Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
Moi,
Auttakeehan miestä mäessä. Tarvis vaihtaa jarruletku rungosta taka-akselille. Kävin pari tuntia aiheeseen perehtymässä, mutta kaikkihan siellä oli jumissa. Akselin päästä letku lähtee, kunhan saa jumittuneen mutterin irti letkun nipasta. Ihmetystä herätti rungon puoli, sillä en saanut letkua irti, vaikka irroitin putken takapenkin alta. En saanut oikein tilanteesta selvää kaiken massan ja ravan alta. Letku pääsee liikkumaan muutaman millin, mutta ei tullut ulos kokonaan. Mahtaako joku tietää onko tuossa letkussa vielä joku kiinnike, joka pitäisi irroittaa. Vai onko tämäkin vain voimalaji.
Auttakeehan miestä mäessä. Tarvis vaihtaa jarruletku rungosta taka-akselille. Kävin pari tuntia aiheeseen perehtymässä, mutta kaikkihan siellä oli jumissa. Akselin päästä letku lähtee, kunhan saa jumittuneen mutterin irti letkun nipasta. Ihmetystä herätti rungon puoli, sillä en saanut letkua irti, vaikka irroitin putken takapenkin alta. En saanut oikein tilanteesta selvää kaiken massan ja ravan alta. Letku pääsee liikkumaan muutaman millin, mutta ei tullut ulos kokonaan. Mahtaako joku tietää onko tuossa letkussa vielä joku kiinnike, joka pitäisi irroittaa. Vai onko tämäkin vain voimalaji.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
Absittomassa ainakin on jarruletkut rungon ulkopuolella sellaisessa u-mallisessa peltiläpyskässä kiinni, eli menevät siitä läpi ja reunat on painettu letkun juuren ympärille kiinni. Mahtoikohan olla niin, että absillisessa letkun tilalla reikää peittämässä pultti, joka sitten pitää pellin ja letkun samalla paikoillaan.
Edit. EPC:stä katsottuna näyttäisi olevan juuri näin, eli putken/letkun läpiviennin vieressä pitäisi olla pultti, jonka irrottamalla lähtee.
Edit. EPC:stä katsottuna näyttäisi olevan juuri näin, eli putken/letkun läpiviennin vieressä pitäisi olla pultti, jonka irrottamalla lähtee.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
ilman abs :sää olevassa mallissa ainakin ja eiköhän abs mallissakin.
nosta istuin osa ylös ja poista lattian suojus.
jarruputket kulkee auton sisäpuolelta. irroita ne pellistä (auton sisältä)
samalla saa sen ulkopuolella olevan lukko pellinkin irti ja jarruletkut vedettyä pois auton ulkopuolelta.
nosta istuin osa ylös ja poista lattian suojus.
jarruputket kulkee auton sisäpuolelta. irroita ne pellistä (auton sisältä)
samalla saa sen ulkopuolella olevan lukko pellinkin irti ja jarruletkut vedettyä pois auton ulkopuolelta.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
Kiitoksia vastauksista. Jotain sellaista pidikettä siellä tuntui olevan, mutta ei osannu aatella kuinka se irti tipahtais. Putken vieressä sisäpuolella oli kyllä joku mutteri, joten eiköhän se siitä lähde.
Kannattaakohan sitä jumiutunutta mutteria akselin puolella letkua edes yrittää ehjänä irti vai onko siinä yleensä tapahtunut pysyvä fuusio. onko kokemuksia?
Kannattaakohan sitä jumiutunutta mutteria akselin puolella letkua edes yrittää ehjänä irti vai onko siinä yleensä tapahtunut pysyvä fuusio. onko kokemuksia?
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
jos meinaat sitä ruuvia joka on siinä u- mallisessa raudassa kiinni keskellä niin tulee samalla pois kun irroitat letkut sisäpuolelta.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
Lämmittämällä saa kierrettyä ehjänä auki. Varovainen tosin pitää olla kun muoviset bensalinjat menee lähellä.hkylmala kirjoitti:Kannattaakohan sitä jumiutunutta mutteria akselin puolella letkua edes yrittää ehjänä irti
Omasta 99 -82:sta vaihdoin letkut, kaikki aukesi ehjänä. Taka-akseli oli tosin irti autosta, sai vähän vapaammin sohia kaasutohon kanssa.
Re: Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
Saihan tuon viimein vaihdettua...kun vei korjaamolle. Sielläkin olivat kuulemma sahan kanssa irroittaneet letkun akselilta. Vastamutteri kun oli fuusioitunut letkunpään kierteelle. Lienee aika yleinen vika.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Takajarruletku rungosta akseliin OG900 (ABS)
kyllähän noissa taka- akselin putket yleensä kandee sovinnolla vaihtaa samaan syssyyn, jos ovat originaaleja.hkylmala kirjoitti:Saihan tuon viimein vaihdettua...kun vei korjaamolle. Sielläkin olivat kuulemma sahan kanssa irroittaneet letkun akselilta. Vastamutteri kun oli fuusioitunut letkunpään kierteelle. Lienee aika yleinen vika.
Syy:: putket voivat koska vaan lojahtaa ja siinä on hidas heikoilla, koska lojahtaminen tuppaa tapahtumaan tietenkin max paineilla, eli tilanteessa, joka on menemässä "pitkäksi".
Toinen syy:: työ on niin kallista, jotta ei kandee kauaa nyhrätä, uudet putket eivät paljoa maksa ja luovat varmuutta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00