-81 ja -89 sylinterilohkojen erot
-81 ja -89 sylinterilohkojen erot
Mitäs mieltä raati on, onko -81 mallisen turbon sylinterilohko vaihtokelpoinen -89 i16 moottorin lohkon kanssa?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot
on.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot
Millaista vaihtoa tarkoitat? Koko moottoria apulaitteineen vai pelkkää lohkon rautaosaa? Pelkkien lohkojen vaihto keskenään on hieman ongelmallinen jo pelkästään starttimoottorien kiinnityksien erilaisuuksien vuoksi. Koko lekan voi toki vaihtaa mutta silloin joutuu johtosarjoja muuttamaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot
Kunhan vaan on h-lohko se -81. muistelen Passin laittaneen 16-naulaisen rojut kiinni tuohon vanhempaan h-lohkoon, ja sieltä oli puuttunut joku kierrereikä 16-venttiilisen laahaimien kiinnitykseen. Vauhtipyörän puoleinen päätylevy erilainen, startti ja ahdetuissa öljyn paluuputki turbolta. Lisäksi erilainen lohkolämmitin. Sähköt tosiaan erilailla startin takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot
Pelkän lohkon vaihto oli mielessä. Tallissa kun sattuu olemaan noin 50 tkm ajettu -81 turbon kone ja auton keulalla reilut 500 tkm ajettu i16 josta tuntuu paras puhti jo häipyneen.JugiBoy kirjoitti:Millaista vaihtoa tarkoitat? Koko moottoria apulaitteineen vai pelkkää lohkon rautaosaa? Pelkkien lohkojen vaihto keskenään on hieman ongelmallinen jo pelkästään starttimoottorien kiinnityksien erilaisuuksien vuoksi. Koko lekan voi toki vaihtaa mutta silloin joutuu johtosarjoja muuttamaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot
Jättäisin vaihtamatta. Paljon helpompi olisi etsiä nuorempi lohko, joka olisi jo valmiiksi vaparista ja tietty viel mieluusti 16V mallista. Ainoa vaan, että noita ei vähän ajettuina missään pyöri jaloissa riesaksi saakka. Siitä -89 lohkosta sais kyllä vielä menevän kevyellä remontilla. Uudet renkaat, kevyt hoonaus, uudet laakerit, kannen plaanaus ja miksei vielä jakoketju niin taas olisi konetta pitkäksi aikaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot
jep, kyllä huomattavasti helpommalla pääsee kun hommaa 16 tappisen koneen tai sitten remontoi tuon paikalla olevan, olen muutaman reilustikkin ajetun avannut ja ovat kyllä todella kestäviä nuo saabin lohkot, juuri havaitavaa pykälää oli vasta pytyissä kun on sitten muutaman saman aikakauden muun merkkisen vaikka vähemmänkin ajetun avannut niin alkaa jo olemaan lohko loppu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu