OGsatku ja uusi akku
OGsatku ja uusi akku
No, asennutin sen Vartan 74Ah:n akun tuossa perjantaina. Eilen ajelin sellaiset 200km mielessäni aina, että auto on lähes koko ajan käynnissä, että akku saisi virtaa.
Uuden akun käytössä taitaa olla sisäänajo, jonka takia voi olla, ettei tuo ole parhaassa vireessä.
Entinen omistaja oli laitattanut sähköelektroniikkaa, jonka kulutukseksi hän arvoi yhteensä 300mA.
Jos lasketaan, että tuo akku olisi ollut eilen suunnilleen täynnä ja varaus olisi ollut ainakin 60Ah, niin kun se jaetaan 0.3A:lla, niin arvoksi tulee 200h eli yli 8 vuorokautta eli noin viikko.
Mikä on siis tyhjentänyt akun ja onko mahdollista, ettei se ollut uutena ostettunakaan kovin täynnä JA ei täyttynyt myöskään tarpeeksi ajossa? Siinähän on se piraattilaturi, mutta luulen, että näin uutena sekin luulisi pelaavan.
Uuden akun käytössä taitaa olla sisäänajo, jonka takia voi olla, ettei tuo ole parhaassa vireessä.
Entinen omistaja oli laitattanut sähköelektroniikkaa, jonka kulutukseksi hän arvoi yhteensä 300mA.
Jos lasketaan, että tuo akku olisi ollut eilen suunnilleen täynnä ja varaus olisi ollut ainakin 60Ah, niin kun se jaetaan 0.3A:lla, niin arvoksi tulee 200h eli yli 8 vuorokautta eli noin viikko.
Mikä on siis tyhjentänyt akun ja onko mahdollista, ettei se ollut uutena ostettunakaan kovin täynnä JA ei täyttynyt myöskään tarpeeksi ajossa? Siinähän on se piraattilaturi, mutta luulen, että näin uutena sekin luulisi pelaavan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OGsatku ja uusi akku
No joo, akku oli latauksessa vain puolisen tuntia ja Ctekin mittari näytti, että akku on täynnä. Auto lähti käyntiin.
Tämä outo ongelma, kun akku on käytännössä melkein täynnä ja eikä siitäkään huolimatta pyöritä moottoria, johtunee uudesta akusta?
Tämä outo ongelma, kun akku on käytännössä melkein täynnä ja eikä siitäkään huolimatta pyöritä moottoria, johtunee uudesta akusta?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OGsatku ja uusi akku
Ei johdu akusta, ellei se ole rikki. Putoaako startatessa napajännite miten alas (juu, pitää mitata samalla kun starttaa, eli kaveri avuksi jos ei mittarissa piuhat riitä niin että itse näkee lukemat kabiiniin)? Jos jännite romahtaa kunnolla, on akku susi, jos taas pysyy siinä 10-11 voltissa, niin lienee akku ehjä ja vika jossain muualla (startti, startin johdotukset, akun maadoitus, virtalukon pohja)juhokare kirjoitti:No joo, akku oli latauksessa vain puolisen tuntia ja Ctekin mittari näytti, että akku on täynnä. Auto lähti käyntiin.
Tämä outo ongelma, kun akku on käytännössä melkein täynnä ja eikä siitäkään huolimatta pyöritä moottoria, johtunee uudesta akusta?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: OGsatku ja uusi akku
En onnistu varmaankaan mittaamaan noin. Mutta akun johtoa on jo epäilty, siinä voi olla syy. Akussa kun tuntuu olevan virtaa - kait, niin voi olla, että jossain päin kytkentöä on vika.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OGsatku ja uusi akku
Jos johtojen liitännässä on vika, olisiko hyvä uusia niitä tai ainakin puhdistaa? Teettäsin toki tämän huoltamolla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OGsatku ja uusi akku
onko laturin herätepiuha kunnossa?
akulta startille piuha kunnossa?
maadoitus putsattu?
edit..tyhjäkäynti ongelmakin saattaa johtua vähäisestä virrasta jota kyselit tuossa toisessa viestissä.
akulta startille piuha kunnossa?
maadoitus putsattu?
edit..tyhjäkäynti ongelmakin saattaa johtua vähäisestä virrasta jota kyselit tuossa toisessa viestissä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OGsatku ja uusi akku
Noin niinkuin yleispätevänä neuvona voisi sanoa, että jos jossain on vikaa, on se hyvä korjata.juhokare kirjoitti:Jos johtojen liitännässä on vika, olisiko hyvä uusia niitä tai ainakin puhdistaa?
