-81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

-81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Viesti Kirjoittaja mike »

Mitäs mieltä raati on, onko -81 mallisen turbon sylinterilohko vaihtokelpoinen -89 i16 moottorin lohkon kanssa?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Millaista vaihtoa tarkoitat? Koko moottoria apulaitteineen vai pelkkää lohkon rautaosaa? Pelkkien lohkojen vaihto keskenään on hieman ongelmallinen jo pelkästään starttimoottorien kiinnityksien erilaisuuksien vuoksi. Koko lekan voi toki vaihtaa mutta silloin joutuu johtosarjoja muuttamaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kunhan vaan on h-lohko se -81. muistelen Passin laittaneen 16-naulaisen rojut kiinni tuohon vanhempaan h-lohkoon, ja sieltä oli puuttunut joku kierrereikä 16-venttiilisen laahaimien kiinnitykseen. Vauhtipyörän puoleinen päätylevy erilainen, startti ja ahdetuissa öljyn paluuputki turbolta. Lisäksi erilainen lohkolämmitin. Sähköt tosiaan erilailla startin takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Viesti Kirjoittaja mike »

JugiBoy kirjoitti:Millaista vaihtoa tarkoitat? Koko moottoria apulaitteineen vai pelkkää lohkon rautaosaa? Pelkkien lohkojen vaihto keskenään on hieman ongelmallinen jo pelkästään starttimoottorien kiinnityksien erilaisuuksien vuoksi. Koko lekan voi toki vaihtaa mutta silloin joutuu johtosarjoja muuttamaan.
Pelkän lohkon vaihto oli mielessä. Tallissa kun sattuu olemaan noin 50 tkm ajettu -81 turbon kone ja auton keulalla reilut 500 tkm ajettu i16 josta tuntuu paras puhti jo häipyneen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Jättäisin vaihtamatta. Paljon helpompi olisi etsiä nuorempi lohko, joka olisi jo valmiiksi vaparista ja tietty viel mieluusti 16V mallista. Ainoa vaan, että noita ei vähän ajettuina missään pyöri jaloissa riesaksi saakka. Siitä -89 lohkosta sais kyllä vielä menevän kevyellä remontilla. Uudet renkaat, kevyt hoonaus, uudet laakerit, kannen plaanaus ja miksei vielä jakoketju niin taas olisi konetta pitkäksi aikaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: -81 ja -89 sylinterilohkojen erot

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jep, kyllä huomattavasti helpommalla pääsee kun hommaa 16 tappisen koneen tai sitten remontoi tuon paikalla olevan, olen muutaman reilustikkin ajetun avannut ja ovat kyllä todella kestäviä nuo saabin lohkot, juuri havaitavaa pykälää oli vasta pytyissä kun on sitten muutaman saman aikakauden muun merkkisen vaikka vähemmänkin ajetun avannut niin alkaa jo olemaan lohko loppu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin