Satkun mittaristonvalojen vaihto
Satkun mittaristonvalojen vaihto
Onko kuinka suuri homma vaihtaa mittariston valot? Vähän ilkeetä ajella pimeellä kun ei yksikään mittaristovalo pala
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Varaudu myös siihen että vika ei ole rikkinäisissä polttimoissa.
Aika usein toi kirkkaudensäätöpotikka hajoaa ja sen korjaamiseen/ohittamiseen joutuu ottaan mittariston irti.
Tai sitten niin kuten minä tein yhteen arkiautoon, niin polttimoiden kannat kajariaukon kautta pöydällä, juotin niihin johdot jotka vedin mankkarin sähköihin.
Alkuperäsen fleksin taitoin sivuun ja teippasin jos siihen nyt sattuis joskus sähköä tuleen.
edit:Tarkennettu tekstiä väärinkäsitysten välttämiseksi...
Aika usein toi kirkkaudensäätöpotikka hajoaa ja sen korjaamiseen/ohittamiseen joutuu ottaan mittariston irti.
Tai sitten niin kuten minä tein yhteen arkiautoon, niin polttimoiden kannat kajariaukon kautta pöydällä, juotin niihin johdot jotka vedin mankkarin sähköihin.
Alkuperäsen fleksin taitoin sivuun ja teippasin jos siihen nyt sattuis joskus sähköä tuleen.
edit:Tarkennettu tekstiä väärinkäsitysten välttämiseksi...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lisää
Ja joskus vika ei ole polttimoissa eikä säätöpotentiometrissäkaan. 900i GLE aut -83 tuli käyttöön mittarivalot pimeänä, nämä syttyivät kun käänteli varovasti polttimoita (niitä kahta isoa ylälaidassa). Syksyllä hyvinvalaistu mittaristo on kyllä tarpeellinen, ja jos polttimot ovat kovasti mustuneita, huomaa eron kun vaihtaa valonlähteet.
Kannattaa ihan suosiolla ohittaa se kirkkaudensäätöpotikka, koskapa se ei ole miteenkään parhaalla tavalla toteutettu ja omassani oli melkein koko mittariston takaosa syttynyt tuleen sen takia, kun oli se muovikalvo, missä menee johdotukset, lämmenny sen verran että oli katkassu puolet kaikista johdotuksista
Onkelma on vissiin siinä että se säätöpotikan vastusjousi hapettuu ja sitten alkaapi iskeä kipinää
Onkelma on vissiin siinä että se säätöpotikan vastusjousi hapettuu ja sitten alkaapi iskeä kipinää
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Meikäläinen on tutkaillut omassa satkussa juuri mittarivalojen häiriöitä ja alkaisi näyttämään siltä, että ongelma ei ole lampunkantojen kohtakti siihen johdinkalvoon, vaan polttimoiden kontakti lampunkantaan. Taidan napata lampunkannat hoitoon tänne sisätiloihin ja laittaa lamput tinalla kiinni kantoihin. Jos tämän kokeilun jälkeen loppuu mittarivalojen herättely kojelautaan hakkaamalla, niin syyllinen on löytynyt. Reostaatti siinä ei ole ongelmana, sen tietää siitä, kun muut valot, eli säätimien valot jne toimivat oikein.
Edit: löysin vanhan 80-luvun alun satkun mittaristosta lampunkantoja, jotka ovat tukevampaa tekoa, kuin nuo 88:n omat. Kokasenpa ensin näitä...
Kuvassa vasemmalla -88:n lamput ja oikealla luulisin -79:n tai -80:n.
Edit: löysin vanhan 80-luvun alun satkun mittaristosta lampunkantoja, jotka ovat tukevampaa tekoa, kuin nuo 88:n omat. Kokasenpa ensin näitä...
Kuvassa vasemmalla -88:n lamput ja oikealla luulisin -79:n tai -80:n.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lämmönsäätimien valoista vielä..
Yritinpä tuossa viikonloppuna laittaa paikoilleen lämmönsäätimien taustavaloja ja sen turvavyön varoitusvalon. Turvavyön valolle ja puhaltimen säätimen valolle paikat löytyi mankan reijän kautta, mutta yksi valo jäi edelleen vaille reikää Se oikean puoleisin "Distributor" säädin on pimeänä, joten luulisi siinä vielä olevan paikan valolle. En kuitenkaan löytänyt paikkaa.. osaako joku neuvoa että onko siellä jossain vielä reikä jota en käsikopelolla löytänyt? Illat pimenee...
_______
Ex- 900i -87
Ex- 900i -87
Siellä on kokonaisuudessaan siis kolme lamppua, yksi turvavöiden varoitusvaloille, yksi painokytkimille alareunassa, ja yksi yläreunassa radion aukon alapuolella joka on kaikille kolmelle lämmönsäätimelle yhteinen. Niillä ei siis ole omia lamppujaan. Sen lampun pitää olla juuri oikeassa asennossa, että valaisee kaikki kolme kunnolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Oliskohan kyseessä tupakansytyttimen yläpuolella oleva valo. Ainakin vanhan satkun kojelautaa tarkastellessa huomasin, että onhan siinäkin valolle paikka ja mulla on myös tuo kuvailemasi ongelma. Katsohan palaako tupakansytyttimellä valo, kun otat sen sytyttimen pois paikaltaan. Vasemmalla yläviistossa on muistaakseni se polttimo. Mulla on molemmat valot pimeinä ja pitäisi jaksaa vaihtaa.
Matti
edit... painokytkimillä taitaa olla omat valonsa kytkimen sisällä.
Matti
edit... painokytkimillä taitaa olla omat valonsa kytkimen sisällä.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki