Tulipa tehtyä remonttia...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Tulipa tehtyä remonttia...

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ihan pakko kirjoittaa, kun tuli tuossa tehtyä kaksi päivää remonttia autoon. Tuli siinä vaihdettua turbon kytkinpaketti ja uusi painelaakeri, korjautettua jäähdytin (hajosi kytkimen vaihdon yhteydessä), huohotinkannen o-rengas meni vaihtoon (vanha oli turvonnut, ei alkanut pitämään), 900:sen äänieristysmatot lattiaan (ne jotka on kumi/vaahtomuovia) ja sorvattua alle uusi pakoputki 99/900-osista.

Niin, todellakin tuo turbon kytkin aivan ku olis taivaaseen päässy. Ei voinu uskoa kuinka jämäkkä ja täsmällinen kytkin voi olla. Vanha oli sellainen, että ravistuksen ja tärinän kanssa liikkeelle. Uudessa lähtö paljon tasaisempi, tärinätön ja ennen kaikkea kytkin ottaa alempaa kiinni, paljon alempaa. En ole vielä mitään "Tarzaneita" ottanut kytkimellä ja taidan jättää tekemättäkin. Vaikka tuo taitaa kestää niitä muutaman kerran enemmän kuin vakio.

Ja tuo pakoputki. Hommahan lähti siitä, kun viime kerralla vaihdoin pakoputken sen takia, kun ajoin jäniksen päälle ja sen "Jupen" matka tyssäsi sitten 120km/h vastaantulevaan 99:n poikittain olevaan takapönttöön. Autossa meno tietenkin huononi, kun pöntössä on melkein jäniksen kokoinen monttu. No, tuli sitten toistamiseen ajettua jonku elukan päälle ja talvipakkasilla (-30 raitaa) kolautettua etuvaimentaja jääpalteeseen (sisuskalut irtosi). No, nyt sitten ostin 99:n alkuputken, etuvaimentajan (sama ku 900:ssa), 900:n takapöntön ja 900 turbon takaputken. Tämä paketti tuli sitten näverrettyä auton alle, pienten sahausten, hitsausten ja mallausten saattelemana. On muuten ämeen näköinen se litistetty putkenpää ja vielä viistoon sahattuna. Ja ihan positiivistakin löytyy, auton äänet on nyt paljon pienemmät ku vanhalla vakiopakoputkella.

Vois laittaa uudet kuvat autosta tuonne omalle sivulle. No, se pitää tehdä tuossa viikonloppuna, kun menee vapaille.

P.S. Ruiskun nokka-akseli odottaa asennusta tallin pöydällä 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin