'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tommonen olis kaverilla kaupan melko sopuhintaan. Olis aika liki museoikää jo. Jos alan tehdä kauppoja, niin mihin kannattaa kiinnittää huomio. Mitä näistä "tuunataan" helpoiten ja onko jotain harvinasia osia mitä usein puuttuu? Saabbia tekis taasen niin kovasti mieli.
Viimeksi muokannut ahietalahti, Ti Syys 29, 2015 21:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

museointi ja tuunaus ei mun mielestä kuulu samaan ilmoitukseen.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja smerch »

Jos kuitenkin museointi tai muu entistäminen on kyseessä, niin ihan samat vaikeudet tai helppoudet kuin pystykeulasatkuissa muutenkin. Tätä palstaa selaamalla löytää niitä kipuiluja paljonkin. Osia löytyy vielä, sekä alkuperäisiä että tarvikkeita, mutta kaikki lienee pikkuhiljaa hupenemaan päin (umpiot, korjauspellit jne, jotkut ruiskun osat jne).

Hyviä puskureita ja alkuperäisiä listoja kannattaa laittaa korjuun heti jos löytää. Ruoste näissäkin on se suurin murhe, aiheesta on varmaan kirjan verran kirjoitettu surullisia tarinoita... Verhoilu ja sisustus ylipäätään on helpohko rasti, koska '83 on suurinpiirtein sellainen kuin suurin osa satkuista. Hommaa tavallaan helpottaa sekin, että GLi on periaatteessa karvalakkimalli mutta ruiskulla.

Itsellänikin on juurikin tuollainen kysytty kekotin odottamassa jonkinlaista ratkaisua johonkin suuntaan, kuten tietävät kaikki ne foorumilaiset, joille olen tuota tarjonnut :)

Että antaa mennä vain, jos auto kiinnostaa eikä ole patologisen mätä (ja makuasiahan se on peltitöidenkin teko). Rahallista tuottoa ei kannata miettiä kuitenkaan tällaisen auton kohdalla.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

nalleolut kirjoitti:museointi ja tuunaus ei mun mielestä kuulu samaan ilmoitukseen.....
Enpä tainnut olla tarpeeksi selvä siinä mitä sanoin. Siis tarkoitin, että mitä paikkoja kannattaa katsella sillä silmällä, että ne helposti tuunattu eivätkä ole alkuperäisiä :D Eli joutuu itse poistamaan tuunauksen ja tekemään siitä alkuperäisen.

Ilmeisesti kyseinen laitos on ollut samassa perheessä koko ikänsä ja ruostesuojaus on hoideltu ihan ok (==> mitä se sitten ikinä pitää sisälllään). Ajokunto kuulemma vaatii jarrujen herkistelyn, muuta ei pitäisi olla. Sisusta taas on puolestaan priimakuntoinen.

Noh - kaikki selviää kun käyn mulkkaamassa, ehkä huomenna.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tuunaus eli tuninghan tarkottaa moottorin säätöä... Jos konetta on piristetty niin ei kai sitä kannata entisöidä ;)
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

liteFun kirjoitti:Tuunaus eli tuninghan tarkottaa moottorin säätöä... Jos konetta on piristetty niin ei kai sitä kannata entisöidä ;)
Vanhemmissa radioissa on "Tuning" - nuppi, millä voi säätää vastaanotettavaa taajuutta eli virittää aseman kohdalleen. Koneen piristely taas on trimmausta. Jos näin wanhoja muistelaan, Tikut silmillä :P

Alkuperäisen kysymyksen perimmäinen luonne paljastui ainakin allekirjoittaneelle asiayhteyden perusteella ja siinä tarkoituksessa kuvaavampi termi olisi ehkä ollut turaaminen.

Mutta asiaan!

Kysehän on käytön aikaisista muutoksista ja ainakin tyypillisimpiä sellaisia aletaan jo vihdoin taas arvostaa myös ajoneuvohistoriallisissa piireissä ja on ehkä vain muutamien vuosikymmenien ( 8O :mrgreen: ) asia, kun sellaisia saa taas museokatsastettuakin. SA-HK:n museoajoneuvotarkastajia kouluttava, ohjaava ja ohjeistava tekninen valiokunta on tänä vuonna pitänyt palaveria kansallismuseon asiantuntijoiden kanssa nimenomaan aiheesta konservointi eli säilyttämminen ja sieltä on valunut rohkaisua myös jäsenkerhoille, että muutoksia saattaa olla tulossa nimenomaan sen suhteen, että ajoneuvo voitaisi taltioida sen käytönaikaisessa kunnossa, kuten muutkin museoesineet, eikä sen historiaa tarvisi tai edes tulisi tuhota palauttamalla sitä tehtaan asuunssa, kuten nykyään vaaditaan.
96 V4 -75
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

ahietalahti kirjoitti:Tommonen olis kaverilla kaupan melko sopuhintaan. Olis aika liki museoikää jo. Jos alan tehdä kauppoja, niin mihin kannattaa kiinnittää huomio. Mitä näistä "tuunataan" helpoiten ja onko jotain harvinasia osia mitä usein puuttuu? Saabbia tekis taasen niin kovasti mieli.
Ei ole mitään hohtoa.
En tiedä miksi,mutta juuri nuo 83-84 mallit mitä mulla on ollut(yli 10 kpl varaosa-autot ja muutama käyttis) ovat kaikki olleet ihan järjestään mätiä paskoja.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Eivät sentään nyt ihan kaikki itsellä on ollut tuollainen -84 900 ja mittarissa oli 420tkm eikä pahemmin ruostetta ollut. ovet tuohon kyllä laitoin kuntoon korjaus pelleillä muutoin ei peltejä tarvinnut ehostella.

peltien kunto on ihan siitä kiinni kuinka autoa on pidetty. tarkalla pidolla vanhakin auto voi olla lähes ruosteeton.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Hitto kun pukkaa hillitöntä kiirettä, että ei ehdi käydä mulkkaamassa, vaikka auto on alle 20km päässä. :D

No kuitenkin. Soitin kaverille ja vakuutti, että katsastuksesta menee läpi kun paikkaa pakoputken. :D Muuten tiedot autosta olivat enemmän tai vähemmän ristiriitaisia, esimerkiksi kuulemma jarrulevy joutuu vaihtamaan kun ovat kovasti ruosteessa. :wink: Ruostuuhan ne jos niillä ei jarrutella :D Oli kuitenkin kuulemma käyttänyt laitosta pari viikkoa sitten ja ajellut hieman ympyrää parkkiksella ja hyvin oli skulannu.

Nyt yritään, jos torstaina ehtis käydä kattomas. Mun säkällä joku ostaa sen ennenkun saan liikuteltua kehoani paikalle.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Tarkista vaihdekepin nuppi. Jos se on semmonen läpinäkyvä missä on simpukoita sisällä niin sit se ei oo orkkis.

Ehhehehymiö!

Tosissaan jos ollaan, niin kyllä sellaiset helmet on vähissä, joista tietää koko historian. Korjaa pois!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No tulipa käytyä. Ei se nyt missään nimessä mikään kovin paha ollu. Edes takalasilla ei ollut kaiutinreikiä :D Ainut oikeasti paha paikka mihin kiinnitin huomiota oli kattoverhoilu C pilarissa, siellä oli vähän koin syömää.

Mutta kun olin piru tänään niin hyvissä vaatteissa että ei alle viitsinyt ruveta valtavasti kurkkimaan, niin ei vielä osaa sanoa suurta varmuutta. Sen katsoin, että ovien alustat oli ainakin kaikki ehjät. Myös lämmityslaitteensäätöpaneeli toimi!

Käyntiinkin se kaapeleilla lähti, mutta oli niin paljon lunta että ei saatu sitä pois paikoiltaan. Pitää ottaa köysi ja vähän paremmat työvaatteet joukkoon kun menee uudesta

Nyt tuli :saab: autokuume. :mrgreen:
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

vaikka kaikki 83 ja 84 mallit huonoiksi haukuinkin,niin totuutta jos puhutaan niin oli niitä 2 hyvää.Oli yks 83 malli jonka pilkoin tuon -79 mallin hyväksi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... s+tomaatti

Toinen oli 84 mallinen joka oli aika ruosteeton mutta taka-akseli se vaan petti..
SUKUVIKA
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 18:27
Paikkakunta: Riihimäki

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja SUKUVIKA »

taka-akseli petti..?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja lucaf »

SUKUVIKA kirjoitti:taka-akseli petti..?
Alatukivarren kiinnityslaipat ruostui irti? (arvaus) Mulla oli sama ongelma 87 vm satkussa joka on päältä ja sisältä uudennäköinen* ja ajettu 152tkm joten tarkkana noissa on syytä olla.

*=kattoverhoilua lukuunottamatta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kyllä siitä nyt kaupat tuli. 1,5 tuntia tuli tutkittua ja vaikutti kyllä tosi särmältä peliltä. Pellit oli ainakin erittäin hyväkuntoiset joka puolelta. Huomenna taas tietää enemmän kun ajan sen siirtokilvillä kotiin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Vastaa Viestiin