Miksi? Akun kaapeleita saa biilteemasta sun muista harakireistä, ja jos kiintolenkki pysyy kädessä, on kaapelin vaihto jo puoliksi tehty.juhokare kirjoitti: Teettäsin toki tämän huoltamolla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: OGsatku ja uusi akku
Maadoitusta EI ole putsattu ja se on ruosteessa.nalleolut kirjoitti:onko laturin herätepiuha kunnossa?
akulta startille piuha kunnossa?
maadoitus putsattu?
edit..tyhjäkäynti ongelmakin saattaa johtua vähäisestä virrasta jota kyselit tuossa toisessa viestissä.
Voi olla, että osaisin itse korjata tuo, koska olen tehnyt muutakin itse tuohon autoon, mutta tällaisesta ei ole kokemusta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OGsatku ja uusi akku
Mikä on laturin herätepiuha?nalleolut kirjoitti:onko laturin herätepiuha kunnossa?
akulta startille piuha kunnossa?
maadoitus putsattu?
edit..tyhjäkäynti ongelmakin saattaa johtua vähäisestä virrasta jota kyselit tuossa toisessa viestissä.
Akulta startille piuhan kuntoa en tiedä.
Maadoitus ruosteessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OGsatku ja uusi akku
Jännä huomio on, että vaikka sitten lopuksi totesin ilmeisesti akun pelaavan, niin näytti, että akun virta ei riitä ja teki samanlaista temppu kuin entisellä akulla.
Johdoissa voi siis olla vikaa. Paljonkohan maksava nämä kaikki virta johdot, jos kaikki uudistaisin ja vaihdattaisin? Taitaa olla tunnin työ.
Toisaalta voi riittää, kun maadoituksen putsauttaa. Tällä pääsisi vähemmällä, koska siellä lienee se vika.
Johdoissa voi siis olla vikaa. Paljonkohan maksava nämä kaikki virta johdot, jos kaikki uudistaisin ja vaihdattaisin? Taitaa olla tunnin työ.
Toisaalta voi riittää, kun maadoituksen putsauttaa. Tällä pääsisi vähemmällä, koska siellä lienee se vika.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OGsatku ja uusi akku
Kyseessä on Vartan Blue Dynamic -akku
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OGsatku ja uusi akku
itse aloittaisin siitä että nostaisin akun pois ja tarkistaisin miinuskaapelin eheyden. jos on huonokuntoinen, varaosaliikkeestä uusi tilalle. vähintään kuitenkin miinuskaapelin irroitus korin päästä ja puhdistat kiinnityskohdan hyvin esim hiekkapaperilla, viilalla tms.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: OGsatku ja uusi akku
En vielä pysty sitä tekemään, mutta jos teen, niin lähipäivinä. Saatan myös maksaa sen muutaman kympin, jos tekevät huoltamolla. Ei se niin paljoa maksa.lucaf kirjoitti:itse aloittaisin siitä että nostaisin akun pois ja tarkistaisin miinuskaapelin eheyden. jos on huonokuntoinen, varaosaliikkeestä uusi tilalle. vähintään kuitenkin miinuskaapelin irroitus korin päästä ja puhdistat kiinnityskohdan hyvin esim hiekkapaperilla, viilalla tms.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OGsatku ja uusi akku
Älä säilytä tyhjää akkua pakkasessa. Jos pääsee jäätymään, niin sen jälkeen se ainakin on rikki.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: OGsatku ja uusi akku
Tyhjä se ei taida olla. Äskettäin pärähti todella hyvin käyntiin, syynä oli, että olin kytkennyt akun pois päältä akunkengässä olevasta kytkimestä (Biltema). Taitaa nuo laitteet syödä osaltaan, mutta kyllä se Bossi kesti aika hyvin loppuun asti. Vaikuttanee että tämä on uudenkarhea. Ja onhan se maadoitus jokseenkin ruosteessa.Juha96 kirjoitti:Älä säilytä tyhjää akkua pakkasessa. Jos pääsee jäätymään, niin sen jälkeen se ainakin on rikki.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003