Kytkimen sylinterit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Kytkimen sylinterit

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Missä mahtaa olla vika, kun 90 kytkin temppuilee. Olin menossa kauppaan, kun risteyksessä kytkin piti polkaista mattoon asti ennen kuin veto lakkasi ja kun nosti 1 cm, irrotti jo kokonaan. Sitten taas vähän aikaa pelitti, mutta kotona sama juttu. Parkkisella junnatessa kytkin otti alempaa ja alempaa, kunnes ei enää kunnolla irrottanut.

Olisiko vika työsylinterissä vai pääsylinterissä. kärryllä suhailtu 332 tkm ja luulen että sylinterit on orkkikset.

Kuka tietäisi hyvän pajan Kirkkonummi / Espoo akselilla, ei kai tolla kovin kauaksi kannata ajella... :roll: .

Jos joku haluaa sen riesakseen korjattavaksi, laita YV; ja voin olla itse siinä jaloissa pyörimässä...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Poljin sylinterii korjaus sarja jousen kera. Veikkaus.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Omassa oli pääsylinterin jousi poikki kahdesta kohdasta, mutta jousen pituudesta oli sen verran paljon jäljellä että kytkin toimi melko normaalisti.
Jonkin verran mielialanvaihteluita kytkimessä on edelleen pääsylinterin jousen ja tiivisteiden vaihtamisen jälkeen.

Pääsylinteriin saa jousen ja tiivisteet vaihdettua jalkatilasta käsin, ja on paljon helpompi aloittaa pääsylinteristä kuin työsylinteristä. Usein myös kytkimellä olevat nesteet on aika sakeata tavaraa, unohtuu usein jarrunesteitä vaihtaessa...

Tällaiset oli näkymät sylinterissäni, uudet tiivisteet ja jousi yllä, vanhat kamat alla, mäntä yms. oikealla: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkintiivisteet.jpg

Tunnustelin sormella että sylinterin sisäpinta olisi ollut naarmuton, mutta olisiko sitä pitänyt yrittää hoonata jollain?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla oli harmaitahiuksia 900S -92:n kytkimen kanssa. Irroitti ihan pohjassa vasta, kaverit neuvoi täälläkin palstoilla laittamaan korjaussarjan pääsylinteriin (poljin), jolla sen piti korjautua. Samalla tuli uudet nesteet vanhojen pikien tilalle. No, eipä se tuntunut korjautuvan...

En ollut ajellut S:llä moneen tuhanteen kilometriin, eikä käyttäjätkään olleet mitään valitelleet. Ajoin eilen S:llä ja ihmetys oli suuri, kun kytkin olikin ihan normaalin tuntuinen verrattuna mun omaan 900i:n kytkimeen. Polkimen ollessa liikkeen puolivälisä kytkin irroitti nätisti. Kaippa aika ja käyttö teki tehtävänsä uuden pääsyliterinkorjausarjan kera.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin