Satkun takapyöräntuentojen pultit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tossa purkaessa ja kasatessa on herättänyt ihmetystä noitten takapään pyöräntuentojen pulttien kannat. Pultithan on kaikki halkasijaltaan 12mm, jotka normaalisti on 19mm kannalla - ja siis kaikki uudet pultit tulee olemaan tuolla - mutta purkuvaiheessa tarvittiin kuitenkin 18mm hylsyä, muistaakseni tukivarsi-kori ja tukivarsi-akseli pultteihin, iskareissa 19mm. Nuo meni vielä jotenkin ristiin, ässässä oli pienempää kantaa eri pulteissa kun pystärissä. Voiko pultti hapettua niin pahoin, että kanta on milliä pienempi putsailujen jälkeen, vai onko nuo jotain erikoiskokoa?

Toinen hassu asia noiden pulttien suhteen on se, että miten päin ne on. Ässässä muistelisin kaikkien pulttien olleen samoin päin, kanta sisällä ja mutteri ulkona, mutta pystärissä tukivarren pultit ovat eri päin/puoli, eli vasemmalla oli mutteri ulkopuolella ja kanta sisällä, kun taas oikealla puolella päinvastoin! Onko duunari uudessakaupungissa vaan lyönyt pultit niin päin paikalleen, millä puolella autoa on sattunut puuhastelemaan, vai voiko tuolla olla jotain muuta merkitystä?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ainakin pystärissä on joku reaktiotangon pultti muistaakseni 7/16" UNC, pultin kanta on pienempi kuin mutteri.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja stara »

Hessu kirjoitti:Ainakin pystärissä on joku reaktiotangon pultti muistaakseni 7/16" UNC, pultin kanta on pienempi kuin mutteri.
-----------
on siellä enempikin tuumasia pultteja , ainakin viistokeulasatkussa. varmaan kandee tuumasten suhteen säilyttää, ettei tule välyksiä. panhard tangon pultin kannat on ihmeellisesti pyöristettyjä, vaikea saada otetta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja core2 »

Vain huomattavaksi, että autoissa usein käytetään Myös "UNF" tuuman pultteja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Kyllä, esimerkiksi tuo allekirjoituksen Scimitar on kasattu lähes pelkästään UNFfilla. Tosin 80-luvulta alkaen jopa jenkit ja britit ovat siirtyneet metriseen pulttitavaraan.

Melkein OT: UNC on siitä pa**amainen pultti, että kierre on huomattavasti karkeampi (eli isompi) pultin halkaisijaan nähden kuin M-kierteisissä pulteissa. Tästä seuraa se, että on käytettävissä paljon pinta-alaa pultin kiinni ruostuttamiseen ja vähän poikkileikkausta välittämään vääntömomenttia aukaisutilanteessa. Jokainen voi sitten arvella, mitä tuosta tyypillisesti seuraa käytettyjen autojen kohdalla...
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Huh huh... kuulostaa paskamaiselta. Ainoastaan nuo mainitsemani runko-tukivarsi ja tukivarsi-akseli pultit on avattu ja tarkotus uusia, vakaajan asennuksen tähden. Työntömitalla antaisi tarkaksi mitaksi 11,7mm pultin paksuudeksi ja 12 millisinä ostetut pultit nuista rei'istä solahtaa kyllä. Uskallanko lyödä noilla kasaan, vai tuleeko seuraamuksia? Auto on siis putkahtanut maailmaan Uudenkaupungin linjalta vuonna 1988.

Anteeksi sivistymättömyyteni, mutta mitäs eroa noilla UNF:llä ja UNC:llä on, ja kumpia mun pakissa on, ne joilla on letukkaa ruuvailtu?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä sä voit noilla 12mm pulteilla laittaa sillä -89 saabissa oli ainbakin sellaiset ihan alkujaan kun vanhat mutterit sopi uusille pulteille.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja stara »

Jatra kirjoitti: Anteeksi sivistymättömyyteni, mutta mitäs eroa noilla UNF:llä ja UNC:llä on, ja kumpia mun pakissa on, ne joilla on letukkaa ruuvailtu?
-------
nuo ovat tuumaisia jenkkilän kierteitä. eli United Nations F on fine eli tiuha ja C on coarse eli karkea nousu kierteessä. kyllä kait ne molemmat käy, jos varren paksuus ja muutkin mitat käy. hieno ruostuu nopeammin jumiin, mutta siihenhän voi vaikuttaa, esim panemalla joutilaita muttereita kierteen suojaksi ja vaikka tervaspraytä kierteeseen. Ja ei ne enää muutenkaan juntturaaan ehdi mennä, ollaan me niin kovia saappaan kuluttajia.. :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Juu, en tiedä mahtaako tuo kulkine pysyä tän urakan jälkeen seuraavat 22-vuotta ihan vaan jokapäiväsenä käyttöautona - epäilen. :D

Kiitoksia vastauksista! Nyt uskaltaa mennä sitte kasailemaan hyvillä mielin. Kohta lähtö tallille, yöksi tallin naapuriin ja aamulla jatkuu - eli pienimuotoinen maratoonin luvassa... ihan OT-jutustelua, mutta täytyy toivoa että etukallistuksenvakaajallekkin vielä löytyisi valmiit tulpatut reiät pystäristä. Erittäin positiivisena yllätyksenä tähän mennessä kaikille härpäkkeile on omansa löytynyt, kuten bensansuodattimelle, eculle, moottoriöljynlauhduttimelle, keskuslukon moottoreille jne..
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Satkun takapyöräntuentojen pultit

Viesti Kirjoittaja stara »

olen kirjannut tuollaiset vakiota pidemmät pultit, kun viistokeulaan vakaajat lisäsin
2*M12*150 ja 2* M12*90
townsend importin sivuilta löytynee ihan täsmäohjeet enkuksi( en kylläkään nyt löytänyt niitä:: http://www.townsendimports.com/Web/susp ... n_docs.htm
etupään vakaajan laitossa olen kirjannut, että ohjausvaihde on irroitettava runkokiinnityksestä ja työnnetty sivuun. seuraavassa topikkeja hommasta suorana lainana a::: eli tulkitse soveltaen::
-----
JOUSET VOIVAT ROIKKUA VAPAANA KUTEN TAKA- AKSELISTO ( tarkkaile kuitenkin , jotta letkut eivät joudu liialle vedolle), POIKKINOSTURILLA VAIN TUETAAN AUTON TAKAPÄÄ, JOTTA RENKAAT SAA HELPOSTI POIS), uudet pidemmät pultit tarvii, mitattu 150 mm tarve, vanhat ovat 120 mm. Etupultitkin kait sais olla uudet ja pidemmät kuin vanhat jotka on M12*80, kuparitahnaa kierteisiin, jotta saa auki MYÖHEMMINKIN, etuvakaaja tarkistettava kuinka päin pannaan ja merkattava etukäteen, puskatieto kertoili jotta ratti täysin vasemmalle ja oikealta sisään, ei kuitenkaan varma tieto. raidetangon oikean puolen kiinnityksen avaaminen saattaa myös antaa tilaa ??
NETTIOHJESSA SANOTAAN JOTTA OHJAUSVAIHDE ON IRROITETTAVA KIINNIKKEISTÄÄN ENSIN JA SIIRRETTÄVÄ SE ETEENPÄIN.( näin oli tehtävä)
kumeihin on pantava silikonirasvaa, tavallinen mineraalirasva kuulemma pilaa kumin nopeasti

PANTU MYÖS U- MALLISET KUMIT 4 KPL VAKAAVAVARSIIN
---- --------------------
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin