Pelastakaa satkuja!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Pelastakaa satkuja!
kävin hakemassa pelastettavaksi (on tosipaljon ruostetta) v.1985 900TURBOn
kuvia en osaa vieläkään liittää enkä linkittää.
kuvia en osaa vieläkään liittää enkä linkittää.
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Pelastakaa satkuja!
Siitä jollekin 900c, jolla on peräkkäiset rekisteritunnukset nimim. Rattivaihde:n 900c:n kanssa:
http://www.nettiauto.com/saab/900/7634868
http://www.nettiauto.com/saab/900/7634868
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Re: Pelastakaa satkuja!
^ Sisälämmitin on nerokkaasti sijoitettu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Pelastakaa satkuja!
Ei pitäisi vielä hehkuttaa, koska auto ei vielä ole pihassa, joten hommat mun tuurilla menee pipariksi.
Kuulin kaverilta sunnuntaina pientä vinkkiä paaliin mahdollisesti menevästä satkusta. Kuvailut rupesi kummittelemaan ja rekisteri tuntui erittäin tutulta. En kuitenkaan uskonut kyseessä olevan mitenkään tuo auton. No eilen ajelin kylällä ja näin epäilykseni auton huoltoaseman parkissa. Ajelin tonnarilla ohitte ja sehän se sitten oli! Sattumalta nykyinen puolituttu omistaja tuli paikalle ja minä tietysti kyselemään pitääkö paalaushuhu paikkansa. Parissa lauseessa auto oli suullisesti sitten vaihtanut omistajaa! Lupasin kyllä laatikollisen nautintojuomaa. Perhana mikä fiilis.
Auto on 900i 4d `86. Ensimmäiset parikymmentä vuotta tutulla autoilijalla ja en koskaan nähnyt edes pölyisenä tuota. On vaikuttanut omaan saabismiini erittäin paljon. Yhdessä vaiheessa pidin sitä kaikkein tyylikkäimpänä olemassa olevana autona! Vanhempani ei eilen meinanut asiaa edes uskoa, koska oli heidän haaveauto jo 80-luvulla. No nykykunto ei tietenkään enään ole niin huippu, mutta erittäin ryhdikäs kuitenkin. En autoa lähemmin ole tutkinut vuosiin. Kuulemma tuuletin ei toimi ja kattoverhoilu roikkuu. Pintaruostetta ei silmiin sattunut, mutta oikeastaan millään ei ole mitään väliä, koska pääasia on tuon pelastus paalilta!
Kuulin kaverilta sunnuntaina pientä vinkkiä paaliin mahdollisesti menevästä satkusta. Kuvailut rupesi kummittelemaan ja rekisteri tuntui erittäin tutulta. En kuitenkaan uskonut kyseessä olevan mitenkään tuo auton. No eilen ajelin kylällä ja näin epäilykseni auton huoltoaseman parkissa. Ajelin tonnarilla ohitte ja sehän se sitten oli! Sattumalta nykyinen puolituttu omistaja tuli paikalle ja minä tietysti kyselemään pitääkö paalaushuhu paikkansa. Parissa lauseessa auto oli suullisesti sitten vaihtanut omistajaa! Lupasin kyllä laatikollisen nautintojuomaa. Perhana mikä fiilis.
Auto on 900i 4d `86. Ensimmäiset parikymmentä vuotta tutulla autoilijalla ja en koskaan nähnyt edes pölyisenä tuota. On vaikuttanut omaan saabismiini erittäin paljon. Yhdessä vaiheessa pidin sitä kaikkein tyylikkäimpänä olemassa olevana autona! Vanhempani ei eilen meinanut asiaa edes uskoa, koska oli heidän haaveauto jo 80-luvulla. No nykykunto ei tietenkään enään ole niin huippu, mutta erittäin ryhdikäs kuitenkin. En autoa lähemmin ole tutkinut vuosiin. Kuulemma tuuletin ei toimi ja kattoverhoilu roikkuu. Pintaruostetta ei silmiin sattunut, mutta oikeastaan millään ei ole mitään väliä, koska pääasia on tuon pelastus paalilta!
Sauli.M #1562
Re: Pelastakaa satkuja!
Tervehdys,
Liityin tavallaan sattuman kautta Saabistien joukkoon, kun tuli pelastettua eräs 900c lähes varmalta kuolemalta. Auto tuli kuolinpesän kautta, kun halusivat pihan siistiksi romuista.
Eka nopea pesu paljasti ihan siistin auton, vaikka joku ehti jo todetakin että en olisi saanut pestä patinaa pois. Toisaalta eikai tuo ehtinyt kuin pari vuotta maata metsänreunassa. Mittarissa 145 tkm.
Muutamia puutteita on ja osa niistä onkin jo korjattu. Pakoputken loppuosa tuli uusittua. Öljyt, suodattimet ja tulpat vaihdoin toki myös. Takaluukku ei halunnut aueta kuin avaimella, tänään kuitenkin jo vertyi vipukin toimimaan. Käsijarrun teho ei riitä katsastukseen, mutta Saksasta on jo matkalla kaiketi kaikki tarpeellinen jarruosa. Vasen takaovi aukeaa ulkoa vain nuppia samanaikaisesti nostamalla. Strömbergin kalvo pitäisi ilmeisesti vaihtaa, tyhjäkäynti on olematon ilman ryypyn apua. Jäähdytysnestettä hukkaa jostain...
Tavaratilan pohjalla, vararenkaan alla on melko paljon vettä, onkohan sillä mitään tarkoitettua reittiä pois sieltä?
Tarkoitus on originaalina pitää, mielestäni tällaiselle autolle ei parempaa käyttötarkoitusta olekaan kuin jonkinasteinen säilyttäminen. Tosin kierroslukumittari on pakko löytää kellon tilalle. Jonkinlaiset orggismatot ovat myös hakusessa.
Liityin tavallaan sattuman kautta Saabistien joukkoon, kun tuli pelastettua eräs 900c lähes varmalta kuolemalta. Auto tuli kuolinpesän kautta, kun halusivat pihan siistiksi romuista.
Eka nopea pesu paljasti ihan siistin auton, vaikka joku ehti jo todetakin että en olisi saanut pestä patinaa pois. Toisaalta eikai tuo ehtinyt kuin pari vuotta maata metsänreunassa. Mittarissa 145 tkm.
Muutamia puutteita on ja osa niistä onkin jo korjattu. Pakoputken loppuosa tuli uusittua. Öljyt, suodattimet ja tulpat vaihdoin toki myös. Takaluukku ei halunnut aueta kuin avaimella, tänään kuitenkin jo vertyi vipukin toimimaan. Käsijarrun teho ei riitä katsastukseen, mutta Saksasta on jo matkalla kaiketi kaikki tarpeellinen jarruosa. Vasen takaovi aukeaa ulkoa vain nuppia samanaikaisesti nostamalla. Strömbergin kalvo pitäisi ilmeisesti vaihtaa, tyhjäkäynti on olematon ilman ryypyn apua. Jäähdytysnestettä hukkaa jostain...
Tavaratilan pohjalla, vararenkaan alla on melko paljon vettä, onkohan sillä mitään tarkoitettua reittiä pois sieltä?
Tarkoitus on originaalina pitää, mielestäni tällaiselle autolle ei parempaa käyttötarkoitusta olekaan kuin jonkinasteinen säilyttäminen. Tosin kierroslukumittari on pakko löytää kellon tilalle. Jonkinlaiset orggismatot ovat myös hakusessa.
1989 900c
1992 900i
1992 900i
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pelastakaa satkuja!
^Pierburg siellä on ainakin alunperin ollut. Hyvä että kaasarien säilyttäjiä vielä löytyy.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pelastakaa satkuja!
Karvalakkimallit ovat juuri niitä, jotka sitten äkkiä huomataan hävinneen. Erikoisia malleja luonnollisesti pidetään hyvin, mutta nämä perusmallit herkästi unohdetaan. No meidän klubilaiset onneksi säästävät paljon näitä perusmalleja, mutta muilla merkeillä asiat ovat ehkä toisin. Jotain aikanaan aivan arkisia perusmalleja varmaan nykyään todella vähän hyvin säilyneenä. Ritmo,Cherry,Horizon,BX,309,Ibiza,Colt,Samara.... Alkaa listasta tulla aika pitkä, kun oikein rupeaa muistelemaan markettien parkkipaikkojen peruskalustoa 20 vuotta takaperin.
Sauli.M #1562
Re: Pelastakaa satkuja!
Juu, missä ovat Ladat ja Warret? Niitäkin oli ennen nurkat täynnä. Kaivokselassakin oli iso kenttä täynnä uusia Wartburggeja (mitenhän tää pitäisi kirjoittaa).Pampula kirjoitti: Alkaa listasta tulla aika pitkä, kun oikein rupeaa muistelemaan markettien parkkipaikkojen peruskalustoa 20 vuotta takaperin.
Sorry vähän OT.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Pelastakaa satkuja!
^Ladojahan meni aika paljon Venäjälle ja Viroon 1990-luvun alussa. Viroon lähti isältänikin yksi. Taisin olla nelivuotias silloin. Muistan että se haettiin trailerilla jota veti W123 mersu. Ladoja ja Warreja ei enää ole pahemmin kuin merkkien harrastajilla. Niiden nykyinen kanta taitaa olla parempikuntoisista koostuva, ihan hyvä että laatu korvaa määrän. Ennen tyypillinen Ladisti oli pihi, jolle tärkeintä oli että Lada vain saatiin katsastuksesta läpi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Pelastakaa satkuja!
Olipa silloin 70-luvulla ja vielä 80-luvunkin alkupuolella tiettyä poliittista sitoutumista Lada -merkkisiin kulkuneuvoihin. Mutta asiaan: onko se satkun pelastaminen, jos ostan satkun varaosa-autoksi? Saahan se siinä jatkoelämää elinten luovuttajana.Uitukki kirjoitti:Ennen tyypillinen Ladisti oli pihi, jolle tärkeintä oli että Lada vain saatiin katsastuksesta läpi.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Pelastakaa satkuja!
On tietenkin pelastamista, jos vaihtoehtona on paalaus kokonaisena. Tietysti jos purkaa hyväkuntoisen, niin sitten asia ehkä kääntyy ympäri...
Sauli.M #1562
Re: Pelastakaa satkuja!
Minäkin kannan korteni taas tähän kekoon. Elikkä tuo isäukon saabi on nyt mulla ja tuo moottori ja vaihteistovikainen siirtyy huomenna omiin nimiin. Tuttu auto, viimeiset viisi vuotta oon sitä korjaillu niin tietää mitä on saamassa. Rahaakaan ei tarvinnut liikutella, kädenpuristus riitti. Joten, kiitos Suvi
raulilla pirun siistinnäköinen auto kyllä, konepelti irvistää takareunasta oudosti?
raulilla pirun siistinnäköinen auto kyllä, konepelti irvistää takareunasta oudosti?
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Re: Pelastakaa satkuja!
Jos ei muut toimet auta niin kannattaa bensapumppu vaihtaa kun voi olla että sekin on väsähtänyt. Alkuperäisiä Pierburgin pumppuja kun on vielä saatavilla PCS:ltä Jyväskylästä.raul kirjoitti: tyhjäkäynti on olematon ilman ryypyn apua.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Pelastakaa satkuja!
Tästähän syntyi mielenkiintoista lisäkeskustelua, loisto foorumi siis kyseessä
Autolle erityistä arvostusta annan tietenkin siksi, että se on kotimaista valmistetta.
Niin kyllä kaiketi olikin, sekaannus iskee helposti kun Volvo on käyttänyt samoja juuttuvakurkkuisia, vieläpä kaikkia kolmea eri merkkiä; Pierburg, Strömberg ja SU. Itsellä on -82 244:ssä SU ja -83 242:ssa Strömberg. Saabissa siis Pierburg. Muistinvaraiset jutut on aivan hirveä paikka meikäläiselleRattivaihde kirjoitti:^Pierburg siellä on ainakin alunperin ollut. Hyvä että kaasarien säilyttäjiä vielä löytyy.
Autolle erityistä arvostusta annan tietenkin siksi, että se on kotimaista valmistetta.
Ja anteeksi OT:n jatkaminen... Aktiivinen Warrekerho, joskin varsin pieni, Suomessa on. Viimeksi näin livenä Wartburgin elokuun Stadin cruisingeissa. Arkiliikenteessä pk-seudulla ei juuri näe mitään kiinnostavaa muutenkaan. Ladakerho on jo sitten vähän isompi, mutta keskittyminen ei ole ehkä liiaksi alkuperäisyydessä tai vanhemmissa malleissa. Itselläni on kolme neuvostovalmisteista Ladaa; 2103, 2106 ja 2121.C 124 320 kirjoitti:Juu, missä ovat Ladat ja Warret? Niitäkin oli ennen nurkat täynnä. Kaivokselassakin oli iso kenttä täynnä uusia Wartburggeja (mitenhän tää pitäisi kirjoittaa).
Sorry vähän OT.
Samaa mieltä. No mikään ei kuitenkaan ole ikuista ja jotain tiettyä autoyksilöä saattaa joutua pelastamaan useammankin kerran... Osiksi laitto taas toisaalta tuo iloa monelle harrastajalle. Itse en heitä mitään ehjää pois. Kaikki eivät tietenkään ole aivan kartalla siinä arvioinnissa, että mitä kannattaisi purkaa ja mitä rakentaa. Ei tähän oikein yhtä oikeaa vastausta ole.Pampula kirjoitti:On tietenkin pelastamista, jos vaihtoehtona on paalaus kokonaisena. Tietysti jos purkaa hyväkuntoisen, niin sitten asia ehkä kääntyy ympäri...
Niin teki, hyvä huomio! Jostain syystä oli se L:n muotoinen ohjainpelti vääntynyt ulospäin autoa haettaessa (parit apustartit jouduttiin suorittamaan), mutta nyt on korjattu! Kova siistiminen tuossa on vieläkin, nyt alkaa sisältä olemaan hyvä, lukuunottamatta roikkuvaa kattoverhousta. Onnea myös kaluston lisääntymisestä mjsmjs kirjoitti:raulilla pirun siistinnäköinen auto kyllä, konepelti irvistää takareunasta oudosti?
1989 900c
1992 900i
1992 900i