Ei starttaa **kele

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

no niin,

kaivattaisiin hyviä ideoita mistä vikaa voisi etsiä, alkaa omat olla aika vähissä ja lauantaina pitäisi olla viivalla auton kanssa.....Auto on siis 99 EMS -77, kärjetön sytytys ja muutama muu erikoisratkaisu mutta muuten vakiopalikoilla.

Lähtökohta:
- kansi irrotettu ja käytetty koneistamolla ja kiinnitetty
- kone nostettu pois ja laitettu takaisin
- tulpat vaihdettu
- tulpan johdot oikeassa järjestyksessä
- tankissa bensaa
- akku täynnä
- letkut ja johdot kiinni
- saa bensaa
- tulee kipinä

Pyörittää konetta iloisesti mutta ei edes lupaa yhtään. Joskus käynyt niin että ilmamääräsäätimen kumimutka ollut huonosti tai sen alla oleva metallilätkä on jäänyt jumiin ja silloin ollut samanlaista ongelmaa eli pyörittää mutta ei starttaa, nyt molemmat tsekattu ja ovat ok. Mutta aiheuttaako ilmavuoto kyseistä ongelmaa?

Jos haluaa asiaa livenä tulla selvittämään niin tervetuloa vaan, auto on Jyväskylässä.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja jus »

Pyöriikö bensapumppu kun startataan? Pyöriikö edes korvaamalla bensapumpun rele hyppylangalla? Tuleeko suuttimista bensaa kun nostaa ilmamäärämittarin lautasta? Toimiiko lämpöaikakytkin, käskeekö kylmäkäynnistyssuutinta antamaan bensaa startin solenoidin vetäessä?

Iso ilmavuoto voi aiheuttaa käynnistymättömyyden, moottori imee ilman jostain "ohi" niin ettei ilmamäärämittarin lautanen nouse. Esim. jarrutehostimen letku irti tai öljykorkki auki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

jus kirjoitti:Tuleeko suuttimista bensaa kun nostaa ilmamäärämittarin lautasta?

Iso ilmavuoto voi aiheuttaa käynnistymättömyyden, moottori imee ilman jostain "ohi" niin ettei ilmamäärämittarin lautanen nouse. Esim. jarrutehostimen letku irti tai öljykorkki auki.
Pieni tarkennus, eli pitääkö lautasen olla "lepotilassa" hieman raollaan, eikä kiinni kuten se nyt on?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja jus »

Lautasen kuuluu mennä moottorin ollessa sammutettuna ihan alas asti, stoppari pysäyttää lautasen varren tms. Ei jää sen vertaa rakoa että voisi sanoa olevan raollaan. Pieni välyshän lautasen ja kartion aukon reunan välillä tietysti on, lautasen reunan ei kuulu osua kartion reunaan.
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

ok, eli meillä lautanen on "kartion" alapuolella ja se liikkuu tällä hetkellä pelkästään kartion alapuolella. Sen lautasen on ilmeisesti tarkoitus liikkua ylös-alas "kartion" sisäpuolella, ei alapuolella?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, lautasen pitää päästä esteettömästi nousemaan ilmavirran mukana kartion alareunan tasalta ylöspäin, ei saa törmätä kartion reunaan. Siis jos on kyse EMSin K-jetistä, eikä paikalle ole kulkeutunut jonkun muunmerkkisestä autosta K-jet, jossa toimii toiseen suuntaan.

Lautasen keskellä olevasta ruuvista löysäämällä saa lautasen paikkaa muutettua varteen nähden, ruuvin kiristämisen kanssa pitää olla tarkkana, lautasen asento muuttuu herkästi.

Miksi lautasen asento olisi muuttunut kansiremontin aikana, onko siihen osunut jotain, oliko ilmamäärämittarin suojana siihen kuuluva kumitötterö vai oliko paljaaltaan työn tiimellyksessä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Kerran lautanen meni kartion alapuolelle ja vikaa etsiessäni irroitin sen ja ilmeisesti vahingossa sen asensin väärin, eli se jäi "ulkopuolelle". Täytyy tänään sitä vielä säätää, josko alkaisi toimimaan. Kiitos tästä.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Eipä toimi ei, tsekattiin että jakokin on kohdillaan kun nokka-akseli oli irti, eli sytytys pitäisi olla ok. Varapuolalla kokeiltu. Pyörittää vaan ja bensa palaa/pamahtaa putkessa. Suuttimile menee bensaa kun lautasta nostaa ja lautanen liikkuu kun starttaa. Letkut ja mahdolliset ilmavuotopaikata käyty läpi.

Olisko vielä jotain kohteita mitä voisi tsekata?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja toms »

Kokeileppas piruuttaan että otat jakajan irti ja pyöräytät konetta 360 astetta ja jakaja takas samaan asentoon...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Mites tämmönen? Kansi on käynyt meidän aikaan ainakin 3 kertaa koneistamolla ja siitä on alunperinkin otettu reilusti pois ja sitä on siellä aina hieman fixattu. Edellisellä keikalla oli kannessa vuoto/painauma joka korjattiin. Kannessa on irralliset säätöpalat venttiileille joita ei ole vaihdettu koko aikana kertaakaan, eli voiko olla että säätöpalat ei enää ole oikean paksuiset ja vaikuttaako tällainen starttaukseen, toisin sanoen ne ovat liian paksut ja venttilit tulee liian pitkälle?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos puristukset siis mitattu?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja jt »

toms kirjoitti:Kokeileppas piruuttaan että otat jakajan irti ja pyöräytät konetta 360 astetta ja jakaja takas samaan asentoon...
Olikos tätä jo kokeiltu?
Kävi joskus veenelkun kanssa, että oireili just samalla tavalla, ja arvasin että juuri "vastakkaiselle puolelle" oli kone päässyt pyörähtämään. Tai miten se nyt sanotaankaan, mä mitään näistä ymmärrä... :)

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saab_99_rallye kirjoitti:Mites tämmönen? Kansi on käynyt meidän aikaan ainakin 3 kertaa koneistamolla ja siitä on alunperinkin otettu reilusti pois ja sitä on siellä aina hieman fixattu. Edellisellä keikalla oli kannessa vuoto/painauma joka korjattiin. Kannessa on irralliset säätöpalat venttiileille joita ei ole vaihdettu koko aikana kertaakaan, eli voiko olla että säätöpalat ei enää ole oikean paksuiset ja vaikuttaako tällainen starttaukseen, toisin sanoen ne ovat liian paksut ja venttilit tulee liian pitkälle?
Ettekö ole mitanneet venttiilinvälyksiä missään vaiheessa?
Etenkin jos venanvarret ja istukat on hiottu niin melko varmasti venanvälykset heittävät aika lailla.
PCS:n kautta saa tilattua oikeanmittaisia Speedpartsin säätöpaloja, pitäisi itsekin tilata 3kpl sellaisia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Koneistamolle kansi on mennyt aina tarkistettavaksi, eli siihen ei ole tarkoituksella tehty muutoksia. Auton rakentaneen edellisen omistajan mukaan ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Katsoimme eilen lampun kanssa että sytytys on juuri oikein ja kaikki tulpat hengissä ja oikeassa järjestyksessä. Eli kipinäpuoli pitäisi olla ok, siirrymme siis tutkimaan bensansaantia. Yksi veikkaus on että teetimme tuohon uudet bensaletkut teräspunoksesta ja vaihdoimme ne kiinni (tosin nyt alkuperäiset on takaisin paikallaan jotta voimme eliminoida kaikki vaihtoehdot) että ruiskusysteemiin on kertynyt jonkunlainen ilmakupla joka estää bensankulun kunnolla tai jostain luin että jos bensapumpun rele on rikki niin ei starttaa. Pumppu toimii kyllä mutta toimiiko se kun käännetään avainta? Tai bensan paluuletku on tukossa ja kone tukehtuu, paluuletkukin oli irti kun irrotimme tankin. Nämä alkaa olla arvauksia tässä vaiheessa. Täytyypi tänään vielä pumpata ilmamäärämittarin lautasta reilusti josko ilma tulisi pois, bensaputkissa nimittäin meni ilmakuplia kun lautasta liikutti.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Ei starttaa **kele

Viesti Kirjoittaja jka »

Nyt kannattaa kokeilla että tuleeko suuttimista bensa, kun laitat pumppuun virtaa suoraan ja sitten nostat sitä määränsäätimen ilmapäppää YLÖSpäin, jos ei tule on vika bensansaannissa, jos tulee, pitäisi auton ainakin lupailla.

Kannattaa vaikka ottaa suuttimet irti kannesta, niin näkee kunnolla, putkia ei suuttimista siis saa irrottaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin