Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mvs
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Kyllä. Meni heti kaupaksi.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Baas900 kirjoitti:
Ma Elo 03, 2020 15:07
Mvs kirjoitti:
Su Elo 02, 2020 21:55
https://www.nettiauto.com/saab/900/11516751
Tämä kannattaisi ottaa talteen.
Oliko "tasaraha" tonni, näemmä jo myyty?
Joo tonnilla oli myynnissä
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

juhasep kirjoitti:
Pe Heinä 24, 2020 10:56
Tervehdys,

olen tuore Saabin omistaja ja uusi Saab-klubilainen. Lunastin isoisältäni hänen v. 1986 työsuhdeautoksi ja myöhemmin itselleen lunastaman Saab 900i:n B201-koneella. Auto on ollut isoisän silmäterä ja hänellä oli suuri huoli ennen menehtymistään, mitä hänen autolleen tapahtuu. Auto on orginaalikunnossa ja melko hyvässä kunnossa. Toki pelkääjän ovi on vähän kolhaistu, pintaruostetta on ja sisäkatto roikkuu.

Autolla on kuitenkin hyvä historia, joten ajattelin, että lähden sijoittamaan siihen aikaa (ja rahaa), jotta saan siitä kivan harrastepelin. Isoisä on pitkän linjan Saabisti ja on tehnyt pitkän uran Saabilla (asepuolella) Ruotsissa ja Suomessa. Itselläkin toki kivat muistot autosta, kun olen sen kyydissä polvenkorkuisena useaan otteeseen matkannut harrastuksiin yms. Huoltohistoria on täydellinen merkkiliikkeestä, joissa isoisä uskollisesti Saabiaan käytti ihan viime aikoihin saakka. Huoltovihkoja on pari täynnä.

Sisäkatto on jo purettu ja menossa verhoiltavaksi ja peltihommat alkamassa. Oikean etulokarin kaaret on heikossa kunnossa ja se pitäisi, ainakin osittain, vaihtaa. Onko lokareissa paljon eroa eri vuosimallien välillä? Käykö esimerkiksi 99:n lokari satkuun? Toki uudemmat viistokeulaiset varmasti on fyysisestikin erilaisia, kuten myös sivuvilkku on tullut jossain vaiheessa mukaan. Onko hyviä ehdotuksia mistä tuollaisen voisi löytää tai jos joltain löytyy hyvässä kunnossa oleva lokari ylimääräisenä läheltä pääkaupunkiseutua niin saa tarjota vaikka s-postilla.
Tervehdys!

99:n tai 90:n lokari ei käy, on lyhyempi sekä pyörän etu- että takapuolelta, tosin pelkkä kaari ei silmämäärin näytä hirveän erilaiselta.

900:n lokariin tai muihinkaan peltiosiin ei tullut muutoksia viistokeulan takia, vain muoviosat vaihtui siinä uudistuksessa. Näin ollen OG900:n etulokari on sama MY1979-MY1994 ainoastaan sillä erolla että MY1985 asti on ilman pikkuvilkun reikää ja MY1986 alkaen pikkuvilkun reiällä. Ja tuo reikähän on tarvittaessa helppo tehdä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

KLB (alan miehet tietää) realisoi kalustoaan:

https://m.nettiauto.com/saab/900/11540824
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Juha96 kirjoitti:
Ma Elo 03, 2020 20:50
Ja tuo reikähän on tarvittaessa helppo tehdä.
Mitäköhän katsastussetä sanoisi jos reiän peittäisi 8)

Huomaisikohan edes? Jos auto siis rekisteröity 1989 ja sivuvilkku puuttuu. Satku on kuitenkin muutenkin muinaisen näköinen auto vaikka valmistettiin melkein 90-luvun puoliväliin saakka. :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja aero »

Inssistä riippuen voisi hyvinkin huomata, etenkin jos reikä tosiaan on peitettynä eikä tyystin olemassaolematon. Ja tietty jos eri puolilla on eri tilanne niin huomaa helpostikin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

vilhosyvis kirjoitti:
Ti Elo 18, 2020 14:59

Satku on kuitenkin muutenkin muinaisen näköinen auto vaikka valmistettiin melkein 90-luvun puoliväliin saakka. :D
Sanoisin ennemmin että hyvin ikääntnyt, kun otetaan huomioon miten kauan sitä on tehty 1978-1193 (1994)
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Uteip »

nuorempinykänen kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 12:08
vilhosyvis kirjoitti:
Ti Elo 18, 2020 14:59

Satku on kuitenkin muutenkin muinaisen näköinen auto vaikka valmistettiin melkein 90-luvun puoliväliin saakka. :D
Sanoisin ennemmin että hyvin ikääntnyt, kun otetaan huomioon miten kauan sitä on tehty 1978-1193 (1994)
Todellakin! On meinaan muilla merkeillä vaihtunut mallisukupolvi toisenkin kerran 800 vuodessa! :mrgreen:
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Uteip kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 16:17
nuorempinykänen kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 12:08
vilhosyvis kirjoitti:
Ti Elo 18, 2020 14:59

Satku on kuitenkin muutenkin muinaisen näköinen auto vaikka valmistettiin melkein 90-luvun puoliväliin saakka. :D
Sanoisin ennemmin että hyvin ikääntnyt, kun otetaan huomioon miten kauan sitä on tehty 1978-1193 (1994)
Todellakin! On meinaan muilla merkeillä vaihtunut mallisukupolvi toisenkin kerran 800 vuodessa! :mrgreen:
Kun kerralla tekee hyvän, niin ei tarvitse joka vuosi päivittää. :mrgreen:

1987 Tuulilasin koeajossa juuri uudistunut viistokeula 900i, ja siinäkin koeajajat kommentoivat ergonomian olevan suora hyppäys 70-luvulle, ja toivoivat nopeasti uutta mallia. Aika muinaisjäänne se oli jo 80-luvun lopulla, mutta niin vaan myytiin tuhansia ja taas tuhansia uusia satkuja. Lie suomalaisuus ja suomalaisten työllistäminen oli monelle hankinnan peruste? Turvallisuus, hyvä etenemiskyky talvella, yms.

Ja siihen imagoarvoon minkä sai, kun takaluukussa luki 900 Turbo, ei nykypäivänä ihan millä tahansa autolla pääse. Silloin elettiin Kekkoslovakiassa, ja yleisin auto oli Lada. Turbo oli jotain aivan käsittämätöntä siihen aikaan. Saati pelkästään takaluukun "i" -merkki.

V.1987 kilvitettiin n.5500 satkua, ja nykypäivänä hyvä lukema yhdelle automerkille mukaanlukien kaikki mallit.
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Oho :lol: :lol: :facepalm_man:
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Baas900 kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 18:05
Uteip kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 16:17
nuorempinykänen kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 12:08


Sanoisin ennemmin että hyvin ikääntnyt, kun otetaan huomioon miten kauan sitä on tehty 1978-1193 (1994)
Todellakin! On meinaan muilla merkeillä vaihtunut mallisukupolvi toisenkin kerran 800 vuodessa! :mrgreen:
Kun kerralla tekee hyvän, niin ei tarvitse joka vuosi päivittää. :mrgreen:

1987 Tuulilasin koeajossa juuri uudistunut viistokeula 900i, ja siinäkin koeajajat kommentoivat ergonomian olevan suora hyppäys 70-luvulle, ja toivoivat nopeasti uutta mallia. Aika muinaisjäänne se oli jo 80-luvun lopulla, mutta niin vaan myytiin tuhansia ja taas tuhansia uusia satkuja. Lie suomalaisuus ja suomalaisten työllistäminen oli monelle hankinnan peruste? Turvallisuus, hyvä etenemiskyky talvella, yms.

Ja siihen imagoarvoon minkä sai, kun takaluukussa luki 900 Turbo, ei nykypäivänä ihan millä tahansa autolla pääse. Silloin elettiin Kekkoslovakiassa, ja yleisin auto oli Lada. Turbo oli jotain aivan käsittämätöntä siihen aikaan. Saati pelkästään takaluukun "i" -merkki.

V.1987 kilvitettiin n.5500 satkua, ja nykypäivänä hyvä lukema yhdelle automerkille mukaanlukien kaikki mallit.
Missään nimessä en meinannut huonona asiana. Hyvä vaan, että voit saada "uudehkon" (90-luvun auton) joka on kuitenkin 15 vuotta vanhempi ulkoisesti. :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kohtalaisen nätti 1980 satku huudettavana:

https://huutokaupat.com/2109794/saab-90 ... -250000-km

Sitten se spekulointi hinnasta, yli tonnin menee takuulla, mutta saako jopa kaksi?
Mvs
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Sama satku mikä vasta oli Tervolassa tonnilla myynnissä.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Huutokaupassa saa paremman hinnan kuin suoraan netissä myymällä. :saab:
molby
"Hirsch"
Viestit: 871
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja molby »

Rupeaa nuo S olemaan jo arvossaan.

https://www.nettiauto.com/saab/900/11570202
Vastaa Viestiin