Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
Morjens,
Starttimoottori meni vaihtoon ja kaipaisin hieman neuvoja. Eli:
Voiko viallinen virtalukko hajottaa starttimoottorin? Mulla nimittäin viime viikonloppuna teki niin, että kun lähdin ajamaan, oli pimeänä kiekkamittari, puhallin ja vilkut. Aikani siinä ajelin ja rämppäsin virtalukkoa ja kas, ne alkoivat pelaamaan. Seuraavassa käynnistyksessä ei sitten pelannut startti. Siitä kuului vain semmoinen ”surina”.
Löysin viestiketjun, jossa tuumattiin käynnistysasentoon jumiutuneen virtalukon aiheuttaneen starttimoottorin rikkoontumisen. Yritin siellä jo asiasta kysellä, mutta ei ole tullut vastausta.
Mietin vain, että voiko uusikin startti hajota jos virtalukko jotenki jumittaa?? Ja riittääkö jos vaihtaa virtalukon pohjan vai meneekö koko virtalukko avaimineen vaihtoon?
Auto on 900 vm. 90 eli startti imusarjan alla.
Starttimoottori meni vaihtoon ja kaipaisin hieman neuvoja. Eli:
Voiko viallinen virtalukko hajottaa starttimoottorin? Mulla nimittäin viime viikonloppuna teki niin, että kun lähdin ajamaan, oli pimeänä kiekkamittari, puhallin ja vilkut. Aikani siinä ajelin ja rämppäsin virtalukkoa ja kas, ne alkoivat pelaamaan. Seuraavassa käynnistyksessä ei sitten pelannut startti. Siitä kuului vain semmoinen ”surina”.
Löysin viestiketjun, jossa tuumattiin käynnistysasentoon jumiutuneen virtalukon aiheuttaneen starttimoottorin rikkoontumisen. Yritin siellä jo asiasta kysellä, mutta ei ole tullut vastausta.
Mietin vain, että voiko uusikin startti hajota jos virtalukko jotenki jumittaa?? Ja riittääkö jos vaihtaa virtalukon pohjan vai meneekö koko virtalukko avaimineen vaihtoon?
Auto on 900 vm. 90 eli startti imusarjan alla.
Saabiton mies since 7/2022
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
OG 900:n hajonneesta virtalukon pohjasta ei ole kokemusta, sen sijaan aikanaan OG 9-3:sta hajosi tuo pohja, ja tunnoton virtalukko - joka starttaa koko ajan ja milloin huvittaa - kyllä olisi saattanut startin hajottaa, jos ajoa olisi jatkanut pitkäänkin...
Eli pohja ilman muuta vaihtoon samalla. Pelkän pohjan vaihtaminen riittänee, sillä juuri pohjassa on se jousisysteemi, joka antaa avaimelle vastuksen.
Eli pohja ilman muuta vaihtoon samalla. Pelkän pohjan vaihtaminen riittänee, sillä juuri pohjassa on se jousisysteemi, joka antaa avaimelle vastuksen.
Saab 900 -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
Tässä tuo virtalukko ei kyllä ole mitenkään tunnoton. Jousi antaa minusta ihan "vastusta" startatessa.
Oiskohan tuo starttimoottori sitten voinut antautua ihan kertalaakista - mitään oireita en nimittäin ole aikaisemmin huomannut?
Ihmetyttää vaan, miten en huomannut, että jos virtalukko jumiutui käynnistysasentoon. Kai se startti ois huutanu hoosiannaa? Mitään ylimääräistä ääntä kun en kuullut.
Oiskohan tuo starttimoottori sitten voinut antautua ihan kertalaakista - mitään oireita en nimittäin ole aikaisemmin huomannut?
Ihmetyttää vaan, miten en huomannut, että jos virtalukko jumiutui käynnistysasentoon. Kai se startti ois huutanu hoosiannaa? Mitään ylimääräistä ääntä kun en kuullut.
Saabiton mies since 7/2022
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
jos avain on jäänyt starttaus asentoon syystä taikka toisesta niin takuulla hajottaa startin ja aika äkkiä
hajonnut virtalukon pohjakin saattaa sen rikkoa (jäänyt jumiin starttiasentoon)
ja avainta räpeltäessä irtoaa ja toimiin niinkuin toimii
hajonnut virtalukon pohjakin saattaa sen rikkoa (jäänyt jumiin starttiasentoon)
ja avainta räpeltäessä irtoaa ja toimiin niinkuin toimii
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
Moro saabistit
Tiedän tapauksen se virtalukon pohjassa oleva hentoinen jousi katkesi,
ja aiheutti että virta lukko jäi startti asentoon.Muuta ei pysty tekemään kuin akkukaapelit pikaisesti irti. Kun tuo jousi katkeaa niinsanottu hammasratas jää auki asentoon virta lukko jää päälle ainakin tässä tapauksesa .Kuullaan kommentteja asiasta.
Tiedän tapauksen se virtalukon pohjassa oleva hentoinen jousi katkesi,
ja aiheutti että virta lukko jäi startti asentoon.Muuta ei pysty tekemään kuin akkukaapelit pikaisesti irti. Kun tuo jousi katkeaa niinsanottu hammasratas jää auki asentoon virta lukko jää päälle ainakin tässä tapauksesa .Kuullaan kommentteja asiasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
og saabeista tuollaisessa tilanteessa että startti jää päälle, kannattaa nykäistä heräte piuha irti startilta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
Heräte piuha irti.
Erinomainen juttu helppo.Kun vaan moottori ei ole kuuma.
Kun se piuha on pakosarjan alla.Ainaskin meidän satkussa.
Hyvä kun löytyy tietoa.
Erinomainen juttu helppo.Kun vaan moottori ei ole kuuma.
Kun se piuha on pakosarjan alla.Ainaskin meidän satkussa.
Hyvä kun löytyy tietoa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
Jees, kaippa se virtalukon pohja on sama vaihtaa vähintään varalta. Eihän tuo näytä paljoa maksavan.
Edelleenkin ihmettelen, että miten en huomannut jos se startti jäi päälle...en minä nyt ihan mooses näiden kanssa ole
Edelleenkin ihmettelen, että miten en huomannut jos se startti jäi päälle...en minä nyt ihan mooses näiden kanssa ole
Saabiton mies since 7/2022
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
Mulla on käynyt kahdesti näin 99:n kanssa. Ensimäisellä kerralla työkalut olivat pakissa takalaatikossa ja se avain jumissa virtalukossa. Kone kävi ja strattimoottori huusi tuskissaan. Ajoin konepelti auki Saabin puskurin autokatoksen tolppaa vasten ja jätin vaihteelle. Sitten paljain käsin akkukaapelin nitkullelu poikki. Oikosulku kuumensi kaapelin joten palovammoja tuli käsiin ennnen virran katkeamista. Starttimoottori ei tästä rääkistä hajonnut ja palveli ilman ongelmia vuosia. Ehkä vieläkin, myin sen punaisen -76 1.85 4-ov yksilön entisöitäväksi Foorumin jäsenelle.finncat kirjoitti:Moro saabistit
Tiedän tapauksen se virtalukon pohjassa oleva hentoinen jousi katkesi,
ja aiheutti että virta lukko jäi startti asentoon.Muuta ei pysty tekemään kuin akkukaapelit pikaisesti irti. Kun tuo jousi katkeaa niinsanottu hammasratas jää auki asentoon virta lukko jää päälle ainakin tässä tapauksesa .Kuullaan kommentteja asiasta.
Toinen tapaus(-83 99 2.0) oli vähemmän tramaattinen, sen pienen jousen katkeaminen aiheutti virtalukon jumittumisen vain virta päällä asentoon. Se jousi ei paljon maksanut. Jostain sain vinkin että kannattaa laittaa tuplana. Startista tuli vähän jäykempi.
Näistä ensimmäisen tapahtui 80-luvulla ja jälkimäinen vuonna 2000. Tämä virtalukon hennon jousen pettäminen oli aikanaan varsin yleinen Saabin ominaisuus.
Saabilla alkaen 1975, Jäsen#4991
Saab 900C vm.90
Saab 900i vm.92
Saab 900C vm.90
Saab 900i vm.92
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
Itselläni sattui samoin, että startti jäi päälle OG900:ssa, johon oli laitettu 99:n "rattaisto" jousineen eikä jaksanut palauttaa pois starttiasennosta tai jäi kanittamaan. Asian korjaamisesta olen nähnyt aikanaan bulletiininkin - tosin siinä oli jousen asennusohje väärin. Ostin tapahtuman jälkeen satkuun uuden "rattaiston" (n. vuonna -94), missä olikin palautustoiminto "pakko-ohjattu" jousen lisäksi eli avaimen kääntäminen käänsi myös pois starttiasennosta.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Re: Viallinen virtalukko rikkoi starttimoottorin?
itsellä ei ole tuo jousi katkennut mutta startti on silti jäänyt päälle keskellä helsinkiä yöllä, baarin eteen sitä ajettiin kanttarille että mahtui alle ryömimään mutta eihän sitä sieltäkään päässyt starttiin käsiksi, useamman minuutin startti siinä pyöri ennen kuin saatiin akunkenkä nitkuteltua irti.
tämän aiheutti turbon alla kuumassa olleet virta ja heräte johdot joista olivat eristeet rapistuneet pois ja osuivat yhteen..
tämän aiheutti turbon alla kuumassa olleet virta ja heräte johdot joista olivat eristeet rapistuneet pois ja osuivat yhteen..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu