:Ja toi reunan kuluminenhan todennäkösesti on seurausta enemmän penkille istumisesta ja nousemisesta, joten arvauksena vois heittää että kulunut penkki+pienet kilometrit=paljon nurkka-ajoa... ehkä. Tai siis eihän toi reuna istumisesta itessään mee mihinkään, tai varmaan muutenkaan verhoilu, vaan enemmän vaan jouset väsyy pelkällä istuskelulla.
Näin se taitaa mennä. 508 tkm matka-ajoa ajetussa tonnarissa (toistakymmentä vuotta Imatra-Hki-väliä ja pari vuotta Turku-pks-väliä) kuskin penkki ei vieläkään kauheasti uutta häpeä, monessa on 250 tkm mittarilukemalla lättänä ja kulunut.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ylipainoinen kuljettaja istuu kuskinpenkin yllättävän nopeasti lyttyyn. Ostin taannoin yli 500tkm ajetun og900:n purkuautoksi ja viimeinen omistaja oli hoikka naishenkilö, joka oli omistanut auton vuosia. Kuljettajanistuin oli kuin uusi. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Liekö istujan painosta kiinni vai mistä, oma og vm1990 oli n. 180 tkm ajettu ostaessani, kuskin penkin joustinkangas oli lysähtänyt. Muuten hyvinkin siisti penkki..

mikkoL
900SA, nyt jo 205tkm
Rare
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 11:44
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rare »

Miten näitä pelastaa kun ei mene päästöistä katsastuksessa läpi.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos auton aikoo oikeasti pelastaa (ei siis ostaa halpiskäyttistä, joka ajetaan suolavelleissä loppuun), niin eikös sautosta silloin ole tarkoitus huolehtia ja se laitetaan kuntoon? Kyllä se kunnossa olevan auton pitäisi mennä ihan kirkkaasti päästömittauksista läpi...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Lahti411 kirjoitti:Jos auton aikoo oikeasti pelastaa (ei siis ostaa halpiskäyttistä, joka ajetaan suolavelleissä loppuun), niin eikös sautosta silloin ole tarkoitus huolehtia ja se laitetaan kuntoon? Kyllä se kunnossa olevan auton pitäisi mennä ihan kirkkaasti päästömittauksista läpi...
No tässä ketjussa aikaisemmin joku kertoi "pelastaneensa" Saabin varaosa-autoksi :-D
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä kunnossa oleva saab menee pakokaasuista kirkkaasti läpi varsinkin jos kyse kysyjän 900i:stä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Ite pelastin, kuten aiemmin jo kerroin niin yhen saabin romuttamolta ja sen kyllä uudelleenrekisteröinti katastan, kunhan kerkeen sitä sipistelemään katastuskuntoon. Kori erinomaisessa kunnossa, ainakin alustaltaan. Moottorissa pientä hultoa, -88 8v mekaanine ruisku ysisatku.
Toisen ysisatkun kävin hakemassa ns. varaosiks. Matalapaineturbo automaatti kattoikkunalla varustettuna, koriosat kaikki ehjiä, paria lommoa lukuunottamatta. Tekniikasta en osaa sanoa mitään, vois sitä jokupäivä koittaa herätellä henkiin. :roll:

Yhden satkun tai 99:n pelastan vielä ehkä, mutta enempää en toisaseksi ala saabeja haalimaan, kun niitä ysisatkuja on jo 4 ja kun ei vielä ole kunnon säilytystilaa joten joutuut pihalla olemaan. :?

ps. ja taisin minä jo alkuvuodesta erään toisenkin 900:sen pelastaa mahdolliselta romutukselta, koska siihe tuli konevika. Muuten olisi ollut kelpo peli, mutta yhessä pytyssä ei puristuksia.. sen ku saa korjattua niin seki ois ajokelponen auto. :)
Tavallaan pelastushan se, vaikka en ollut tietonen minne se mahdollisesti oli joutumassa jos en olisi sitä ostanut. Ajamalla sen toin kotia kuitenkin, kuten myös tuoreemman pelastuksen. Varaosauto piti käydä pölliautolla hakemassa. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
387
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja 387 »

Tori.fi palstalla olisi jossain kemin seudulla 140tkm ajettu satku joka olisi kaupan. myyjä soitteli ja sanoi sen olevan erittäin hyvä. Jos olisi lähempänä niin hakisin pois matkaa on yli 400km sivu lähteä katsomaan tuota. Jos joku lähempänä oleva kävisi katsomassa ja ilmoittelisi.
Hese
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuli kanssa käytyä katsomassa OG 900 2.0 i -93 Kuusankoskella. Mittarissa 269 tkm ja päältäpäin melko hyvännäköinen. Oikeanpuolen konepeltiä hieman korjattu siitä ohjureiden kohdalta, mutta sisäpuolelta konepeitto melko ruosteeton. Oven alareunat ulkoapäin hyvät, mutta katsastuslapussa korjauskehoitus vasemman etuoven ruosteesta ja löysin vain etuoven sisäpuolelta pystypellin takasauman kohdalta ruostetta, mutta ei kuitenkaan pehmeä. Tarkkaan on auto katsottu, jos tuosta on huomautus tehty.
Helmapeltiä on voitu jossain vaiheessa hioa ja maalailla, hieman vaaleampi maaliltaan.
Konehuone näytti alhaaltakin hyvältä, tosin joissain paikoissa alkavaa ruostumista. Takapuskuri vissiin uusi ja kevyt pökkäys joskus kun lokasuojan jatke pois paikoiltaan.
Takapyörän kotelon pystysaumaa kontin puolelle kurkin, mutta en saanut selvää, enkä viitsinyt ottaa renkaita pois kontista, jolloin sen olisi helposti nähnyt.
Käynnistyi pienen pyörityksen jälkeen, kävi alkuun raksuttamalla, vaikutti venttiilinnostimen ääneltä. Ajoin lenkin ja toimi hyvin joka suhteessa. Paikallaan käyttäen lämpimänä kuulosti kuin jakoketju rapisisi venttiilikoppaan tai johonkin muuhun. Vesipumppukin voisi pitää vähän samanlaista ääntä. Laturi oli löysästi kiinni, se heilui kun otti kiinni. Öljyvuotoa pakosarjan puolella edessä, mutta se kait on sääntö. jarrut hieman vinkui. En kuitenkaan tehnyt tarjousta, hieman kyllä kiinnostaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja jt »

Reijo Ranta kirjoitti:
SaabiSakke kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:^En tähän aikaan rupea sepustamaan mitään, tuon vain viestin nettiautosta.
Melko spesiaali satku tässäkin tapauksessa, ja hinta ei mitenkään kovin paha:
http://www.nettiauto.com/saab/900/5179248
Kuka tunnustaa varanneensa :)
Vaunu on tänään katsastettu huomautuksitta. Olen muokannut allekirjoitustani.
Kuva valkoisen nahkapenkkisen matkalta kohti etelää:
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... 0212820194
Samassa kuva-albumissa esiteltynä oma tuorein pelastus, '84 GLi 3d :)

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Hieno kulkue jt:llä. Ilmeisesti tuota GLi-mallia oli vain 1983-84. Mittarilukemasta päätellen Saabin kone kestää, kunhan autolla vaan ajetaan ja kori ei pääse mätänemään liikoja. :saab:
1983 SAAB 900 GL 3-door
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Onko kukaan muu huomannut vai luulenko vain että combimallin saabeissa näyttää olevan keskimääräisesti kattoverhoilut roikkumattomampia? :)
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja jt »

Jimo kirjoitti:Hieno kulkue jt:llä. Ilmeisesti tuota GLi-mallia oli vain 1983-84. Mittarilukemasta päätellen Saabin kone kestää, kunhan autolla vaan ajetaan ja kori ei pääse mätänemään liikoja. :saab:
Kiits. Olihan se karavaani yhenlainen ilmestys, ja jonon nokilla vedettiin koko tulomatka ;)
Pojjan kanssa tosiaan roudattiin 2 niukkaruosteista pohjoisen autoa samalla kertaa etelämmäksi. Pikkasta vailla tuhannen kilometriä tuli ajettua putkeen, klo 04-22 välillä.

Juu kyllä on kunnioitettavat lukemat taulussa. Kuulemma 150 km päivässä matka-ajoa, siitä nuo lukemat ovat enimmäkseen kertyneet. Riisselj-öljyillä ajanut edellinen (2.) omistaja, kun sai sellaista työsuhde-etuna edullisesti. Eikä tarvinnut venyttää vaihtoväliä.
20 litran pönttö vastaavaa mökänää on jo itelläkin varattuna :) Eiköhän tuo vielä minun kesäkruisailut kestä.
Vastaa Viestiin