99 pientä käynnistysongelmaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ettei elämä vaan lipsahda tylsyyden puolelle, pitää autojen kanssa olla jatkuvasti jotain ihmeteltävää. :D
Tämän päivän ihmetys liittyy käynnistykseen, tai oikeastaan ajoittaiseen käynnistymättömyyteen. Aamupäivällä olin kovasti lähdössä tuplista ulkoiluttamaan, mutta kas, eipä lähde käyntiin. Avainta kääntämällä syttyy kyllä valot ja tuuletin herää henkiin, eli virrat menevät päälle, mutta mitään elettäkään ei tapahdu käynnistymisen eteen. Mikään rele eikä solenoidi napsu eikä startti tosiaan edes pyörähdä.
Tarjoilin minuutin verran Ctekiä akulle: mitta-asteikko sanoi akun olevan lähes täysi. Kokeilin startata uudestaan ja kas, hörähti laakista käyntiin.
Päivällä kaupungilla olin aikeissa siirtää autoa hieman paikasta toiseen, kunnes jälleen kerran sama homma. Ei starttaa ei, ei mitään elettä. Edelleen virrat menevät päälle, mutta ei edes yritä startata. Rämppäsin siinä hetken aikaa, ehkä kaksi minuuttia aina silloin tällöin. Jälleen kerran kuin taikaiskusta yhtäkkiä hörähti käymään.

Jossain siis ilmiselvästi on huono kontakti, mutta mistä tuota lähtee hakemaan? Akun maadotuksesta? Virtalukon pohjasta? Jostain?
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Veikkaisin startille meneviä virtakaapeleita..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tarkemmin kun omia ehdotuksiani mietin, niin eihän akun maadotuksessa nyt olisi mitään järkeä, jos virrat kuitenkin menee päälle ilman ongelmia. :D
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

startti rikki
kolauta sitä :roll: taikka emäntä kolauttaa kun sää väännät avaimesta. siis starttia kolauttaa :lol: :wink:
jos ei auta niin voipi olla vikaa pohjassa virran :roll:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Vähän on pitkä matka emännän luokse pyytämään kolautusapua, kun Pietariin asti pitäisi lähteä. :D
Mutta äänet ilmeisesti menevät nyt aika pitkälti startin puolelle. Hyvä homma. Pistän tarkkailuun, kuinka useasti toistuvaa vikailu on ja sen mahdollisesti / todennäköisesti taas iskiessä yritän kikkailla jotain. :D
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itellä 99 teki tuota, ja oli tosiaan startilta kaapeli lähes irti.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus se harmaa johto joka tulee startille märäntyy irti n 5-10cm startila poispäin.
tutki se vielä. päällepäin ihan ok näköinen mutta huono sisältä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

mulla tuo 99 teki viime vuonna semmoista,että solenoidi vaan naksui kun oli kylmä. Hain lopulta kuumailmapuhaltimen ja lämmitin starttia ja kas-hyppäsi käyntiin. Tosi kiva tiedysti, kun joskus aamuneljältä pitäis ajaa töihiin ja sitten kuluukin lisäaikaa. No lopulta otin sen starttimoottorin irti(aika kiva homma, kun on pakosarjan alla) ja purkasin sen solenoidin ja puhdistin ja ohutta öljyä sinne liikkuviin osiin-ei liian paljon. Ja tiedysti ne kontaktipinnat puhdistin, jotka kytkevät moottorin päälle. Ja nyt on pelannut hienosti-jopa melkein -30 asteen pakkasessa. Tämmöisessa pakkasessa kun kaikenlaiset pikkuhäiriöt vahvistuu ja virtaa on muutenkin vähemmän. Tekniikka joutuu koville-tänään kävin tutun luona renkaita vaihtamassa ja hänellä oli niin kylmä siinä korjaamossa, että renkaanvaohtopenkki meni jäihiin ja ei pyörinyt :D
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Azanovix kirjoitti:Jossain siis ilmiselvästi on huono kontakti, mutta mistä tuota lähtee hakemaan? Akun maadotuksesta? Virtalukon pohjasta? Jostain?
Vian ollessa päällä anna virtaa suoraan solenoidille. Jos pyörii, niin solenoidille tuleva jännite on liian pieni. Jos ei, niin solenoidi on tullut tiensä päähän tai sitten on likainen, mikä pakkasen kera aiheuttaa turhaa jäykkyyttä.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa jännitehäviö voi syntyä yhdessä kohtaa virtapiiriä tai vanhan auton kyseessä ollessa useamman kuluneen osan summana. Siksi suosittelisin herätevirran vetämistä startille suoraan akulta releen kautta. Releen ohjaus sitten virtalukolta.

Toisessa vaihtoehdossa korjauksena solenoidin puhdistus tai vaihto. Ja jos vaihtamaan lähdetään niin miksei kerralla koko startti, sillä kulunuthan sekin jo on.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 pientä käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jeps, huomenna jatketaan vian etsintää, jos sitä ylipäänsä meinaa ilmetä. Tänään energia kului ng:n elvyttämiseen, ja se mokoma kiitti rupeamalla vilkuttamaan öljynpainevaloa. :lol:
Mutta joo, ei ole ennen eikä jälkeen perjantain moista vikaa esittänyt, joten tosiaan puskista ilmestyi vika. Kunhan tuon saa tutkinnan alle, niin todennäköisesti konehuoneesta vaihtuu yhtä jos toistakin osaa. Kuitenkin tuosta on tarkoitus ajan kanssa tehdä luotettava käyttövehjes ja remontoida sitä silmällä pitäen omien rajallisten taitojen ja täältä saatujen ohjeiden mukaan.
Vastaa Viestiin