OGsatku ja uusi akku

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

No, asennutin sen Vartan 74Ah:n akun tuossa perjantaina. Eilen ajelin sellaiset 200km mielessäni aina, että auto on lähes koko ajan käynnissä, että akku saisi virtaa.

Uuden akun käytössä taitaa olla sisäänajo, jonka takia voi olla, ettei tuo ole parhaassa vireessä.

Entinen omistaja oli laitattanut sähköelektroniikkaa, jonka kulutukseksi hän arvoi yhteensä 300mA.

Jos lasketaan, että tuo akku olisi ollut eilen suunnilleen täynnä ja varaus olisi ollut ainakin 60Ah, niin kun se jaetaan 0.3A:lla, niin arvoksi tulee 200h eli yli 8 vuorokautta eli noin viikko.

Mikä on siis tyhjentänyt akun ja onko mahdollista, ettei se ollut uutena ostettunakaan kovin täynnä JA ei täyttynyt myöskään tarpeeksi ajossa? Siinähän on se piraattilaturi, mutta luulen, että näin uutena sekin luulisi pelaavan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

No joo, akku oli latauksessa vain puolisen tuntia ja Ctekin mittari näytti, että akku on täynnä. Auto lähti käyntiin.

Tämä outo ongelma, kun akku on käytännössä melkein täynnä ja eikä siitäkään huolimatta pyöritä moottoria, johtunee uudesta akusta?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

juhokare kirjoitti:No joo, akku oli latauksessa vain puolisen tuntia ja Ctekin mittari näytti, että akku on täynnä. Auto lähti käyntiin.

Tämä outo ongelma, kun akku on käytännössä melkein täynnä ja eikä siitäkään huolimatta pyöritä moottoria, johtunee uudesta akusta?
Ei johdu akusta, ellei se ole rikki. Putoaako startatessa napajännite miten alas (juu, pitää mitata samalla kun starttaa, eli kaveri avuksi jos ei mittarissa piuhat riitä niin että itse näkee lukemat kabiiniin)? Jos jännite romahtaa kunnolla, on akku susi, jos taas pysyy siinä 10-11 voltissa, niin lienee akku ehjä ja vika jossain muualla (startti, startin johdotukset, akun maadoitus, virtalukon pohja)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

En onnistu varmaankaan mittaamaan noin. Mutta akun johtoa on jo epäilty, siinä voi olla syy. Akussa kun tuntuu olevan virtaa - kait, niin voi olla, että jossain päin kytkentöä on vika.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos johtojen liitännässä on vika, olisiko hyvä uusia niitä tai ainakin puhdistaa? Teettäsin toki tämän huoltamolla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko laturin herätepiuha kunnossa?
akulta startille piuha kunnossa?
maadoitus putsattu?

edit..tyhjäkäynti ongelmakin saattaa johtua vähäisestä virrasta jota kyselit tuossa toisessa viestissä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

juhokare kirjoitti:Jos johtojen liitännässä on vika, olisiko hyvä uusia niitä tai ainakin puhdistaa?
Noin niinkuin yleispätevänä neuvona voisi sanoa, että jos jossain on vikaa, on se hyvä korjata.
juhokare kirjoitti: Teettäsin toki tämän huoltamolla.
Miksi? Akun kaapeleita saa biilteemasta sun muista harakireistä, ja jos kiintolenkki pysyy kädessä, on kaapelin vaihto jo puoliksi tehty.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

nalleolut kirjoitti:onko laturin herätepiuha kunnossa?
akulta startille piuha kunnossa?
maadoitus putsattu?

edit..tyhjäkäynti ongelmakin saattaa johtua vähäisestä virrasta jota kyselit tuossa toisessa viestissä.
Maadoitusta EI ole putsattu ja se on ruosteessa.

Voi olla, että osaisin itse korjata tuo, koska olen tehnyt muutakin itse tuohon autoon, mutta tällaisesta ei ole kokemusta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

nalleolut kirjoitti:onko laturin herätepiuha kunnossa?
akulta startille piuha kunnossa?
maadoitus putsattu?

edit..tyhjäkäynti ongelmakin saattaa johtua vähäisestä virrasta jota kyselit tuossa toisessa viestissä.
Mikä on laturin herätepiuha?
Akulta startille piuhan kuntoa en tiedä.
Maadoitus ruosteessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jännä huomio on, että vaikka sitten lopuksi totesin ilmeisesti akun pelaavan, niin näytti, että akun virta ei riitä ja teki samanlaista temppu kuin entisellä akulla.

Johdoissa voi siis olla vikaa. Paljonkohan maksava nämä kaikki virta johdot, jos kaikki uudistaisin ja vaihdattaisin? Taitaa olla tunnin työ.

Toisaalta voi riittää, kun maadoituksen putsauttaa. Tällä pääsisi vähemmällä, koska siellä lienee se vika.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kyseessä on Vartan Blue Dynamic -akku
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse aloittaisin siitä että nostaisin akun pois ja tarkistaisin miinuskaapelin eheyden. jos on huonokuntoinen, varaosaliikkeestä uusi tilalle. vähintään kuitenkin miinuskaapelin irroitus korin päästä ja puhdistat kiinnityskohdan hyvin esim hiekkapaperilla, viilalla tms.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

lucaf kirjoitti:itse aloittaisin siitä että nostaisin akun pois ja tarkistaisin miinuskaapelin eheyden. jos on huonokuntoinen, varaosaliikkeestä uusi tilalle. vähintään kuitenkin miinuskaapelin irroitus korin päästä ja puhdistat kiinnityskohdan hyvin esim hiekkapaperilla, viilalla tms.
En vielä pysty sitä tekemään, mutta jos teen, niin lähipäivinä. Saatan myös maksaa sen muutaman kympin, jos tekevät huoltamolla. Ei se niin paljoa maksa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Älä säilytä tyhjää akkua pakkasessa. Jos pääsee jäätymään, niin sen jälkeen se ainakin on rikki.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OGsatku ja uusi akku

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juha96 kirjoitti:Älä säilytä tyhjää akkua pakkasessa. Jos pääsee jäätymään, niin sen jälkeen se ainakin on rikki.
Tyhjä se ei taida olla. Äskettäin pärähti todella hyvin käyntiin, syynä oli, että olin kytkennyt akun pois päältä akunkengässä olevasta kytkimestä (Biltema). Taitaa nuo laitteet syödä osaltaan, mutta kyllä se Bossi kesti aika hyvin loppuun asti. Vaikuttanee että tämä on uudenkarhea. Ja onhan se maadoitus jokseenkin ruosteessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin