900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Eli siis auto on 900 turbo lucasin ruiskulla ja ongelma on että kylmänä ja vähän lämpöisenä kone toimii niin kuin pitääkin mutta heti kun lämpömittari nousee puoleen väliin jää tyhjäkäynti huutamaan n.1500rpm ,mutta se laskee n.1000rpm heti kun pysäyttää auton.. Voi kuulostaa aika oudolta mutta oikeasti vaikka kuinka pitkään liuttaa vapaalla tai pitää kytkimen pohjassa niin kierrokset jäävät huutamaan mutta kun auton vauhti pysähtyy niin tyhjäkäynti laskee normaaliin. Eli olisiko vika vain tyhjäkäynti säätimessä vai jossain muussa sähkövempaimessa?? Kaikki alipaine letkut on tutkittu ja osa vaihdettukin eli imuvuotoa en lähtis epäilee ensimmäisenä. Muutenhan tuo ei haittaa millään tavalla mut moottorijarrutus on aika vaisu:( paskamaista kun noita lucasin osia ei oikeen taida enää saada mistään.. Kiitoksia jo näin etukäteen.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Eli ongelma ilmenee moottori jarrutuksessa..
jos moottorijarrutksen jälkeen kytkin pohjaan niin käynti tasoittuu vasta kun vauhti nollassa?
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

kyllä vauhdin pysähdyttyä käynti tasoittuu, mutta ongelma kylla on kokoajan päällä kunhan kone on lämmin teki sitten kiihdytyksen tai moottorijarrutuksen..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Ihan samaa ongelmaa on toisinaan omassa autossa (900S lucas ruiskulla), tosin ilmenee lähes heti käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella ja myös lämpöisenä. Vauhdissa tyhjäkäynti on korkealla vaikka kytkin on pohjassa/vaihde vapaalla ja kaasua ei paina, eli siis pitäisi käydä tyhjäkäyntiä, mutta kierrokset onkin 1500-2000. Tyhjäkäynti laskee kun auton pysäyttää ja odottaa hetken, mutta vauhdissa ei jostain syystä kierrokset laske tyhjäkäynnille.

Oikeastaan kysymys on että saako siis Lucas jostain tiedon siitä liikuuko auto vai ei, eli onko jossain nopeusanturi, jolloin tyhjäkäyntimoottorin ohjauksessa voisi olla ongelma? Tietääkseni tällaista tietoa ei pitäisi olla, mutta viisaammat korjatkoon... En ole itse keksinyt mitään selitystä tuolle käytökselle. Tuntuu että tyhjäkäyntimoottori ei toimi oikein vauhdissa, mutta auton ollessa paikallaan se pelaa niinkuin pitäisi. Ongelma ilmeni minulla ensimmäisen kerran sen jälkeen kun putsasin tyhjäkäyntimoottorin.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Eli en ole yksin ongelmani kanssa :D tuossa yks päivä kun purin sitä tyhjäkäynti säädintä niin huomasin että sen sielun saa pyörittämällä irti mietin vaan että olisikohan huono idea laittaa vaikka prikkoja tai vahvempi jousi siihen sielun kaulalle että se ei jaksaisi vetää sitä venttiiliä niin auki että kierrokset pysyise edes vähän alempana?? :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Joo huomasin saman itse kun putsasin tuota moottoria, mutta modaamiseen en osaa ottaa kantaa, saattaa jopa toimia, testaa ja kerro meille jos onnistut :) Itse en ole jaksanut kovin paljon nähdä vaivaa tuon kanssa, kun kuitenkin 85% ajasta toimii kohtuullisesti ja putsauksen jälkeen pysyy nyt aina käynnissä.

Jos kiinnostaa niin Ebaysta saattaisi löytyä sopivia Lucas tyhjäkäyntimoottoreita, osanumeron perusteella johonkin range roveriin sopiva, mutta ehkä sopii Saabiinkin. Itse en viitsinyt ostaa, vaikka on aika halpa osa, kun vanhakin pelaa nyt jotenkin. Jos ongelmat pahenee niin täytyy sitten miettiä uudelleen. Tässä linkki:
http://cgi.ebay.co.uk/Idle-Air-Control- ... 35adeab619

Jos saabforum.nl ja google translateen tuosta keskustelusta on luottamista niin tuo saattaisi jopa toimia Saabissa...

Täältä löytyisi ilmeisesti ihan oikea tyyppi, mutta rahti on aika kallis:
http://www.worldcarparts.co.uk/Default. ... uctID=1153
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Noniin nyt laitoin sen säätimen jousen alle 5mm mutterin mutta muuta eroa ei tullut kuin että käynnistäminen pitkistyi :( eipä taida olla mitään patenttia että saisi ne kierrokset pysymään alhaalla jos sen venttiilin tukkii kokonaan niin sitten tyhjäkäynti häviää lopullisesti.. eipä tuo taida siitä venttiilistä johtua vaan jostain mikä ohjaa sitä. Täytyy vielä tarkistaa kaikki alipaine letkut ja putsata maadoituspisteet.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Tismalleen sama homma täällä. Tosin mulla on vaparivehje, jossa Lucaksen tyhjäkäyntimoottorin :?:

Ongelma hävisi joksinkin aikaa kun putsailin tyhjäkäyntimoottorin vimosen päälle. Nyt pelaa siis normaalisti kylmänä ja puolilämpimänä. Heti kun lämmöt nousee normaaliin alkaa oireilemaan.

Toivottavasti joku tietää/keksii ratkaisun tähän pieneen, mutta jollakin tapaa ärsyttävään ongelmaan :evil:
Saabiton mies since 7/2022
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja jus »

Saako sen tyhjäkäyntimoottorin purettua kokonaan niin että näkyy moottorin harjat ja akselilla olevat vastinpinnat? Ainakin LH 2.2 -tyhjäkäyntimoottorin sai purettua, yhdeksi vikaantumistavaksi on kerrottu harjojen vastinpintojen kuluminen kuopille. Siihen hetkesi auttava korjaus olisi tinaus tai muu sileyttävä hoito niin että harjat ei tartu.

http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 10, 2010 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Karspa kirjoitti:
Oikeastaan kysymys on että saako siis Lucas jostain tiedon siitä liikuuko auto vai ei, eli onko jossain nopeusanturi, jolloin tyhjäkäyntimoottorin ohjauksessa voisi olla ongelma? Tietääkseni tällaista tietoa ei pitäisi olla, mutta viisaammat korjatkoon... .
Kyllä lucas saa nopeustiedon.
Menee mittariston taakse liitin juuri siksi.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Joo elikkäs säädinhän on sellanen pyöreä kotelo jonka päästä lähtee pyörittämällä se sähköinen osa josta taas saa pyöritettyä sielu/jousi paketin eli ei pääse sen enempää purkamaan:( lisään vielä että tyhjäkäynti on muuten hyvä ei aaltoile ollenkaan.. Mitähän käy jos sen johdon menee nykäisemään irti sieltä mittariston takaa jos kerta se lucas mittailee sitä auto nopeutta siitä ja mitä se sillä tiedolla edes tekee?? Voi kun näistä tietäisikin:)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja jus »

Jahas, ebay-linkin Range Roverin tyhjäkäyntimoottori näytti tyystin toisenlaiselta kuin LH:n tyhjäkäyntimoottori. Toisaalta Vectran tyhjäkäyntimoottori on juurikin tuon tapainen, askelmoottori-kierretanko-mäntä. Siinä kovaa tyhjäkäyntiä toisinaan lämpimänä aiheutti katkos tai huono kontakti tyhjäkäyntimoottorin johdotuksessa tai liittimessä. Oletko kokeillut palautuuko käynti pysähtymisen jälkeen normaaliksi jos vähän johtoa ja liitintä koskettelee? Jos palautuu, vikapaikka lienee löytynyt.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Muuten hyvä idea mutta kun on pysähtynyt niin menee ehkä n. 2sekuntia nii käynti paranee normaaliksi ei oikeen kerkeä konepellin alle siinö vaiheessa.. kyllä vika on nyt jossain muualla ehkä sen ruiskun lämpöanturin vois vielä vaihtaa ennen kuin rupeaa hutkimaan :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pitkin syksyä huomasin että kylmänä n. minuutin ajan tyhjäkäynti aaltoilee epämääräisesti mutta alle 1200rpm kuitenkin. Talvella oire voimistunut kylmänä.

Tänään kuitenkin tunnin ajomatkan jälkeen tyhjäkäynti seilaa hermostuneesti (edit: eikun rytmikkäästi) välillä 1400-1700. Mutta: jos sammutan auton ja käynnistän heti uudelleen, niin tyhjäkäynti palautuu nätisti tonnin tasolle.

Auto on 900i16 vm91, jokohan minäkin pääsen tutustumaan tämän kuuluisan tyhjäkäyntimoottorin saloihin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

kannattaa tosiaan tarkistaa ettei tyhjäkäyntisäätimen runko ota kiinni auton runkoon, maadoituspisteet ovat puhtaat ja säätimen oma liitin on puhdas. Sen jälkeen putsata se säädin huolella. Itse katsoisin vielä että ruiskun lämpöanturin (sininen imusarjassa) liitin on myös hyvässä hapessa, koska sehän sen moottorin lämpötiedot lähettää eteenpäin :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Vastaa Viestiin