saatanan savuttava satku 1987

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab1990aeros
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 17:49

saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja saab1990aeros »

Mulla ykskaks käynti huononi saapissa ja vaihdoin sytytystulpat, ei vaikutusta. Huomasin et paisuntasäiliön yläosassa oli ajon jälkeen kuplia eli mitä meinaa kun näyttää kuplivan? 3 ja 4 sylinterin tulpat oli öljymönjäskeidassa ja 1 ja 2 sylinterin tulpat oli paremmat ja kuivemmat mut oli kakkosessakin vähän öljyä, mut ykkössylinterin tulppa oli kyl paras. Oisko kanspahvi mennyt? voiko käynti huonontuu ykskaks jos männänrengas kuluu tarpeeks. Ajoin kyl motaril äskön 120 km/h ja ois kyl varmaan menny lujempaakin. Tehoja kyl silti tuntuis olevan kateissa. Auto on 8 venanen ruisku. Oisko kellään hyvää konetta tohon tai kone vaihelaatikkokokonaisuutta edullisesti? Asun Espoossa.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eiköhän se kannen avaus ja pahvin vaihto ole helpompi urakka, kuin koko koneen... Jos kuplii paisarissa, niin voipi hyvinkin johtua pakokaasujen vuotamisesta jäähdytysjärjestelmään. Syynä joko väsähtänyt kansipahvi tai haljennut kansi. Tulppien mönjätkin voivat olla jäähdytysnesteestä ja noesta johtuvia, jolloin myös syynä nuo edellämainitut. Onko pakoputkseta tuleva savu valkoista (vesihöyry) vai selvästi sinistä (palava öljy)? Kuluuko öljyä selvästi? Entä jäähdytysnesteitä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
saab1990aeros
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 17:49

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja saab1990aeros »

Öljyä kuluu niin pirusti ja pakokaasu on mun mielestä kyllä aika valkoista. Jäähdytysnestettä en oo huomannu vielä et kuluttais. Voisko olla myös venttiili mennyt. Uskaltaako tolla ajaa jos venttiili tai kansipahvi mennyt vai voiko sitten hajottaa lisää jotain?
saab1990aeros
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 17:49

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja saab1990aeros »

Niin ja toi vika joka tuli johtui kait siitä että en huomannut mootttoriöljyn menneen alle minimin joten voiko sen takii kansipahvi mennä? Onko venttiilin vaihto suunnileen yhtä työlästä kuin kansipahvin? Oisko halukkaita vaihtajia täällä uudenmaan alueella jos sais suht edukkaasti joltain taitavalta saabistilta ton remppajutun?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja mestari »

varmaan löytyy ja kansi kyllä kandee hierasta suoraksi samalla reissulla.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja saapasi »

juu turhaa ressaat. kyllä se kuntoon tulee.
arkipäivää tommonen näitten vehkeitten kans.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Vanhaan ketjuun eloa vähän, itsellä kansipahvin vaihto edessä ja kaikki purettu jo, jne. kansi vaan pitää saada irti (hakattu kakkosnelosen avulla, tuloksetta, vinkkejä?). Sen jälkeen vissiin melkolailla sama homma uudelleen kuin purkaessa, mutta takaperin. Ei kai siinä muuta? Toki vaihdan imusarjan ja pakosarjan tiivisteet samalla ja venttilikopan tiivisteen myös. Jakoketjun laitoin ketjupyörään kiinni rautalangalla, joten jakokin menee varmaan ihan suoraan oikein kun pitää huolen, että nokka-akselissa ja ketjupyörässä merkit samassa kohtaa?

Autossa B201 motti kaasarilla, eli perus 8v 2 litrainen.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko kannen päädystä pultit irti ?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kuvassa numero 28:

Kuva
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Risto kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 15:48
Kuvassa numero 28:

Kuva
Mielestäni nuokin kyllä irrotettu, mutta täytyy vielä tarkistaa. Viimeksi puuhailin kyseisen koslan parissa vuosi sitten kesällä. :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä on kaksi ohjuriholkia, joten kantta pitää irrottaa kohtisuoraan pulttien suuntaan. Osaa se tiukassa olla toisinaan. Imusarjan tukitanko oli ruiskusatkussa, kaasarimallissakin sama homma, vai otitko sarjat irti jo etukäteen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Mertmi kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 20:27
Siellä on kaksi ohjuriholkia, joten kantta pitää irrottaa kohtisuoraan pulttien suuntaan. Osaa se tiukassa olla toisinaan. Imusarjan tukitanko oli ruiskusatkussa, kaasarimallissakin sama homma, vai otitko sarjat irti jo etukäteen?
No siis imusarja ja pakosarja on kyllä irrotettu. Silloin kun sitä kantta koitin irrottaa niin ei mitään näkyviä esteitä ollut. Vai ymmärsinkö viestisi oikein?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: saatanan savuttava satku 1987

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sitten kansi irtoaa kohtisuoraan kannenpulttien suuntaan. Ne ohjuriholkit estää sivuttaisen liikkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin