Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Mikäs nyt avuksi, kun automaatti hukkasi sekä eteen- että taaksepäin vievät vaihteensa. Kyseessä siis allekirjoituksen og.
Taustaa :
Vaihtelin autoon uudet sytkäosat kauniin auringonpaisteen loisteessa, jonka jälkeen ajattelin lähteä "lämmittelyajolle", tarkoituksena tuon jälkeen vaihtaa notkeaksi muuttuneet moottoriöljyt puhtaampiin ja vaihtaa suodatin.
Muttamutta.. n. 25km ajon (ja välitankkauksen) jälkeen, kakkoselta kolmoselle vaihtaessa (n.4500rpm), ei tullutkaan kolmosvaihdetta, vaan löi tyhjää, ihan kuin olisi mennyt vapaalle. Ei mitään mekaanisia ääniä, ei nykäyksiä, ei mitään.
Muutaman sekunnin ihmeteltyäni ja vauhdin hidastuessa siirsin vaihdekeppiä ensin kakkoselle, ja vauhdin tiputtua 40 pintaan ykköselle, pieni nykäys tuntui, mutta ei vetoa, joka olisi tuntunut autoa liikuttavan, jotain pientä apua oli, kun rullasi yllättävän hyvin päätepisteeseensä, eli linja-autopysäkille.
Linjuripysäkillä join 0,5l coca-colan, avasin konepellin, ja totesin, ettei konehuoneessa ole ylimääräisiä maku- tai hajuhaittoja, myöskin kaikkia tarvittavia litkuja oli oikeissa paikoissa oikea määrä.
Nyt auto on hinattu käyttöohjekirjan ohjeiden mukaan (hitaasti ja laatikko ylitäynnä öljyä) kotiin (hinausmatka 8,2km), eikä kotipihassakaan laatikko osoittanut merkittäviä elonmerkkejä, keppiä siirrellessä kierrokset saattavat hieman tipahtaa, mutta ei liiku eteen, eikä taakse.
Mistäs aloitetaan tutkiminen? P-vaihde toimii tosi hyvin
Taustaa :
Vaihtelin autoon uudet sytkäosat kauniin auringonpaisteen loisteessa, jonka jälkeen ajattelin lähteä "lämmittelyajolle", tarkoituksena tuon jälkeen vaihtaa notkeaksi muuttuneet moottoriöljyt puhtaampiin ja vaihtaa suodatin.
Muttamutta.. n. 25km ajon (ja välitankkauksen) jälkeen, kakkoselta kolmoselle vaihtaessa (n.4500rpm), ei tullutkaan kolmosvaihdetta, vaan löi tyhjää, ihan kuin olisi mennyt vapaalle. Ei mitään mekaanisia ääniä, ei nykäyksiä, ei mitään.
Muutaman sekunnin ihmeteltyäni ja vauhdin hidastuessa siirsin vaihdekeppiä ensin kakkoselle, ja vauhdin tiputtua 40 pintaan ykköselle, pieni nykäys tuntui, mutta ei vetoa, joka olisi tuntunut autoa liikuttavan, jotain pientä apua oli, kun rullasi yllättävän hyvin päätepisteeseensä, eli linja-autopysäkille.
Linjuripysäkillä join 0,5l coca-colan, avasin konepellin, ja totesin, ettei konehuoneessa ole ylimääräisiä maku- tai hajuhaittoja, myöskin kaikkia tarvittavia litkuja oli oikeissa paikoissa oikea määrä.
Nyt auto on hinattu käyttöohjekirjan ohjeiden mukaan (hitaasti ja laatikko ylitäynnä öljyä) kotiin (hinausmatka 8,2km), eikä kotipihassakaan laatikko osoittanut merkittäviä elonmerkkejä, keppiä siirrellessä kierrokset saattavat hieman tipahtaa, mutta ei liiku eteen, eikä taakse.
Mistäs aloitetaan tutkiminen? P-vaihde toimii tosi hyvin
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Siinä antiikin rooman aikaisessa automaagissa voi olle leegion verran syitä mikä vaikuttaa noin. Autossa paikallaan askille tehtävät huoltotyöt autotallin lattialla on aika vähäiset. Jos öljyä on ja kuormitusvaijerin säätö on paikallaan ja pantoja on edes joskus kiristetty ja silti ei liiku, on vaihtoehdot aika vähissä. Venttiilipesään voi kulkeutua joku kakka tukkimaan kanavia, tai joku laatikon paineputkista on irti tai keskipakosäädin on sökö tai tai tai...joka tapauksessa melko varmaa on, että laatikko ei enää itsellään korjaannu ja edessä on moottorivaihteiston irrotus.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
No voi kökkö.
En kiirehtisi moottorivaihteiston irrotusta, kyllä jonkin verran diagnosointia ja korjausta voi tehdä askin ollessa paikallaankin (esim. paineen mittaus, pantojen kiristys, alaluukun avaus ja tsekkaukset sieltä ym.).
Mutta tässä tapauksessa pannoissa tuskin on vikaa, vaikea kuvitella mikä vika iskisi niihin kaikkiin samanaikaisesti. Myöskin vaihteensiirtomekanismi kaiketi toimii jos P menee päälle ja pois normaalisti ja moottorin kierrosluku muutenkin reagoi vaihteiden vaihtoihin. Yksi mitä voisi testata on, toimiiko vaihteet etupyörien ollessa ilmassa.
Tsekkasitko jäähdytinnesteen, ettei siellä ole öljyä, alavesiletkussahan on lämmönvaihdin joka on saattanut pettää?
Jotenkin todennäköisimmältä vaikuttaisi siltä, että joko öljypumpun imusihdin kiinnitys tai tiiviste on pettänyt, eli pumppu imee ilmaa, tai sitten jokin paineputki on huonosti ja päästää paineet karkuun. Etummaisen pohjaluukun takaahan nuo löytyvät. Alle 10 tkm ajettu öljy kannattanee ottaa puhtaaseen astiaan talteen.
En kiirehtisi moottorivaihteiston irrotusta, kyllä jonkin verran diagnosointia ja korjausta voi tehdä askin ollessa paikallaankin (esim. paineen mittaus, pantojen kiristys, alaluukun avaus ja tsekkaukset sieltä ym.).
Mutta tässä tapauksessa pannoissa tuskin on vikaa, vaikea kuvitella mikä vika iskisi niihin kaikkiin samanaikaisesti. Myöskin vaihteensiirtomekanismi kaiketi toimii jos P menee päälle ja pois normaalisti ja moottorin kierrosluku muutenkin reagoi vaihteiden vaihtoihin. Yksi mitä voisi testata on, toimiiko vaihteet etupyörien ollessa ilmassa.
Tsekkasitko jäähdytinnesteen, ettei siellä ole öljyä, alavesiletkussahan on lämmönvaihdin joka on saattanut pettää?
Jotenkin todennäköisimmältä vaikuttaisi siltä, että joko öljypumpun imusihdin kiinnitys tai tiiviste on pettänyt, eli pumppu imee ilmaa, tai sitten jokin paineputki on huonosti ja päästää paineet karkuun. Etummaisen pohjaluukun takaahan nuo löytyvät. Alle 10 tkm ajettu öljy kannattanee ottaa puhtaaseen astiaan talteen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Jotain tuonsuuntaista ajattelisin kyllä kokeilla ensin, kun ei ole paha rasti alta tutkia verrattuna irroitustoimiin.
Pientä eloa lootassa tosiaan on, ja olen satavarma, että laatikko auttoi hieman rullatessani tien sivuun (muuten ei vajaata kilometriä lähes tasamaata olisi menty), ikäänkuin "pito" ei riittäisi auton liikuttamiseen.
Taidankin pyhittää iltapäivän asialle. Kova laatikko tuohon olisi kytkimineen ja hilppeineen tallissa, mutta en haluaisi luopua tomaatista, sen verran passeli kun on omaan käyttöön tuolla lootalla.
Kumma juttu, auto halvaantui, mutta kuski vaan hymyilee.
Pientä eloa lootassa tosiaan on, ja olen satavarma, että laatikko auttoi hieman rullatessani tien sivuun (muuten ei vajaata kilometriä lähes tasamaata olisi menty), ikäänkuin "pito" ei riittäisi auton liikuttamiseen.
Taidankin pyhittää iltapäivän asialle. Kova laatikko tuohon olisi kytkimineen ja hilppeineen tallissa, mutta en haluaisi luopua tomaatista, sen verran passeli kun on omaan käyttöön tuolla lootalla.
Kumma juttu, auto halvaantui, mutta kuski vaan hymyilee.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Tuttu tapaus. Laatikon öljypumpun boorit menneet.
Uutta askia vaan tilalle.
Uutta askia vaan tilalle.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Missäs tällainen pumppu sijaitsee, ja jos siitä menee boorit, miksei sitä voisi vaihtaa? Liian työlästä/mahdotonta vai?louhelai kirjoitti:Tuttu tapaus. Laatikon öljypumpun boorit menneet.
Uutta askia vaan tilalle.
Rupean tässä jo harkitsemaan mitä kaikkea tarvitsisin manuaaliksi muuttamiseen...
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Pumppu sijaitsee ensiökotelossa ylemmän rattaan takana. Olikohan se niin, että momentinmuuntimessa olevat kaksi sakaraa pyörittää pumppua ja ylemmältä ensiörattaalta tuleva akseli pumpun läpi menee momentinmuuntimen turbiinille. Näitä joutuu passaamaan paikoilleen pumpun vaihdossa. Kai se vaihto onnistuu kätevältä kotonakin.
Kotona testaamiseen vielä, niin aika harvalla on sopiva mittari ja oikeilla sovitteilla, jotta saadaan askin paineenulosotosta paineen nousu jne. mitattua. Melko ikävä homma on myös alkaa purkamaan askin pohjalevyjä irti päästäkseen käsiksi paineputkiin ja toisen jarrupannan säätöön olettaen, ettei kotona ole käytössä autonosturia. Valitettava totuus lienee kuitenkin jo suunnitteilla oleva askin muutos kovaan malliin tai vaihtoaskin hommaaminen jostain.
Kotona testaamiseen vielä, niin aika harvalla on sopiva mittari ja oikeilla sovitteilla, jotta saadaan askin paineenulosotosta paineen nousu jne. mitattua. Melko ikävä homma on myös alkaa purkamaan askin pohjalevyjä irti päästäkseen käsiksi paineputkiin ja toisen jarrupannan säätöön olettaen, ettei kotona ole käytössä autonosturia. Valitettava totuus lienee kuitenkin jo suunnitteilla oleva askin muutos kovaan malliin tai vaihtoaskin hommaaminen jostain.
Viimeksi muokannut JugiBoy, To Maalis 10, 2011 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Kuinka kestävä tuollainen laatikko todellisuudessa on, jos vaikka oletetaan, että jostain löytyisi kunnostettu / todella vähän ajettu (ja mikä on näille vähän)? Ja turbon lootahan on hieman erilainen kuin vaparin, eikös?
Mitäs siihen manuaalihommaan... keskikonsoli, keppi hiluineen, itse loota, kytkinvermeet, polkimet... eli menee aikaavieväksi sekin.
Mitäs siihen manuaalihommaan... keskikonsoli, keppi hiluineen, itse loota, kytkinvermeet, polkimet... eli menee aikaavieväksi sekin.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Kyllähän niillä huollettuina ja oikein käytettyinä ajaa paljonkin. Asuntovaunua ei kannata vetää. Turbojen askit on muuten samat paitsi välitykset on erilaiset ja kytkinpakoissa on täysi määrä levyjä. Muuta eroa ei ole. Eli käytännössä normiajoon kelpaa turboonkin vaparin aski.
Onhan siinä manuaaliksi muuttamisessa puuhaa siinäkin mutta on noita tehty. Paremman puutteessa olen -83 finkkuun tehnyt tuon muutoksen itsekin.
Onhan siinä manuaaliksi muuttamisessa puuhaa siinäkin mutta on noita tehty. Paremman puutteessa olen -83 finkkuun tehnyt tuon muutoksen itsekin.
Viimeksi muokannut JugiBoy, To Maalis 10, 2011 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Ei ole karavaaniveturi, eikä muutenkaan raskaassa lastissa juuri koskaan omassa käytössä, eli kaiketi etsin vielä automaattilootan ihan vaan helpomman vaihtotyön vuoksi, kun pitäisi tuo auto saada piakkoin takaisin baanalle. Katsotaan manuaalimuutoksia, jos ei löydy lootaa, tai jos seuraavakin antautuu.
Kiitokset vastanneille, yritetään löytää loota ja saada Suabi nippuun, jotta pääsee ensi viikolla autolla töihin, eikä tarvitse tuolla 9-3:lla ajella.
Kiitokset vastanneille, yritetään löytää loota ja saada Suabi nippuun, jotta pääsee ensi viikolla autolla töihin, eikä tarvitse tuolla 9-3:lla ajella.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Kyllä sinne etummaisen luukun alle varmaan kannattaa kuitenkin kurkistaa ennen kuin ryhtyy laatikon vaihtoon. Jos sieltä löytyy falskaava imusiivilä tai putki, niin pääsee varsin vähällä vaivalla laatikon vaihtoon nähden.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Jep, työn alla tämä toimenpide, laatikko haussa varmuuden vuoksi, ettei aikataulu kärsi.Juha96 kirjoitti:Kyllä sinne etummaisen luukun alle varmaan kannattaa kuitenkin kurkistaa ennen kuin ryhtyy laatikon vaihtoon. Jos sieltä löytyy falskaava imusiivilä tai putki, niin pääsee varsin vähällä vaivalla laatikon vaihtoon nähden.
Piru vie, kun juuri ruuvasin sen pohjapanssarinkin sinne alle.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Ostos teeveestä ...GEAR UPPIA.... jovain toimii...
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
Noniin, nyt alkaa valjeta. Päästin äsken öljyt astiaan, ja totesin, että punertaahan tuo kauniisti tikun pinnassa, mutta astiasta ei pohjaa näy. Elikäs aika tummaksi on litku muuttunut. Mitäs nyt tehdään, koitetaanko uusin öljyin vai heitetäänkö laatikko metsään?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa
tuskin tulee pelkästä öljyistä miksikään. mites ne pantojen säädöt onko kunnossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918