Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Taas loppui tieto ja taito kesken. Onko antaa selkokielisiä ohjeita 5v vaihdelaatikon irroitukseen? Startti on pakosarjan alla. Moottori on tallin lattialla ja pitäisi vaihtaa tiiviste laatikon ja lohkon väliin ym. Paineasetelman välissä ei ole sitä 4mm:n rautalankaa. Mitä kaikkea pitää irroittaa? HELP!
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se paineasetelma pitää irroittaa ja vauhtipyörä... ne peittää ainakin 2 pulttia...

muutenhan se on pulttien pyöritystä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Ok, no siinähän se sitten olikin. Kiitoksia tiedosta. Nyt sitten tutkimaan miten saan paineasetelman pois kun kytkin ei ole enää käytössä :D
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

konsteja on monia...

rautakankea ,lentävää,kirosanoja, tai helv hyvä orggis tyylinen rauta jolla irtoo kytkin ku kytkin...harmittavan kaukana asut :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

rautakankea ,lentävää,kirosanoja, tai helv hyvä orggis tyylinen rauta jolla irtoo kytkin ku kytkin...
Just noita konsteja käytin, paitsi orggis tyylistä rautaa jolla irtoo kytkin ku kytkin.. Paineasetelma irtos. Saas nähä millä sen saa takasi.

Sitten seuraavaan vaiheeseen...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

uutta settiä kehiin vaan ku kasaa ei tartte kuukauden päästä purkaa uusiksi..

asetelma puun päälle ja vaik orggis tunkilla auton pohjaa vasten painaa kasaan että saa käpälien väliin sähköjohtoa,kupariputkea tai jotain.... asennus helpottuu huomattavasti..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no sitä paineasetelma takaisiin saada on paljon helpompaa, kun se on pöydän päällä.
Itse käytin isoa porapenkkiä ystävän metallipajassa-asetelma siis pöydälle ja sitten käänsin sen patruunan, johon käy pora, ilman poraterää tiedysti, alas ja sopivasti sain sen painettua kasaan. sitten vaikka polkupyörän jarruvaijerin kehys sinne väliin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja mestari »

viime keväänä kun vaihdoin etelä saksassa vaihdelaatikkoa 16v 900:n kadun varressa, huomattavan hankala oli löytää saksalaiselta asuinalueelta jotakin missä painaa asetelma kasaan mutta ratkaisin sen naapuritalon alakerran ikkunan yläkarmin ja kukkapenkin kiveyksen välityksellä. tietty viereisellä kadulla oleva kaupungin kaivannon pukkien välinen kakkosnelon auttoi huomattavasti jousivoiman voittoon.
Oli siinä naapurilla ihmettelmistä, muutenkin, varsinkin kun katukuvaan ei siellä kuulu koneen nosto kadulla...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja anv »

nalleolut kirjoitti:se paineasetelma pitää irroittaa ja vauhtipyörä... ne peittää ainakin 2 pulttia...

muutenhan se on pulttien pyöritystä.
Eikös nuo kaksi pulttia ruukattu jättää kasatessa pois? Tällöinhän kytkinlevy ja -asetelma voidaan kiinnittää irrallaan vauhtipyörään ja kytkinsylinteri+laakeri laatikkoon. Senkun lupsauttaa sitten koneen laatikon päälle. Kytkinlevynkin ehtii keskittää kun kone-laatikkopaketti on paikoillaan ja kytkin muuten toimii.

Näin oli ainakin kahdessa 99:ssä mitä ropasin kauan sitten. Siis niitä pultteja ei siellä ollut enää kun purin...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja rökösö »

anv kirjoitti:Eikös nuo kaksi pulttia ruukattu jättää kasatessa pois?
Ihmettelinkin, kun ässästä laatikon irrotin, että miksikäs täällä on kaksi ylimääräistä pultinreikää ilman pultteja. Kone tuohon on joskus vaihdettu, ja ilmeisesti siis jääneet siinä vaiheessa pois.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

En mäkään ole muistaakseni joutunut vauhtipyörää irroittamaan. Enkä välttämättä paineasetelmaakaan, jos työsylinterin on saanut muuten keploteltua pois.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Myös täällä lähti laatikko koneesta vauhtipyörä paikoillaan. Eli laatikko kai joskus käynyt irti koneesta..?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

niitä kahta pulttia ei ole ainakaan loppu pään og saabeissa. vaikka reijät kyllä löytyy.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Samma här. Ei ollu pultteja. Turhaan siis taistelin paineasetelman kanssa. No, ei auta itku markkinoilla ninnunnannun..
Sitten olis tällainen OT kyssäri. Vaihdelaatikon päädyssä on se pyöree reikä josta kytkinakseli tulee pihalle. Saako reiästä näkyvä ratas heilua jonkun verran kun akseli on pois paikaltaan? Tässä tapauksessa on välystä. Aattelin vaan että kannattaako tuollaista looraa laittaa paikalleen vai mitä tolle pitäisi tehdä?
Kuva
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon irroitus T16 koneesta -84

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Akseli sen rattaan paikallaan pitää. Voisi akselin asennus olla aikas hankala homma, jos rattaalla ei olisi yhtään tilaa liikkua.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin