99 Tbo:n jouset
99 Tbo:n jouset
Moro!
Antakaas kokeneemmat Saabistit vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä, kun vaihdatin autoon kaikki jouset/iskarit, ja autosta tuli hieman "keulapainoinen". Keula ainakin tuli alemmas, takapää ehkä pysyi entisellään. Palikat ostin Motonetista, ja etujousien tuotenumeron mukaan ne pitäisi olla Turboon ja vahvistetut.
Auto on siis 99 Tbo ja vm.-80
Antakaas kokeneemmat Saabistit vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä, kun vaihdatin autoon kaikki jouset/iskarit, ja autosta tuli hieman "keulapainoinen". Keula ainakin tuli alemmas, takapää ehkä pysyi entisellään. Palikat ostin Motonetista, ja etujousien tuotenumeron mukaan ne pitäisi olla Turboon ja vahvistetut.
Auto on siis 99 Tbo ja vm.-80
Re: 99 Tbo:n jouset
Haluaisitko siis keulaa ylemmäs?TKO kirjoitti:Moro!
Antakaas kokeneemmat Saabistit vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä, kun vaihdatin autoon kaikki jouset/iskarit, ja autosta tuli hieman "keulapainoinen". Keula ainakin tuli alemmas, takapää ehkä pysyi entisellään. Palikat ostin Motonetista, ja etujousien tuotenumeron mukaan ne pitäisi olla Turboon ja vahvistetut.
Auto on siis 99 Tbo ja vm.-80
Taakse tuli ilmeisesti normit 67-5024 Takajousi Saab99/90/900 24.90 €
Helpoin on varmaan vähän lyhentää takajousia, tuon ikäisessä kun ei tarvii olla hyväksytyt niin pala pois vaan.
Eteenki muistaakseni yläpäähän saa laitettua lisää kumia joka nostais vähän mutta työnä aika paljon isompi, ainakin perus jousipuristajilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 Tbo:n jouset
No, minkälainen se on ajaa se auto? Ysi ysihän on todella keulapainonen auto ihan luontojaankin joten ei siinä mitään erikoista sinänsä ole mutta tietenkin jos keula on selvästi alempana kuin takapää niin silloin on mahdollisesti jotain pielessä. Mitkä oli muuten iskarit, ettei vain Sachs?
Re: 99 Tbo:n jouset
Taakse tuli vahvistettu jousi, 67-5065 kun ei ollut normimalleja hyllyssä just sillon. Keulaa haluaisin vähän ylemmäs, kun on ulkonäöllisesti vähän liian alhaalla. Rengas ja lokasuojankaari ei siis mene sopivassa suhteessa. Ajettavuus kyllä oli ihan ok. Iskarit oli mulle tuntematonta merkkiä.
Nyt on vähän myöhäistä kysyä, mutta mitkä tuonne olisi kannattanut laittaa.
Nyt on vähän myöhäistä kysyä, mutta mitkä tuonne olisi kannattanut laittaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 Tbo:n jouset
Oma suositukseni (ja täällä muutenkin aika yleisesti hyväksytty iskari Saabiin ) on valkoiset KYB- merkkiset kaasuiskarit ja kai ne nyt oli edes kaasuiskarit ne tuntemattomat jotka alle laitoit (Turboon en laittais, eikä vissiin edes suositella neste iskunvaimentimia)? Muutoinkaan en tuon ko. auton alustaa lähtis muuttelemaan ainakaan millään jousensahaus/jousikumi-ranetuksilla koska sillä voi olla arvaamattomia seurauksia ajossa (etenkin talvella)!TKO kirjoitti: Nyt on vähän myöhäistä kysyä, mutta mitkä tuonne olisi kannattanut laittaa.
Re: 99 Tbo:n jouset
No nesteiskarithan siellä on. Onko ensiasennusiskarit kaasut? Auto on museoitu, ja tarkoitus on pitää niin orkkiksena kuin mahdollista. Mitään nostopaloja ja muitakaan kikkoja en ajatellut siksi käyttää.
Vanhat jouset lepää nyt sitruunahapossa, harkitsen niiden takaisin asentamista.
Kilometrit niitä ei ainakaan ole heikentänyt, ainoastaan aika on saanut pintaan muhkean ruostekerroksen.
Ja se herätti pelon mahdollisesta katkeamisesta.
Vanhat jouset lepää nyt sitruunahapossa, harkitsen niiden takaisin asentamista.
Kilometrit niitä ei ainakaan ole heikentänyt, ainoastaan aika on saanut pintaan muhkean ruostekerroksen.
Ja se herätti pelon mahdollisesta katkeamisesta.
Re: 99 Tbo:n jouset
Kyllä siihen kuuluu kaasuiskarit, jos ihan tarkkoja ollaan. Mitä nyt on kokemusta iskareista, niin kaikkien vihaamat lip-merkkiset öljyiskarit on toimineet takana aivan moitteettomasti tuossa omassa jälkiturbotetussa 99cc:ssä. Että semmosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 Tbo:n jouset
Jatketaanpa tähän vanhaan ketjuun.
Ilmeisesti siis KYB:in kaasuiskarit olisivat hyvät Ysiysissä? Mielessä on madaltaa maltillisesti alustaa, joten ajattelin alkuperäiset jouset korvata turboissa käytetyillä. Jopa Motonetistä saa turbon etujousia, mutta mitä niiden seuraksi pitäis takapäähän laittaa? Mitään kivirekeä ei ole tästä autosta tarkoitus tehdä, mutta jos nyt hitusen tanakoittaisi alustaa Hyviä vinkkejä alustan maltillisesta ja kohtuuhintaisesta päivityksestä otetaan vastaan.
Ilmeisesti siis KYB:in kaasuiskarit olisivat hyvät Ysiysissä? Mielessä on madaltaa maltillisesti alustaa, joten ajattelin alkuperäiset jouset korvata turboissa käytetyillä. Jopa Motonetistä saa turbon etujousia, mutta mitä niiden seuraksi pitäis takapäähän laittaa? Mitään kivirekeä ei ole tästä autosta tarkoitus tehdä, mutta jos nyt hitusen tanakoittaisi alustaa Hyviä vinkkejä alustan maltillisesta ja kohtuuhintaisesta päivityksestä otetaan vastaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
Terve,
Ostin jouset tuolta Fixukselta. Sain eteen ja taakse jouset, muistaakseni oli 40mm matalemmat kuin alkuperäiset. Paketissa oli vielä tehdashyksytyt lappu, jos nyt joku katsastusasemalla huomaisi että jouset on vaihdettu
Ostin jouset tuolta Fixukselta. Sain eteen ja taakse jouset, muistaakseni oli 40mm matalemmat kuin alkuperäiset. Paketissa oli vielä tehdashyksytyt lappu, jos nyt joku katsastusasemalla huomaisi että jouset on vaihdettu
Re: 99 Tbo:n jouset
Ai ne on noin paljon matalammat?! Olisiko sinulla kuvia autosta, kun siihen on asenettu nuo jouset. Olisi kvia nähdä, miltä näyttävät käytännössä.
Koska muuten ostit nuo jouset? Muistatko, mitä suurin piirtein kustansivat?
Katselin, että Lesjöforsilla on sport-madallussarja Ysiysiin. Se madaltaa n. 30 mm ja maksaa Parts for saabilla 148 euroa. Ihan kohtuullinen kustannus mielestäni. Mahtaakohan tuon setin kanssa käydä normimittaiset iskarit?
Koska muuten ostit nuo jouset? Muistatko, mitä suurin piirtein kustansivat?
Katselin, että Lesjöforsilla on sport-madallussarja Ysiysiin. Se madaltaa n. 30 mm ja maksaa Parts for saabilla 148 euroa. Ihan kohtuullinen kustannus mielestäni. Mahtaakohan tuon setin kanssa käydä normimittaiset iskarit?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
Projektitopicin kuvissa Lahti411:n 99 näyttää ainakin takapäästä jo valmiiksi madalletulta.
Re: 99 Tbo:n jouset
Tais olla ainakin osassa kuvia kesärenkaat kontissa. Ei viitsisi niitä pelkän ulkonäön takia siellä kontissa pitää Ja keulaan pitäis sitten varmaan lyijypainoja laittaa, jos vateriin haluaisi saada...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
Lesjön madallussarja on aika jämerää kamaa. Noille kaveriksi laittaisin Bilstein sportit.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90 ... otdampare/
KYBillä on sitten se kaasu, Exel-G tai jotain, joka sopii varsin hyvin satkun vakiojousien kans ysiysiin. Siihen vielä vakaajatanko eteen ja taakse, tai vain eteen. Satkun jousia kärsii ysiysissä lyhentää tarvittaessa puoli kiekkaa molemmista tai vain toisesta päästä. Sillai saa säädeltyä alustan aika hyvin kohilleen. Ysiysissä keulaakin kestää hieman madaltaa, mutta satasessa alkaa äkkiä ottaa laatikko pohjakosketusta...
Iskaria ja jousta näyttäis löytyvän Fixuksen kautta ja myös Nimark saattaa joskus löytää. Kannattaa ainaki kysyä varaosamyyjiltä... aina ne ei tiedä itekään, mitä kaikkia niiden kautta saa ja hinta saattaa yllättää
http://ows-cdn.tecdoc.net/fixus-cat/hom ... 4a94f205fa
http://ows-cdn.tecdoc.net/lesjofors/hom ... 4a94f205fa
http://www.nimark.fi/
http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90 ... otdampare/
KYBillä on sitten se kaasu, Exel-G tai jotain, joka sopii varsin hyvin satkun vakiojousien kans ysiysiin. Siihen vielä vakaajatanko eteen ja taakse, tai vain eteen. Satkun jousia kärsii ysiysissä lyhentää tarvittaessa puoli kiekkaa molemmista tai vain toisesta päästä. Sillai saa säädeltyä alustan aika hyvin kohilleen. Ysiysissä keulaakin kestää hieman madaltaa, mutta satasessa alkaa äkkiä ottaa laatikko pohjakosketusta...
Iskaria ja jousta näyttäis löytyvän Fixuksen kautta ja myös Nimark saattaa joskus löytää. Kannattaa ainaki kysyä varaosamyyjiltä... aina ne ei tiedä itekään, mitä kaikkia niiden kautta saa ja hinta saattaa yllättää
http://ows-cdn.tecdoc.net/fixus-cat/hom ... 4a94f205fa
http://ows-cdn.tecdoc.net/lesjofors/hom ... 4a94f205fa
http://www.nimark.fi/
Viimeksi muokannut rr, Ke Tammi 20, 2016 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 99 Tbo:n jouset
Ok, ehkä ne Lesjon sport-jouset on sitten mun tarpeisiin liian tiukat. Mitäs 99 turboissa oli alun perin takana? Kun näyttää vain turbon etujousia olevan tarjolla. Ehkä mulle sopiva yhdistelmä voisi olla turbon jouset eteen ja taakse + KYB kaasut samoin molempaan päähän. Onko kellään tällaisesta kokemusta?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
Ysiysissä varsinkin takana on vakiona pehmeät jouset. Roiskeläppäkaudella ei tarvinu paljokaan perää kuormata, kun alkoi raapiminen. Satasen jousilla perä jämäköityi sopivasti. Sopii ne keulaankin. Edesmenneessä 99 GL spec. -84 (Turbo) oli juurikin 900:n jouset molemmissa päissä, KYBin oransseilla kaasuilla ja satkun vakaajilla höystettynä. Oli aika paljo vakiota parempi ajaa, ei liian kova kuitenkaan. Jostain loppupään satkusta jouset + vakaajat ja uudet KYBit kaveriksi. Ei oo kallis ratkaisu, katsari ei huomaa ja ajettavuus paranee.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD