'92 OG900 2.1 nuupahti
'92 OG900 2.1 nuupahti
Jahas, pitkästä aikaa näillä main.
Elikä työjuhta '92 kaksykkönen automaatti sai tuossa työmatkalla sätkyn, CE-valo syttyi, veto hävisi, kun sain sivuun ja sammuksiin, ei enää inahtanutkaan. Virrat / valot tulee, mutta ei edes yritä startata. Ihmettelin siinä matkalla jo, että mistähän kiikastaa kun mankka alkoi reistailemaan(pari vuotta vanha, ei yleensä ongelmia) ja tuntui ettei valotkaan ihan pelittäneet normaaliin malliin. Yhtäkkiä vain tyyssäsi matka siihen.
Vaihdoin pirssiin päivemmällä öljyt, tuolloin en huomannut mitään muuta ihmeellistä kuin sen, että latauksen merkkivalo ei enää operaation jälkeen syttynyt - ajattelin lampun vaan palaneen ex tempore, näin on ennenkin käynyt. Nähdäkseni öljyjä vaihtaessa ei kuitenkaan tullut sohittua mihinkään väärään osoitteeseen ja kai se olisi siihen liittyvistä ongelmista huomauttanut muutenkin vähän aiemmin, vaihdon myötä kuitenkin kerkesin autolla ajamaan toistasataa kilometriä ongelmitta. Perhana, puoleen vuoteen en autolla muuta tehnyt kuin posottanut menemään. Hieman hoitoa ja huolenpitoa ja tässä lopputulos.
Edellinen omistaja epäili omaa satkuaan piinaavaa kampiakselin hihnapyörää, olisko tässä ideaa? Muita ehdotuksia? Pitäis huomisen aikana saada auto jonnekin tienvarresta - nyt en joutanut tutkimaan tarkemmin, työkaluja ei ollut liiemmin mukana, aikaa yövuoron alkuun napakat 15 minuuttia ja välimatkaa neljä kilometriä. Mittariinkin on just vasta tulossa 370 000, että ei senkään puolesta pitäisi olla mitään hämminkejä. Höhö.
Elikä työjuhta '92 kaksykkönen automaatti sai tuossa työmatkalla sätkyn, CE-valo syttyi, veto hävisi, kun sain sivuun ja sammuksiin, ei enää inahtanutkaan. Virrat / valot tulee, mutta ei edes yritä startata. Ihmettelin siinä matkalla jo, että mistähän kiikastaa kun mankka alkoi reistailemaan(pari vuotta vanha, ei yleensä ongelmia) ja tuntui ettei valotkaan ihan pelittäneet normaaliin malliin. Yhtäkkiä vain tyyssäsi matka siihen.
Vaihdoin pirssiin päivemmällä öljyt, tuolloin en huomannut mitään muuta ihmeellistä kuin sen, että latauksen merkkivalo ei enää operaation jälkeen syttynyt - ajattelin lampun vaan palaneen ex tempore, näin on ennenkin käynyt. Nähdäkseni öljyjä vaihtaessa ei kuitenkaan tullut sohittua mihinkään väärään osoitteeseen ja kai se olisi siihen liittyvistä ongelmista huomauttanut muutenkin vähän aiemmin, vaihdon myötä kuitenkin kerkesin autolla ajamaan toistasataa kilometriä ongelmitta. Perhana, puoleen vuoteen en autolla muuta tehnyt kuin posottanut menemään. Hieman hoitoa ja huolenpitoa ja tässä lopputulos.
Edellinen omistaja epäili omaa satkuaan piinaavaa kampiakselin hihnapyörää, olisko tässä ideaa? Muita ehdotuksia? Pitäis huomisen aikana saada auto jonnekin tienvarresta - nyt en joutanut tutkimaan tarkemmin, työkaluja ei ollut liiemmin mukana, aikaa yövuoron alkuun napakat 15 minuuttia ja välimatkaa neljä kilometriä. Mittariinkin on just vasta tulossa 370 000, että ei senkään puolesta pitäisi olla mitään hämminkejä. Höhö.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Lataus hävinnyt. Laita täysi akku ja aja pois. Noin olen joutunut itse tekemään pari kertaa. Ja oireet oli ihan samat, ensin halvaantui soitin ja sen jälkeen auto.
Entinen jäsen#2331
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Laturin herätejohto katkeaa / irtoaa helposti öljynsuodatinta vaihtaessa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Samat kokemukset kuin tuhojuholla. Laturi ei jaksanut, latausta ei ollut käytännössä ja kun patteri alkoi olla tyhjä, hommat menivät juuri samalla tavalla. Eli laturille TLC:tä ( Tender Loving Care )
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Laturihan ei lataa myös jos latauksen merkkivalon lamppu on rikki sillä heräte kulkee lampun langan kautta.
tässä tapauksessa tosin varmaan niin kuin jo edellä sanottiin heräte pohtimessa vika.
tässä tapauksessa tosin varmaan niin kuin jo edellä sanottiin heräte pohtimessa vika.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
ja jos ei laturi niin varmaan virtalukonpohja
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Kittooos. Parin tunnin päästä tässä jo pääseekin kiesiä hämmästelemään.
Akku on paljolti mahdollinen(varmasti ehjä vara-akku mukaan), mutta ei nähdäkseni selitä CE-valon syttymistä? Siinä kohtaa toi herätejohto alkaa kuulostaan loogisemmalta, varsinkin kun oon noiden huoltotouhujen kanssa melkonen rähmäkäpälä enkä moisen johdon sijoittelusta tiennyt, yllätysyllätys, yhtikäs mitään.
Tuosta johdosta kannattaa varmaan tietää jotain ennen kuin kun tunkee taas nokkansa konepellin alle?
Akku on paljolti mahdollinen(varmasti ehjä vara-akku mukaan), mutta ei nähdäkseni selitä CE-valon syttymistä? Siinä kohtaa toi herätejohto alkaa kuulostaan loogisemmalta, varsinkin kun oon noiden huoltotouhujen kanssa melkonen rähmäkäpälä enkä moisen johdon sijoittelusta tiennyt, yllätysyllätys, yhtikäs mitään.
Tuosta johdosta kannattaa varmaan tietää jotain ennen kuin kun tunkee taas nokkansa konepellin alle?
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Eiköhän se CE syty kun jännitteet tippuu tarpeeksi alas ja kaikki sekoaa konehuoneessa.
Entinen jäsen#2331
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
No niin, unohtu sitten tähänkin kommenteerata, muttamutta... uus akku + herätejohto kunnolliseen kondikseen = tomaatti taas teillä eikä mitään kitinöitä.
Kiitoksia vihjeistä!
Kiitoksia vihjeistä!
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Onko tähdien asennosta kiinni kun minulla ihan sama tarina eilen vuotta vanhemmalla satkulla? Herätejohdon abigoliitin oli tosiaan löystynyt ja johto irti.
Mikä tuuri että nuupahti todella lähelle kotia, ja huvittavaa että samaan kohtaan oli joku toinenkin "keskeyttänyt" ja meinasimme tukkia koko ajoradan. Toisella bensa loppu, toisella kipinä
Mikä tuuri että nuupahti todella lähelle kotia, ja huvittavaa että samaan kohtaan oli joku toinenkin "keskeyttänyt" ja meinasimme tukkia koko ajoradan. Toisella bensa loppu, toisella kipinä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Täysikuu on kuulemma nyt suurimmillaan liki kahteenkymmeneen vuoteen joten siksi varmaan nämä liki parikymppiset kakspilikkuykköset temppuilevat näinä aikoina...
Oma laitokseni on menneen viikon aikana sammunut kesken ajon useamman kerran, joskus käynnistynyt heti, joskus on pitänyt odotella tovi tien laidassa tai parkkipaikalla, joskus on mennyt tunteja, ennen kuin vaunu on taas startannut. Syypääksi epäilin ensin joko puuttuvaa kipinää tai bensan saantia, mutta eräs temppu sitten kuitenkin heitti vahvan epäilyn bensapumpun releelle. Foorumin ja foorumilaisen (kiitos Teemu) avustuksella sainkin kaiveltua ko. releen esille ja pääsin vertaamaan sitä Motonetin myymään versioon. Molemmathan ovat viisinapaisia, mutta napojen merkinnöissä ja kytkentäkaaviossa oli sen verran eroja, etten tohtinut vielä tökätä tuota uudempaa paikoilleen. Oletteko kukaan käyttäneet tuota Motonetin myymää relettä Saabin 8536401 releen tilalla ja onko siitä kokemuksia?
Oma laitokseni on menneen viikon aikana sammunut kesken ajon useamman kerran, joskus käynnistynyt heti, joskus on pitänyt odotella tovi tien laidassa tai parkkipaikalla, joskus on mennyt tunteja, ennen kuin vaunu on taas startannut. Syypääksi epäilin ensin joko puuttuvaa kipinää tai bensan saantia, mutta eräs temppu sitten kuitenkin heitti vahvan epäilyn bensapumpun releelle. Foorumin ja foorumilaisen (kiitos Teemu) avustuksella sainkin kaiveltua ko. releen esille ja pääsin vertaamaan sitä Motonetin myymään versioon. Molemmathan ovat viisinapaisia, mutta napojen merkinnöissä ja kytkentäkaaviossa oli sen verran eroja, etten tohtinut vielä tökätä tuota uudempaa paikoilleen. Oletteko kukaan käyttäneet tuota Motonetin myymää relettä Saabin 8536401 releen tilalla ja onko siitä kokemuksia?
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
yksi vikamahdollisuus voisi muuten olla kampuran asentoanturi.
Vähän oireet voisi viitata siihen suuntaan, jos kerran vähän jäähdyttyä starttaa. pääsiskös satkussa kylmäspraytä suhauttamaan anturille jos/kun vika uusii ja ei muutoin lähde käymään. Sillä voisi yrittää poissulkea tuota vikaa, kenties.
Vähän oireet voisi viitata siihen suuntaan, jos kerran vähän jäähdyttyä starttaa. pääsiskös satkussa kylmäspraytä suhauttamaan anturille jos/kun vika uusii ja ei muutoin lähde käymään. Sillä voisi yrittää poissulkea tuota vikaa, kenties.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Sprident kirjoitti:Täysikuu on kuulemma nyt suurimmillaan liki kahteenkymmeneen vuoteen joten siksi varmaan nämä liki parikymppiset kakspilikkuykköset temppuilevat näinä aikoina...
Oma laitokseni on menneen viikon aikana sammunut kesken ajon useamman kerran, joskus käynnistynyt heti, joskus on pitänyt odotella tovi tien laidassa tai parkkipaikalla, joskus on mennyt tunteja, ennen kuin vaunu on taas startannut. Syypääksi epäilin ensin joko puuttuvaa kipinää tai bensan saantia, mutta eräs temppu sitten kuitenkin heitti vahvan epäilyn bensapumpun releelle. Foorumin ja foorumilaisen (kiitos Teemu) avustuksella sainkin kaiveltua ko. releen esille ja pääsin vertaamaan sitä Motonetin myymään versioon. Molemmathan ovat viisinapaisia, mutta napojen merkinnöissä ja kytkentäkaaviossa oli sen verran eroja, etten tohtinut vielä tökätä tuota uudempaa paikoilleen. Oletteko kukaan käyttäneet tuota Motonetin myymää relettä Saabin 8536401 releen tilalla ja onko siitä kokemuksia?
Omassa samaa vikaa ollut ja syy oli hapettunut sytkäpoksin liitos... musta laatikko kuskin pyöräkotelon edessä. On ainakin helppo ja halpa koittaa putsata..
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Mulla teki joskus 8-venttiilinen turbosatku tuota että sammuili kesken ajon (ensin alkoi nykimään), ja tovin odottelun jälkeen suostui taas käynnistymään. Uusin sytkäohjausyksikön joka ei poistanut ongelmaa, seuraavaksi korvasin bensapumpun releen jonka jälkeen ongelma poistui. (motonetistä ostin)Sprident kirjoitti:Täysikuu on kuulemma nyt suurimmillaan liki kahteenkymmeneen vuoteen joten siksi varmaan nämä liki parikymppiset kakspilikkuykköset temppuilevat näinä aikoina...
Oma laitokseni on menneen viikon aikana sammunut kesken ajon useamman kerran, joskus käynnistynyt heti, joskus on pitänyt odotella tovi tien laidassa tai parkkipaikalla, joskus on mennyt tunteja, ennen kuin vaunu on taas startannut. Syypääksi epäilin ensin joko puuttuvaa kipinää tai bensan saantia, mutta eräs temppu sitten kuitenkin heitti vahvan epäilyn bensapumpun releelle. Foorumin ja foorumilaisen (kiitos Teemu) avustuksella sainkin kaiveltua ko. releen esille ja pääsin vertaamaan sitä Motonetin myymään versioon. Molemmathan ovat viisinapaisia, mutta napojen merkinnöissä ja kytkentäkaaviossa oli sen verran eroja, etten tohtinut vielä tökätä tuota uudempaa paikoilleen. Oletteko kukaan käyttäneet tuota Motonetin myymää relettä Saabin 8536401 releen tilalla ja onko siitä kokemuksia?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: '92 OG900 2.1 nuupahti
Tilannekatsaus: Kakspilikkuykkönen jatkaa satunnaista sammuiluaan aivan kuten menneiden viikkojen aikana ennenkin. Aamuisin kylmällä tai viileällä kelillä pääsee työmatkat useimmiten normaalisti ilman sammumisia, mutta paluumatka iltapäivällä saattaa vaatia pahimmillaan kuusi äkillistä moottorin sammumista reilun 15 km matkalla. Laitos joko käynnistyy heti tai vähän ajan kuluttua, tai sitten tuntien päästä, satunnaisotannalla tietenkin.
Epäillyt vian aiheuttajat:
- polttoainepuolelta pumppu ja/tai releet: releet (pa-pumppu ja ruiskun ohjausboksi) vaihdettu vastaaviin käytettyihin eikä toivottua parannusta. Motonetin releellä testatessani ainoa näkyvä seuraus oli CE-valon katoaminen kokonaan mittaristosta. Pumppu toimii eikä tankin takominen auta.
- sytytys: sytytysyksikkö vaihdettu Boschin tekeleeseen, ei vaikutusta. Sytytyksen mustan boksin liitokset kunnossa eikä hapettumia yms. kuten ei muissakaan moottorin johtosarjan liitoskappaleissa. Maadoituskohdat putsattu ja suojattu. Tulpanjohdot uusittu alkuvuodesta kuten jakajan kansi ja pyörijäkin.
Viimeisimmät pohdinnat:
- jostain syystä kuitenkin vaikuttaisi sähköosaston vialta ja liittyy lämpöön/lämpölaajenemiseen, koska kylmällä säällä ja koneella ei sammahtele juurikaan..
- polttoainepuolella ainoastaan tukkeutunut suodatin tai jumiutuva paineensäädin voisivat aiheuttaa moisen, mutta mikä laukaisee sitten tilanteen ja sallii käynnistymisen?
- mikä anturi tai rele lämmetessään katkaisee sytytys- ja sitä myöten bensapumpun signaalin ja estää käynnistymisen? Ruiskutuksen lämpötila-anturi antoi mielestäni turhan suurta vastuslukemaa koneen lämpötilaan verrattuna, mutta voiko se halvaannuttaa koko toiminnan? Senhän pitäisi vain säätää seosta, loppupelissä..
- latausjännitteen riittävyys, vaikka moottorin käydessä laturi tuottaa reilun 13 voltin jännitteen akun navoille.
- lambda
- virranjakajan Hall-anturi
Ideoita, neuvoja, kokemuksia? Kettuilusta olen saanut jo osani....
Epäillyt vian aiheuttajat:
- polttoainepuolelta pumppu ja/tai releet: releet (pa-pumppu ja ruiskun ohjausboksi) vaihdettu vastaaviin käytettyihin eikä toivottua parannusta. Motonetin releellä testatessani ainoa näkyvä seuraus oli CE-valon katoaminen kokonaan mittaristosta. Pumppu toimii eikä tankin takominen auta.
- sytytys: sytytysyksikkö vaihdettu Boschin tekeleeseen, ei vaikutusta. Sytytyksen mustan boksin liitokset kunnossa eikä hapettumia yms. kuten ei muissakaan moottorin johtosarjan liitoskappaleissa. Maadoituskohdat putsattu ja suojattu. Tulpanjohdot uusittu alkuvuodesta kuten jakajan kansi ja pyörijäkin.
Viimeisimmät pohdinnat:
- jostain syystä kuitenkin vaikuttaisi sähköosaston vialta ja liittyy lämpöön/lämpölaajenemiseen, koska kylmällä säällä ja koneella ei sammahtele juurikaan..
- polttoainepuolella ainoastaan tukkeutunut suodatin tai jumiutuva paineensäädin voisivat aiheuttaa moisen, mutta mikä laukaisee sitten tilanteen ja sallii käynnistymisen?
- mikä anturi tai rele lämmetessään katkaisee sytytys- ja sitä myöten bensapumpun signaalin ja estää käynnistymisen? Ruiskutuksen lämpötila-anturi antoi mielestäni turhan suurta vastuslukemaa koneen lämpötilaan verrattuna, mutta voiko se halvaannuttaa koko toiminnan? Senhän pitäisi vain säätää seosta, loppupelissä..
- latausjännitteen riittävyys, vaikka moottorin käydessä laturi tuottaa reilun 13 voltin jännitteen akun navoille.
- lambda
- virranjakajan Hall-anturi
Ideoita, neuvoja, kokemuksia? Kettuilusta olen saanut jo osani....