ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sigmada
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 11:44

ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja sigmada »

Elikkäs semmosia. Olen tuon kytkimen ilmannut 'letkupullo-polkeminen'-periaatteella monasti, mutta nyt en muista missä järjestyksessä ko. homma meni. Eli korjatkaa joku viisaampi, jos muistan väärin.

1. Täytä astian (pullon) pohjalle n. 3-5cm korkeuteen jarrunestettä. Lisäksi täytä jarrunestesäiliö täyteen ja tarkkaile sitä koko operaation ajan, lisäten nestettä tarvittaessa.
2. Yhdistä kumi-/muoviletku ilmausventtiiliin, ja toinen pää pulloon (ilmausruuvin alapuolelle).
3. Pumppaa kytkintä hetki (1min-2min) rauhallisesti ja jätä kytkin pohjaan.
4. Avaa ilmausruuvi, ja odota kärsivällisesti kunnes näet nestettä, jonka seassa mahdollisia ilmakuplia virtaa jarrunestepulloon. (edelleen kytkin pohjassa)
5. Kun putkessa oleva neste ei näytä enään elonmerkkejä, väännä ilmausruuvi kiinni. (kytkimen voi vapauttaa)
6. Palaa kohtaan kolme, mikäli kytkimen vastus ei ole palannut ennalleen.
"Yksi tiili painaa kilon ja puolen tiilen verran. Kuinka paljon painaa kaksi tiiltä?"
Saab 900i Sedan 1987
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

etsi ruisku tai tippakannu ja paina neste alakautta ylös eli ilmanipan kautta nestettä järjestelmään.. voit samalla kurkkia säiliöön koska kupliminen loppuu , nippa kiiinni ja ajoon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

onnistuu se kai noinkin, imulaite joka imee ilmausruuvista paras, paine fillarikumilla venttiilistä sisään toiseksi paras ja anna valua kaikki nesteet läpi myös aika hyvä.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
sigmada
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 11:44

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja sigmada »

Jeppistä, kiitokset vastauksista :)
"Yksi tiili painaa kilon ja puolen tiilen verran. Kuinka paljon painaa kaksi tiiltä?"
Saab 900i Sedan 1987
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hommaa varakorkki nestesäiliöön ja asenna siihen rengasventtiili. Sillä VAROVASTI pientä painetta pyttyyn ja onnistuu kytkin sekä jarruilmaukset kuin lastenleikki. :)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Noillahan, sekä kytkimellä että jarrulla on yhteinen nestesäiliö. Onko kukaan kokeillut laittaa etujarrusatulan ilmausnipalta letkua kytkimen työsylinterin nipalle ja lutkuttaa jarrulla kytkin ilmattomaksi?
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tri-Lo kirjoitti:Hommaa varakorkki nestesäiliöön ja asenna siihen rengasventtiili. Sillä VAROVASTI pientä painetta pyttyyn ja onnistuu kytkin sekä jarruilmaukset kuin lastenleikki. :)
Omaan kun kytkintä rempattiin, käytin tuohon säiliön "paineistamiseen" vessapaperirullan hylsyä ja kovaa puhaltelua siihen - paketti on tiivis, jos vaan jaksaa puhkua. En tosin tiedä, paljonko tuo vaikutti normaalin ilmauksen lisäksi, mutta hyvä tuli. Minutmanin idea kuulostaa erittäin innovatiiviselta ja ennakkoluulottomalta, vois olla kokeilemisen arvonen juttu...
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Auttaako tuossa semmoineb Biltemasta saatava takaiskuventtiilisysteemi. Siis sellainen että päästää vain ulospäin mutta ei ime takaisin sisään.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=37
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulle sanoi Saabin asentaja, että kytkinputken letkuosassa on jotain vialla jos ei pelkkä ilmausnipan avaaminen riitä.

Mulla tosiaan oli niin ettei kytkintä saanut ilmattua kunnolla. Ostin uuden kytkinputken, vaihdoin osan ja voilá, pelkkä jarrunestesäiliön korkin avaaminen riittää, että nesteet tulee läpi. No, tietenkin se ilmausnippa pitää avata. Ja se vanhan osan letku oli samalla lailla mujuna sisältä kuin jarruletkut menee iän myötä.

Toki järjestelmän paineistaminen nopeuttaa hommaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kytkimen ilmaus ei kyllä tuosta ole kiinni että vaimo ei jaksa sitä polkea jos ei tuolla jaksa sanalla tarkoiteta ei viitsi polkea.
ilmaruuvi kun avataan silloin kun poljin on ylhäällä ja poljin painetaan pohjaan ja ruuvi kiinni..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: ruiskuysisatasen kytkimen ilmaus kun vaimo ei jaksa polkea!

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Eipä tarvinnut olla vaimon tai kenenkään muun pumppaamassa, kun ilmasin tänään satkun kytkimen :mrgreen:

Iso lääkeruisku täynnä jarrunestettä, ja nesteet ilmaruuvista sisälle. Toimi kerrasta ilman pumppaamisia.

Mutta voihan ne asiat tehdä aina hankalemman kautta jos haluaa :twisted:
Entinen jäsen#2331
Vastaa Viestiin