99:n mysteeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Olen tässä taistellut pitkään 99:n käynnistysongelmien kanssa. Totesin, ettei bensapumpun lähdöstä tule startatessa mitään. Ostin uuden pumpun- sama ongelma! Testasin molempia pumppuja koneesta irrallaan liikuttamalla käsin niiden työntövarsia: molemmissa syntyi imua! Pumput siis ehjät.
Testasin sitten Imemällä tankilta tulevasta letkunpäästä . Bensaa tuli suuhun, joten se linja selvä.
Johtopäätös: Joku, jonka pitäisi liikuttaa pumpun työntövartta ei sitä tee? Minulla ei ole kuvaa moottorin sisuskaluista, en tiedä mekanismia. Kulunut nokka-akseliko?
Olisin tosi kitollinen, jos joku jolla kirja josta katsoa tai muuten tietoa tämänlaatuisesta viasta vastaisi viestiin. Korjausrumba arktisissa olosuhteissa parkkipaikalla saisi jonkunlaisen lopun! Jos kyseessä nokka-akseli, niin hyväkorinen 99 tulee myyntiin pikapuolin...
Mauno
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

H-moottorisessa on sellainen pieni vipu nokka-akselin ja bensapumpun välissä, liekö luiskahtanut paikoiltaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mauno »

KIITOS!
Onko korjaus kenttäolosuhteissa mahdoton, riittäääkö venakopan irroitus- ja mistä mahdollinen varaosa?

Tuli mieleen vielä, et löytyykö jotain sähkötoimista pumppua, jonka vois asentaa vanhan tilalle..?
Ja: olisiko jollain pistää kuvaa systeemistä...
Mauno
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Minkäs vuoden malli tuo 99 on? H- ja B-moottoreissa oli erilaiset bensapumput. H-moottori tuli vuosimalliin -82 ja sen pumppua käyttää työntötanko. Työntötanko pitää asettua oikein pumpun mäntään. Sinultahan kuului jotain kolinaa kaasarien tienoilta? Ettei vain olisi tuo työntötanko ollut väärin asennettu ja kolissut sitten paikallaan? Vanhemmassa B-moottorissa, pumpussa on käyttövipu, joka saa voimansa moottorin apuakselilta. En jaksa uskoa, että tuo apuakseli on ihan yht'äkkiä pettänyt, eikä enää jaksaisi liikuttaa pumppua...

p.s. Kannattaisi laittaa samaa ongelmaa koskevat viestit yhteen viestiketjuun, niin ei tarvitsisi vastatessa muistella, mitä olit kirjoittanut aiemmin johonkin muualle.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Venttiilikopan irrotus riittää, muistaakseni kannatti katsoa virranjakan pyörijästä että akseli on jossain tietyssä asennossa, jotta irrotus ja takaisinlaitto käy kätevästi. Pitäisi onnistua ihan kenttäolosuhteissa ja sopivan tangon (jos tanko on siis rikki eikä vain pois paikoiltaan) löydät varmastikin osto- tai myynti-ilmojen kautta täältä. Tanko lienee sama kaikissa kaasutinmoottorisisssa 99/90 vm.82 - > ja 900 vm.81 - >, ruiskupeleissä tuota tankoa ei ole.

Varmaan tuon voisi sähköpumpullakin korvata, mutta itse en korvaisi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kait ensin kannattaa kuitenkin vaan irrottaa se bensapumppu ja tarkistaa sen työntötangon oikea asennus? Jos tanko on esim. vääntynyt, niin sitten on venttiilikoppa avattava ja vaihdettava työntötanko.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Kiitos oikaisusta, olisi pitänyt jatkaa vanhaa viestiä :oops: .
Vuosimalli on -83 ja mielestäni siinä H-moottori kun virranjakaja siellä moottorin keulilla vaakatasossa. Eikä siinä bensapumpussa ollut mitään irrallista käyttötankoa.
(Se kaasarin kolina johtui kadonneista vaimennusöljyistä).

Kiitokset ohjeista vielä: Onpahan mukavaa, jos selviän vain luiskahtaneen tangon takaisin asettelulla...
Mauno
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä siitä selviää, mutta vedä jakajan ja kannen välittömään läheisyyteen ja tiimellykseen viiru jotta osaat asentaa jakajan samalle kohdalle takasin.
venttilikopan irroituksessa kannattaa satsata kunnon kuusiokolo hylsyyn ja ällä missään tapauksessa päästä nylppääntymään niitä kuusiokolo pultteja.
sitten kun kopan saat irti parin päivän päästä nin katso onko se tuppi ehjä siinä käyttötangon pumpun puoleisessa päässä ja asennuksessa muista tiiviste pumpun jalan ja koneen väliin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Motivaatio oli kateissa vähän aikaa auton kanssa, mutta eilen illalla ( keli oli plussan puolella ) tutkin bensapumppusysteemiä otsalampun valossa.
Otin irti sen välikappaleenkin bensapumpun ja moottorilohkon välistä. Lohkosta paljastuneen porauksen pohjalta näkyi pikkuinen vipu, joka oli porauksen pohjalla. Väänsin sitä meisselillä keskemmälle porausta ja asensin pumpun takaisin. Ei toimi... ( mitenhän se vipu oikeassa paikassa pysyisikään, puuttuuko joku osa ?).

Onko niin, että tässä kyseisessä mallissa ei ole mitään erillistä käyttötankoa, ei sinne näyttäisi sellaista mahtuvankaan?
Porauksen sisältä löytyi kovaa mustaa muovia(?) olevia murusia, näyttäisi olevan jonkinlaisen n. 5mm. halkaisijaltaan holkin osia...

Alfamerin korjausoppaasta ei apua, onko kyseinen konstruktio kenellekään tuttu?
Mauno
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

netistä lainattu kuva ..röyhkeästi

http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age42.html

eli tuollainen..se musta muovi on tuosta päästä .. joka ohjaa bensapumppua.. tuo toinen pää kuuluu nokka-akselin juureen.. asennuksen onnistuminen .. suosittelen...
venakoppa irti.. nyt sulla on tuo osa paskana eli jostakin ehjä...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Suurkiitos! Nyt osahankintaan...
Ihmetyttää vaan, että mihin se tanko on kadonnut?? ?Eihän se pääse mihinkään porauksesta! Voihan se tietysti pimeässä olla tippunut jonnekin moottoritilan pohjalle...
Mauno
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Venttiilikoppa otetaan pois siten, että pyöritetään kone ykkössylinterin sytytyshetkelle ja sitten koppa irti. Jakajaa ei tarvitse irroittaa. Ykkösen kohta on karkeasti kun pyörijän kärki osoittaa kuskin puolellepäin. Tarkemmin oikea kohta on merkattu pienellä lovella jakajan rungossa siinä pinnassa, jota vasten kansi on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Kiitokset ohjeista! Puuttuvan vivun sain ostettua foorumin "ostetaan" palstalta, seuraavaksi kopan irroitukseen...
Mauno
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Tuhtisti tuli lunta tänään...
Kaivoin 99:n esiin ja ei muuta kuin konepelti taas auki ja otsalamppu käyttöön. Irroitin virranjakajan ja venakopan. Kopan sisällähän se käyttötanko olikin - ja tiukasti naulautuneena kopan ylänurkkaan. Onni, ettei ollut puhkaissut reikää. ( Syyllinen löytyy peiliin katsomalla...)
Asensin uuden pumpun , käyttötangon ja kiinnitin loput vermeet paikoilleen. Hetki jännittynyttä starttausta -ja toimi taas!
Amatööri tunsi mielestään ansaittua riemua työvoitosta..

Kiitokset vielä kerran kaikille neuvoja antaneille!
Mauno
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:n mysteeri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hienoa hienoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin