korkeahko tyhjäkäynti ja jälkikäynti(päivitettyä tietoa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

korkeahko tyhjäkäynti ja jälkikäynti(päivitettyä tietoa)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Elikkä ongelma on seuraava. Kun konella on ajanut pitkään maantienopeuksia ja sitten tulee valoihin tai joutuu muuten pysähtymään, on tyhjäkäynti tavallista korkeampi. Mistähän tämä johtuu? Kaasarit(tuplat) on säädetty viime viikolla ja seokset pitäisi olla kohdallaan. Kun koneen on normaalisti käyttänyt lämpöiseksi, ei tätä ongelmaa ilmene. Kaasuvaijerinkin jo tarkistin, eikä vika ollut siinä. Mites nuo lämpötilakompensaattorit? Korjausoppaat neuvovat vain, että vikaa on jos kierrokset laskevat moottorin lämmettyä, mutta ei toisinpäin. Pitäisköhän sen kompensaattorin venttilin aueta enemmän vai vähemmän lämpöisenä?

Toinen on sitten jälkikäynti. Kaasarit säätänyt henkilö sanoi, että jälkikäyntiä voi ilmetä jonkin aikaa, koska seokset oli ollu hetken aikaa niin laihalla kaasareiden asennuksen jälkeen, että on paljon karstaa, joka sitten hehkuu palotilassa. No, nyt on ajettu tankillinen puhdistuslitkun kanssa, eikä ongelma ole vieläkään poistunut. Yhden kerran on sammunut sievästi kerrasta. Kannattaako vielä odotella vai yritänkö säätää kohokammion tuulutusventtilejä, jos vaikka ovat hieman poskellaan(mitä kyllä epäilen)? Polttoainepinta pitäisi olla ok(17mm).

Niin ja käytän 95 bensaa. Älkää nyt ensimmäisenä mulle sanoko, että 98 korjaa kaikki ongelmat. Moottori toimii muuten hienosti ja vastaa kaasuun, eikä nypi tai hyydy. Ainoa epämiellyttävä ero tuplien asennuksen jälkeen on koneen hieman suurentunut käyntimelu korkeilla keirroksilla, mutta onko se lisääntynyt voima joka metelöi?

Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Ti Loka 05, 2004 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Miten normaalilämpöisellä koneella paikallaan, pikkasen antaa kaasua (~1500-2000rpm) ja heti pois. Jääkö kierrokset hetkeksi ylös (=laihalla) vai laskeeko heti ja alle tyhjäkäynnin josta palutuu tyhjäkäynnille (=rikas).

Lämpötilakomensaattori avautuu lämpimästä. Avautumisläpötila kaiketi 20 astetta.

Veikkaisin että on aavistuksen laihalla ja maantien jälkeen kone on riittävän lämmin käydäkseen hyvin laihemmalla seoksella. Jos osui niin, aavistus rikkaammale ja pieni pudotus tyhjäkäyntikierroksiin.

Ainakin Pierburgilla jos tyjäkäynti on yli 850rpm, on odotettavissa jälkikäyntiä.

Lisäys: Onko virranjakajan alipainesäätimen letkussa kiinni viivytysventtiili. Sekin voi olla syy hitaaseen kierrosten laskuun.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

cc kirjoitti:Miten normaalilämpöisellä koneella paikallaan, pikkasen antaa kaasua (~1500-2000rpm) ja heti pois. Jääkö kierrokset hetkeksi ylös (=laihalla) vai laskeeko heti ja alle tyhjäkäynnin josta palutuu tyhjäkäynnille (=rikas).

Lämpötilakomensaattori avautuu lämpimästä. Avautumisläpötila kaiketi 20 astetta.

Veikkaisin että on aavistuksen laihalla ja maantien jälkeen kone on riittävän lämmin käydäkseen hyvin laihemmalla seoksella. Jos osui niin, aavistus rikkaammale ja pieni pudotus tyhjäkäyntikierroksiin.

Ainakin Pierburgilla jos tyjäkäynti on yli 850rpm, on odotettavissa jälkikäyntiä.

Lisäys: Onko virranjakajan alipainesäätimen letkussa kiinni viivytysventtiili. Sekin voi olla syy hitaaseen kierrosten laskuun.

Muistaakseni normaalilämpöinen kone toimi kaasun painamisen jälkeen ihan ok, en huomannut mitään poikkeavaa. Yritän testata huomenna.

Jälkikäyntiä varmaankin esiintyy juuri tuon korkeamman tyhjäkäynnin takia. Kaasarit on mallia Römppäset 150 CD.

Tuossa alipainesäätimen letkussa ei taida olla mitään kiinni, se menee suoraan säätimeltä kaasarille. Kierrokset jäävät pysyvästi korkeammiksi maantielämpimällä koneella. Ehkä kyseessä on tuo liian laiha seos. Tarkastan huomenna vielä tuon kammiotuuletusventtiilin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jos se säätäjäsetä sääti ne purnukat silleen et menee helposti päästötesteistä läpi niin siinäkin voi kyteä yksi syy...

Ne seokset, millä saabin koneella päästään sinne CO3 pintaan on vain kaasarisaballe liian laihat...

Tuplilla tuo katsastussäätö on kuitenkin aika työlästä... :roll:

Jos joskus tulee mahdollisuus uudestaan ajan kanssa testata niin voisi kokeilla sytyn vaikutusta päästöihin...
Joissain esim. jenkeissä venttiilin välysten kasvattaminen ja ennakon lisääminen vähentävät päästöjä. Reijät kauemman kiinni/pidempi paloaika --> Kuumemmat palokaasut --> Vähemmän päästöjä....
Itse seoksiin ei tarvitse kajota...


Tuo venttiiliensäätö nyt vaan jää pois kun on saabista kyse.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Johan alkaa olla mielenkiintoinen tämä homma. Äsken kävin ajamassa koneen lämpöiseksi ja kokeilin sitten pitemmällä lenkillä miten toimii.

Tulos: koneen käydessä tyhjäkäyntiä nopea polkaisu kaasua(hieman) ja sitten kuunnellaan kun kierrokset laskee, mutta nyt ne laskeekin alle normaalin joutokäynnin, eli kone ravistaa hetken ja palautuu sitten normaalille kierrosluvulle. Toistin tämän operaation 4 kertaa lenkin aikana ja tulos joka kerralla sama. Yhden kunnon kiihdytyksenkin tein ja kyllä se vetää iloisesti kakkosella sen 80. Ei esiinny minkäänlaista hyytymistä. Olisiko sittenkin liian rikkaalla, niinkuin tuossa aikaisemmin cc vastauksessaan ohjeisti?

Toisaalta nyt ei tullut ajettua 100km lenkkiä, joten siitä koneen kunnolla lämpiämisestä ei nyt tiedä, mutta luulisi tuollaisen 1/2 tunnin kokeilusession riittävän oireiden havainnoimiseen. Lämpömittarin mukaan kaikki oli ihan ok ja termarikin kerkes avautua heti lenkin alkuvaiheessa.

Elikkä, tyhjäkäynti normaali, ilmeisesti hieman rikkaalla(kierrokset palautuu liian alas). Pitänee säätää uudestaan ja sitten säätää tuo tyhjäkäynti ja kammiotuuletusventtilit. Vai onko parempia ehdotuksia/ideoita?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tässä vähän korjaamodataa:

http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Suuttimet taitaa olla aikalailla kohdallaan, tyhjäkäynti/kaasutustestissä ajoon säädetty kaasutinsaabbi on tyhjäkäynnillä rikkaalla, ei sen nyt kononaan pitäsi tukehtua, kierrokset käy 100-150rpm normaalityhjäkäyntiä alempana. Osakuormallakin on ilmeisesti kohdallaan. Eihän nyi/epäröi pintakaasulla kolmosella?

Se voi olla ne kohokammion tuuletusventtilit, joko takertelee tai sitten ei tuuleta kumpaankaan suuntaan (ulos/imuputkeen) ja pa-pinta sen myötä heittelee. Tuossahan tuo näyttää toimivan läpän asennon mukaan eli takertelu voisi jättää esim toisen kaasarin läppää aavistuksen auki ja siitä ne lisäkierrokset.

Ei taida saada kurkkuihin kiinni alipainemittareita, voisi katsoa vetääkö toinen enempi jne. Synkkaus kai tapahtuu virtausmittarilla ilmanputsarin puolelta, eikä kurkun alipaineesta?

Ja yksi paikka vielä, on virranjakajan keskipakosäätö. Jos ei palauta, eli jää aikaisele, nostaa se kierroksia. Tuon kyllä luulisi oireilevan joka koeajossa, eli on vasta viimeinen vikavaihtoehto.

Tuplarömppästen kanssa ei ole tullut pelattua, mutta BMW mp:n bokserikoneessa on Bing:in alipainekaasarit yksi per sylinteri. Noita kun säätelee niin se on kanssa "taidetta". Bingeissä on erilliset tyhjäkäyntipiirit eli siinä eroaa römppäsista. Kalvot muuten on samat kuin 150CD:ssä ja isommissa Bing:eissa (1000cc) on samat kuin 175CD:ssä. Siis selvästi sukua saabille :lol:
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nuo korjaamodatapaketiti hain jo eilen illalla ja tutkailin unihoureissani. Niistä puuttuu hassusti joitakin sanoja, joten hieman joutuu arvailemaan, mutta oli niistä kuitenkin jotain apua. Katsotaan nyt mihin tämä homma johtaa... ei tuo kone tänään mitenkään oudosti toiminut... veti kuin pieni hirvi :lol: Pitää vaan tarkistaa nuo kammioventtiilit. Josko vika olis siellä. Mitenköhän niitä vois herkistää? Auttaako voitelu tahi jokin liuotin?

Katsotaan nyt huomenna(tänään) Kokkolan saabistien voimin tuota projektia. Täytyy mennessä kokeilla tuo kolmosvaihteen veto. Ei tosin lenkillä huomanut mitään nykimistä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Mulla on vähän samaa vaivaa tuplaysissä (kaasarina 1 kpl 175 CD) - kone "nyykähtää" hetkeksi kaasun polkaisun jälkeen tai moottoritien rampilla vapaalle heittäessä. Toisinaan tyhjäkäynti vaeltaa jonkin aikaa. Viittä vaille normaalilämpimän koneen tyhjäkäynti on vähän tukkoisen oloista. Auto vetää kuin viimeistä päivää, mutta viitosvaihteella kierrosalueella n. 2500 r/min kaasua painettaessa on aistittavissa pientä empimistä. Vinkit ovat tervetulleita minullekin.

Vaihdoin kesällä neulaventtiilin, säädin pa-pinnan ja putsasin kaasarin. Tyhjäkäynnin CO-pitoisuus säädettiin PCS:lla 3 % tuntumaan.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, nythän vasta myrkyn lykkäsi. Olin sitten iloisena vaihtamassa öljyjä Fortén litkun kanssa ja ensin sain kuin sainkin öljyt pitkin lattiaa :lol: , onneksi oli sahajauhoa vieressä pussillinen. No, kun käytin konetta sen puoli tuntia ja sammutin virta-avaimesta, niin eihän tuo meinannut sammua millään :evil: . No, ei tässä vielä kaikki. Sain uuden öljynsuodattimen ja öljynpaineanturin paikalleen. Sitten tulpat. Ensimmäisestä tulpanjodosta jäi liitin tulppaan kiinni. Murtui siis se johto :evil: :evil: . No, eikun huomenna etsimään uusia johtoja. Vanhat oli kyllä aika huonossa kunnossa ja onni kävi, ettei hajonnut reissun päällä.

Vanhat tulpat oli kyllä väriltään liian vaaleat, elikkä kone käy siis liian laihalla ja se on todennäköinen syy tuohon jälkikäyntiin. Ihmettelen vain, kun kaverin tallille tullessa kone sammui ihan kiltisti, mutta sitten kun se on käynyt kokonaan lämpöiseksi, niin ongelmia alkaa tulla. Pitänee soittaa kaasutinexpertille aamulla.

Kattoo nyt mitä tästä tulee.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No niin, uusi yritys koneen kaaduttua F-secureen...

Eli, uudet tulpanjohdot on ja koneessa öljyä. Suostui käyntiinkin.

Sitten nämä kaasarit. Miten voi olla, että "kaasutinexpertti" ei kaasareita säätäessään muistanut/älynnyt säätää kammiotuuletusventtilejä? Toisen kaasarin venttiili oli ihan päin per**ttä, eli tyhjäkäynnillä kun putkeen puhalsi, niin läpi meni. No, nyt on säädöt kohdallaan, niinkuin ohjekirja sanoo, eli ensin kiinni, sitten auki ja taas kiinni, riippuen kaasuläpän asennosta. No, sen venttiilin säädön jälkeen koneen käynti huononi melkolailla, mutta en kauheasti uskaltanut itse ruveta säätämään, koska en ole "expertti". Mitenhän tuo käytännössä vaikuttaa tyhjäkäyntiin tuo venttiili tai sen toimimattomuus? Olisikohan jotain vaikutusta polttoainepintaan tai seokseen?

Huomenna aamulla ainakin soitan tuolle "expertille" ja sanon, että saa säätää nuo pöntöt uudelleen, koska homma ei ollut tehty huolella. Vaihtoehtona on hakea toinen kaveri säätäjän paikalle. Taidan varulta soittaa tuonne entiseen Saabin liikkeeseen ja kysyä sieltä mekaanikoilta, kuka on sellanen, joka osaa tuon säätöhomman. Uudessa liikkeessä tuskin osaavat näin vanhaa systeemiä säätää.

Hieman ärsyyntynyt on olo.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin