99-ssa ketju rallattaa, nyt kaasariongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

99-ssa ketju rallattaa, nyt kaasariongelmia

Viesti Kirjoittaja mart96 »

..elikkä Hämeenlinnasta kun palasin Lohjalle syyskokouksesta, niin rupesi kuuluumaan semmoinen ihme ylimääräinen ääni moottoritilasta. ääni riippuu konen pyörimisnopeudesta. elikkä kun ajan n.60 km/h nelosvaihteella-kuuluu hyvin, kun vaihtaa 5. silmään, niin hiljaisuus.
No otin venakopan pois ja kokeilin ketjua-tuntui aikaa löysältä-nimenomaan siitä puolelta, jossa ei oo kiristintä. kun varaosamoottori on olemassa, niin siellä oli ketju ihan kireällä. Ajattelinkin vaihtaa moottorin vaihteistoineen. Nyt vaan keli ei suosii :wink:
Autossa mittarissa 126 000 km.
Olen nyt kuiteskin pikku ajoja tehnyt. Minkälaisia kokemuksia teillä on-voiko hajota kokonaan? Onko vika kiristimessä vai onko ketju venynyt?
Muuten kulkee lämpimänä suht normaalisti, ehkä vähän katkoo, mutta kylmänä temppuili ennenkin-kaasari kaipais säätöä.
Viimeksi muokannut mart96, Pe Tammi 21, 2011 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko mikä vm? jos on noin vähän ajettu ja vm natsaa saattaa kyseessä olla legendaarinen ketjun laahaimen pettäminen joka vaihdettiin 80 luvulla takuuseen vai jos asiakas siitä valitti. muuten ei.
eli tuo olisi ollut silloin niin vähillä km että ei tullut silloin ilmi.
kone loota ylös vaan, samallahan vaihtuu hieman itkevä siipapyörän stefa sekä jölypumpun o rengas, ja höii huomioi sitten öljypumpun kotelon asennuksessa
mahdollisesti tarvittava keskitys työkalu (riippuu vm)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

toi on vm 82, H-kone siis kyseessä kuiteskin. Itse asiassa kerran nostin tuon koneen pois öljyvuodon takia ja luulin, että kampiakselin stefa hihnapyörän puoleinen, mutta se olikin ihan kuiva-en rupennut vaihtamaan-öljya tuli päätykannen välistä-sen kun otin pois, niin yksi laahaimen kiinnityspultti oli ihan irrallaan ja toinen löysä. Kiinnitin ne kuiteskin omasta mielestä kunnolla. Sopiiko niihin uudempi kiristin muuten? Siinä on nyt se jonka löysämiseen tarvittiin se koukku-siis jos kone paikalla autossa. Huomasin että mun 8V turbossa vm 86 oli toisenlainen kun vaihtoin kantta sinne...
Ajattelin kyllä vaihtaa tiivisteita, että ei heti rupes öljy katoamaan :D
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

siinä se on kiikunkaakun tarvitaanko sitä holkkia asennuksessa ja mulla oli juuri samanlainen vm vähän ajettu saba aikoinaan ja samat ongelmat. muistini mukaan laahaimesta oli äly lähtenyt ja jouduin heittään sinne sen uudemman ja paremman, saman joita saab vaihtoi takuuseen
onko se öljypumpun kotelo ollut koskaan irti siitä vielä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

jostain syystä tuntuu, että kylmänä käynnistettaessa öljyvalo sammuu hitaamin kuin ennen :x
Ja mistä sitä parempaa kiristinta sitten saa? Onko mestarin varastossa? :D
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei ole valitan.

mutta onko se alumiini kotelo ollut sulla koskaan irti siitä?
ettei jäljet johtais sylttytehtaalle....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

eeeee.... en itse ole ainakaan ottanut irti sitä pumpun koteloa. Mitä meinaat?
Luuletko, että öljynpaineet liian alhaiset, voitelu huono?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei mutta jos se olis lähiaikoina ollut irti nin olisko asennuksessa tullut fiba ja ääni lähtisikin pumpusta. selvitä tarviiko se kotelo sen keskitystyökalun nin onpahan asai selvillä kun nostat koneen ylös.
oletko kurkannut venakopan alle onko se alapultti paikoillaan siinä laahaimessa, joskus sekin lähti irti ajaessa alkupään koneista.
silloinkin oli kaverin 99 ajettu joku vähän yli 100tkm. osat löyty kyllä jölypohjasta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

noniin-tarina jatkuu ja ei mitenkään iloisena.Se auto ei haluaa enää olleenkaan tehdä yhteistyötä.
Noin kuukausi sitten vaihtoin sitten koneen laatikkoineen. Maanatai yöllä sain toisen koneen paikoilleen ja jäi tiistaiksi vielä kytkin ja syyläri jnp. Illalla piti ajella laivalle.
No eihän siinä mitään hämminkiä pitäis olla, ajattelin-onhan näitä hommia tehty ennenkin. Miten väärässä sitä ihminen joskus onkaan :wink:
Ennen toisessa koneessa kytkin toimii loistavasti. Tein ystävän metallipajassa(jossa näitä Saapeja rakentelen) semmoisen peltisen välikappaleen, joka menee näitten lamellien väliin. No kytkin paikalle ja työsilinteri kiinni ja kaveri apuun ja hän painaa poljinta, minä otan sen välikappaleen lamellien välistä pois ja MITÄ IHMETTÄ? Painelaakeri jäikin sinne pohjaan. No ihmetteltiin ja naputeltiin ja ei liiku minnekään.
No soittelin paikalliselle SAAB korjaajalle ja onneksi oli varastossa uusi työsilinteri, mutta ei uutta painelaakeria. Raaka voimaa käyttäen ja rumia sanoja, joista V--u ja perse olivat ne kohteliaamat-sain sen lopulta siitä taas ulos-nesteet tuli työsilinterin männän välistä jo alkuvaiheessa. Sitten ihmeteltiin sitä ystävän kanssa ja tuntui siltä, että mäntä tuli liian ulos ja asettui jotenkin vinoon ja reuna jäi silinterin reunan taakse ja eihän se enää mennyt millään takaisiin. No saatiin se uusi silinteri jotenkin ilmattua ja syyläri paikalle ja nesteitä vähän sisälle ja käynnistyi, mutta öljyvalo jäi palamaan.
No kello oli armoton ja päätin, että menen ilman autoa laivalle ja jätän sen kerrostalon eteen Tallinnaan. Onneksi yksi ystävä tuli samalle laivalle.
No taas pari viikkoa Suomen puolella ja takaisiin Tallinnaan. Siellä oli juuri ollut se hirveä lumimyräkkä-nimeltään Monika. Mä muistan nuoruudesta yhden tutun Monikan-kaunis ja hyväsydäminen nainen, ei olleenkaan sen myrskyn kaltainen :wink:
No ensin kaivettiin pojan kanssa ja kun avasin konepellin, niin puoli konehuonetta oli lunta täynnä-en ole semmoista ennen nähnyt.Käynnistyi muuten laakista. No kaadoin jäähd. nesteen normiin ja ilmasin systeemin ja öljyvalokin sammui-lopullisesti muuten-anturi sökö. Sitten yhtäkkiä poika huomas, että kato mitä pakoputkesta tulee. No niinkuin kunnon diisseli-ihan mustaa. Kone kuiteskin käynnissä. No sammutin sen ja ruvettiin työkaluja kantamaan autoon, että mennään sinne työpajaan laittamaan loput mutterit kiinni, mitkä edellisellä kerralla kiiressä jäi auki. Yritin taas startata ja no ei lupaa edes. Päättelin että kaasuttimessa vikaa. No soitto ystävälle ja parin minuuttin päästä kurvas Jeep Cherokee talon eteen. Narun päässä sitten pajalle ja kokosin kahdesta kaasuttimesta yhden ja heti käynnistyi. No kaikki mutterit kiinni ja kotiin.
Seuraavana päivänä sitten päätin mennä perheen kanssa keskikaupunkille. Matkalla rupes veto pätkimään-no rikastinvivun kun vetin ulos niiin kulkii. Ajelin parkkipaikalle ja sitten kun painoin kytkinpoljinta se meni pamauksella taas pohjaan ja poljin rupes käymään ihan tyhjää. No onnistuin parkeeraman sen kuiteskin ja ajamaan myöhemmiin jopa ilman kytkintä kotiin. No mitä siellä taas hajos? En viitsinyt edes konepeltia aukaista-sen verran oli jo mitta täynnä sitä 99-a.
Nyt sitten 23. päivä alkaa talvilomaa ja painun taas kotiin Saapeja rakenytamaan. Nimittäin siellä ystävän pihassa odottaa 85 vm 900 turbo, että joku hitsaaja löytäis aikaa hitsata takakaaret.
Kumpi se muuten on oikea painelaakeri 63 vai 70 mm läpimittainen. Tuntui, että sisäläpimitta on kuiteskin sama, vai?

Miten se mäntä menii niin ulos ja vinoon? Ei ole tämmöistä ennen tapahtunut.

Ja koska se auto(joka muuten tähän asti toimii tosi mallikkaasti) on järjestänyt muuta puuhaa, niin en ole vielä pystynyt kattomaan, miksi tuo ketju siinä toisessa koneessa rallattii...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

sylkky tuli ulos koska asetelma oli liian sisässä ja mahdollisti tämän. yleensä se rauta naputellaan pois sieltä asetelman käpälien välistä diskreetisti ettei synny samanmoista ongelmaa. painelaakerien sisäreikä on erilainen muistaakseni, riippu juuri sylinteristä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itselle sama moka käynyt kerran, eli luiskahti liian ulos sylkky.

Eli asetelman jousien voiman kumoava rengas pitää ottaa pois työkalulla...

Yksi kikka jonka täältä lukenut on pistää läjä prikkoja asetelman ja vauhtipyörän väliin, jolloin asetelman saa tarpeeksi ylös ja sitten kenties käytetään sylinteriä onnistuneesti.
99T-museopeli
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

jaahah. Kiitos vastaanneille! Sitä just mietin, että mitä mä tein väärin?
Vaikka-jos apulainen painoi poljinta, niin se pyöreä peltinen apuväline meni hyvin niiten lamellien väliin, elikkä se asetelma painui kasaan kuitenkin sen verran koko ajan.
No en tiedä. harmittaa tiedysti, että piti mennä ostamaan ihan uusi sylkky, vaikka se edellinen vanhan konen kanssa toimii ihan moitteetomasti. Yksi kiinnostava huomio: lamellien päät(ne jotka nojaa painelaakeriin) olivat kuluneet. Siis aika näkyvät urat olivat kaikissa painelaakerin kosketuspinnan kohdalla. Nyt laitoin sinne kyllä toisen asetelman-kaikkea tavaraa kuin oli 2. paitsi sylkkyä-joka jäi toiselle puolelle lahtea.
Otan siitä valokuvan, kun rupean sitä ens viikolla tutkimaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

painelaakerin koko menee sylinterin mukaan. Asetelma on sama. 63mm on 85-93 vuosimallit ja sylinterissä kaikki tiivisteet o-renkaita.

Omassa 99:ssä tuo uusin sylinteri. Käy vanhempien tilalle kun on myös uudempi painelaakeri. Tiivistesarja maksaa tuohon muutaman euron.

Kytkimen jääminen pohjaan yhtäkkiä viittaa poljinsylinterin sisällä olevan parin euron palautusjousen katkeamiseen.. Tiivistesarja + jousi alle20 € kun omaan uusin nuo viimeksi. Napsahti liikennevaloihin pysähtyessä yllättäen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99-ssa ketju rallattaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

noniin edistystä tässäkin asiassa :D
Ei siinä pääsiylinterissa mitään vikaa-se rempattu jo kerran pari vuotta sitten.
Nesteet oli tulleet ulos työsylkysta. Ja mä sitten ihmettelin, että prkl.-miksi se käsijarrun merkkivalo syttyi, kun ajelin kotiin ilman kytkinta. No tänään vasta hoksasin, että se merkkivalo on sama sekä käsijarrulle että nesteen vähyydelle.
No puli päivä meni eilen kun väsättiin kaverin kanssa sitä apuvälinetta, jolla saa painettua kasaan sen asetelman kun sylkky on kuollut. Lopulta saimme semmoisen valmiiksi ja asetelmankin ulos sylkyn kanssa. Ihan ystävän metallipajan metalliroskiksesta löydetystä materiaalista kasasin sen työkalun. No ei siiitä mitenkään ihanteellinen tullut ja piti korjata sitä parikin kertaa, mutta itse asiaan....
Siis purkasin sen sylkyn ja vaikka mä kerkesin sillä ajamaan vaan 3-4 km, niin aika rajut naarmut oli sisällä ja yksi O-rengas poikki. No ihmetteltiin poikien kanssa ja tänään kävin siinä Saab korjaamossa, josta sen ostin ja ne palauttivat mulle rahat. Että siinä mielessä kunnon firma. No sain heiltä uuden tiivistesarjan(ne 3 O-rengasta) ja Lohjalta olin ottanut mukaan yhden käytetyn työsilinterin. Hioin ja puhdistin sen ja laitoin uudet tiivisteet ja valmistin yhdestä vanhasta jarrunestesäiliön kannesta semmoisen apuvälineen ilmausta varten. Elikkä autonrenkaan ventiili sinne kanteen ja pikkuisen painetta sisälle-ei liian paljon-muuten voi tiivisteet vaurioitua.
Ja toimii. Saas sitten nähdä kuinka kauan tällä kertaa. Huomenna olis tarkoitus viedä syyläri korjaukseen-kesällä Latvian reissulla rupes pikkuisen päästämään nesteitä ulos. Ajattelin, että kerran kun on tuo nenä autolla hajotettu, niin laitetaan kuntoon.
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99-ssa ketju rallattaa, nyt kaasariongelmia

Viesti Kirjoittaja mart96 »

noniin.kytkimen sain kuntoon, mutta nyt vie kaasari hermot. purkasin ja puhdistin sen ja kävin katsastuksessa ja sain leimankin, vaikka tyhjäkäynnillä CO oli jotain 6 maissa.
Lämpimänä käy hyvin ja tasaisesti ja kiihtyy tosi hyvin. No sellaisella CO-lla luuliskin niin :wink: Mutta!--kylmäkäynnistys on yhtä helvettiä. Saa sahata tosi kauan, sitten hyrähtää käyntiin ja sammuu samantien. Sitten kolmannella yrityksellä jää käyntiin ja kun lämpenee, niin ei mitään ongelmia. Kun oli tässä hiljattain -21 astetta pakkasta, niin pitkän työpäivän jälkeen kello 23. yritin käynnistää-no ei edes lupaa. Onneksi löysin työpaikalta jatkojohdon ja laitoin lohkolämmityksen päälle ja kattelin ajan kuluiksi Shakaali elokuvaa. No harmiksi olen sen jo monta kertaa nähnyt, mutta onneksi sitten se 99 käynnistyi ja pääsin lopulta kotiin. Ja mitä ihmeellisinta-se paukkuu imusarjassa ja eilen se pamahtii monta kertaa ja sitten kun lounasaikaan avasin konepellin, niin se sininen korkki vaimennussylinterin päällä oli rikki. Elikkä niin kova paine oli lyönyt sitä ylöspäin, että se muovi riikkoontui.
Mikä sitä vaivaa? Onko käynnistäessä se seos niin laiha, että aiheuta paukkumista imusarjassa, vai mitä? Muistan, että kun kaasarin remontin jälkeen ensimmäistä kertaa paukahtii-lensi se nippeli letkun kanssa imusarjasta ulos, joka lähtee ilmanputsariin, elikkä kampikammion tuuletus. Onpas erikoista, kun kaasarikoneen imusarjassa on ylipaine-onko siitä tulossa turbo :D
Vastaa Viestiin