90/99 vai jopa 900?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Terve!

Oon saabia aatellu yhdeksi vaihtoehdoksi seuraavaksi ajopeliksi. 99 miellyttää eniten mutta budjetista (600-800e) lienee 90 varmin? Mutta en sulje 900takaan pois.

Muutama tieto jota olisin vailla:

Tyyppiviat? Mitä huomioon koeajossa? Kestävyys? Kulutus? Onko 90 ja 99 yhtä helppo varastaa kuin 900? Tilat kaksimetriselle kuskille?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä ne tuossa ikä- ja hintaluokassa on jo niin yksilöitä jokainen, etten lähtisi mallinumeron mukaan rajaamaan, vaan ottaisin kunnoltaan, hinnaltaan ja muutenkin sopivimman yksilön. Perustekniikkahan on käytännössä samaa saman vuosimallin 99/90 ja 900. Kärjetön sytytys joka löytyy kaikista 90 sekä loppupään 99 ja suunnilleen samanikäisistä 900:sista alkaen, on käyttövarmempi, vähähuoltoisempi ja ehkä käytännössä hivenen polttoainetaloudellisempikin.
Tyyppiviat? Mitä huomioon koeajossa? Kestävyys? Kulutus? Onko 90 ja 99 yhtä helppo varastaa kuin 900? Tilat kaksimetriselle kuskille?
Oikeastaan nuo kaikki ovat käytännössä suunnilleen samat. Taloudellisuus koheni 80-luvun alkuvuosina, lisäksi kulutuksessa voi olla eroja mm. eri vaihdelaatikoilla ja välityksillä, mutta onko erot merkityksellisiä sillä km-määrällä mitä aiot vuodessa ajaa onkin eri juttu. Istuimen peruskorkeus voi hieman vaihdella vuosimalleittain (olikohan niin että '84 mallista alkaen istuin oli hieman alempana eli pääntilaa enemmän), kattoluukullista kannattaa kaksimetrisen välttää. Varastettavuudessakaan ei eroa. Ruosteet kannattaa tutkia (mm. vetoakselien tunnelit, takapyöränkotelot) ja tekniikan yleinen toimivuus.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ehdottomasti 900 ja 16v koneella, luotettava, edullinen ja taloudellinen. Muutaman olen omistanut hintahaitarissa 300-1000e.

Kaasarivehkeet (90 ja 99:kin yleensä) kuluttavat sähköruiskulla varustettua satkua enemmän. Varastaminen lienee yhtä helppoa. Täällä nurkilla ainakin ajelee 3d satkulla yksi tasan 2m ukko, eikä ole valitellut, eli mahtuu pitkäkin mies, kun penkin pistää tarpeeksi taakse. 900:n lämmityslaitekin on ihan eri maata 99/90 verrattuna.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Mielestäni aika kattava: http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?merkki=Saab

Kannattaa kuitenkin muistaa, etteivät nuo kaikki viat esiinny joka autossa - toivottavasti :lol: Yhdyn edellisiin puhujiin sikäli, että autot tämän forumin ikäluokassa on hyvin pitkälti yksilöitä. Eikä moni vikasarjan ns. tyyppivioista ole edes tyyppivika, vaan normaalia kulumista, esim. pallonivelet, vetonivelten suojakumit jne...

Ihmetyttää kyllä tuo vaihteiston heikoksi luvattu kestoikä? Itselläni ollut kolme ysisatkua, eikä niistä yhdenkään vaihteisto ole ollut mitenkään ronkeli. Nykyisellä kulkineella ajettu nyt 132tkm, joten ehkä ne vaihteistoviat nyt vasta alkaa :roll: ?
Saab 900 -88
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vaihteisto kestää oikein käytettynä kilometrejä, itsellä ollut 99/90/900 joissa siis sama laatikko, kilometrejä mittarissa 180tkm - 450tkm välillä. Väärinkäytöllä saa rikki minkä tahansa lootan..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Sauer kirjoitti:Mielestäni aika kattava: http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?merkki=Saab

Kannattaa kuitenkin muistaa, etteivät nuo kaikki viat esiinny joka autossa - toivottavasti :lol: Yhdyn edellisiin puhujiin sikäli, että autot tämän forumin ikäluokassa on hyvin pitkälti yksilöitä. Eikä moni vikasarjan ns. tyyppivioista ole edes tyyppivika, vaan normaalia kulumista, esim. pallonivelet, vetonivelten suojakumit jne...

Ihmetyttää kyllä tuo vaihteiston heikoksi luvattu kestoikä? Itselläni ollut kolme ysisatkua, eikä niistä yhdenkään vaihteisto ole ollut mitenkään ronkeli. Nykyisellä kulkineella ajettu nyt 132tkm, joten ehkä ne vaihteistoviat nyt vasta alkaa :roll: ?
Noista tyyppivioista on pakko avautua sen verran, että kannattaa tosiaan muistaa, minkä ikäistä autoa on ostamassa. Esim. tuplis on vähintään 27-vuotias (viimeiset vm. -84), joten iän tuomaa kulumaa on väkisinkin.
Kaikki muu on pienemmällä vaivalla korjattu näissä, mutta kun menet katsomaan hamuamaasi yksilöä, niin tutustu ihmeessä ruostetilanteeseen. Ovien alareunat, takapyörien kotelot, vetaritunnelit ovat kaikki sellaisia paikkoja, joissa ruoste viihtyy. Takapyörien koteloista etenkin iskareiden kiinnitys sekä takaluukun pohja ovat ruostealttiita paikkoja. Jos hitsauslaitteet pysyy kädessä ja niitä on mahdollisuus käyttää, ei pitäisi tulla mitään ylitsepääsemätöntä; vetaritunnelit ovat näistä varmaan v-mäisimmät hitsata.

Kaasarituplis on käytössä vallan mainio laite. Kulutus oli talven pakkasilla varmasti 20l/100km, mutta yksilöitähän nämä. ;) Ei vaan, kaasari pitäisi käydä läpi (vaihtuu keväällä tupliin) ja muutenkin tuossa oli paljon ns. pätkäajoa ja runsaasti kylmäkäynnistyksiä ilman lohkolämmitystä. Liian kylmä termari ei varmasti auttanut asiaa. Normaalisti näissä pitäisi kulutus olla maantieajossa jossain 8:n pinnassa, kaupungissa luonnollisesti soppaa menee madellessa enemmän.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Karpov kirjoitti:Terve!

Oon saabia aatellu yhdeksi vaihtoehdoksi seuraavaksi ajopeliksi. 99 miellyttää eniten mutta budjetista (600-800e) lienee 90 varmin? Mutta en sulje 900takaan pois.

Muutama tieto jota olisin vailla:

Tyyppiviat? Mitä huomioon koeajossa? Kestävyys? Kulutus? Onko 90 ja 99 yhtä helppo varastaa kuin 900? Tilat kaksimetriselle kuskille?
saattaa tulla toistoa edellisten puheenvuoroihin:

-jos valitset 99, niin ota uusinta vuosimallia (84 tai ehkä 83) jossa on kärjetön sytytys
-90 mallissa startti on helpompi korjata kun se sijaitsee helpommassa paikassa kuin 99
-99 on sympaattisin ja kääntää eniten päitä
-90 ei saa neliovisena
-kannattaa hankkia 5-vaihteinen malli
-900 on useimmiten huomattavasti lämpimämpi talvella kuin 90/99
-99 on talvella urheilullisessa ajossa huomattavasti parempi kuin 900
-900 on modernimpi, ja 5-ovisena älyttömän monikäyttöinen ja paremmin varusteltuja malleja
-uudemmat 16v satkut on moderneja, tehokkaita, ja taloudellisia verrattuna esim 99
-kaikissa on ongelmina ruoste, vanhemmissa usein enemmän.
-kaikki yhtä helppo varastaa jos varas osaa käyttää ryyppyä :)
-koeajossa tietysti tarkistetaan nesteiden määrä ja väri, ja mahdollinen kansivika (lämmöt aaltoilee ja paisuntasäiliössä liikaa painetta ja/tai öljyä)
-jos ajat pitkiä matkoja ja auton ulkonäkö ei ole tärkeä, 16v satku on ehdoton ykkönen
-satkujen ohjaustehostimet voi olla huonokuntoisia/vuotaa ja remontin hinta?
-pieniin ajoihin ja harrastepeliksi ottaisin ehdottomasti 99
-kaksimetriselle kuskille en suosittelisi kattoluukullista mallia (sisäkatto matalammalla)
-jopa 99:ssä on kaksiportainen kuskin penkin korkeussäätö lisäksi istuinosan kallistusvaihtoehtoja on pari.
-ruostepaikoista syytä katsoa myös takakontin pohja, tyhjennä takakontti ja verhoilu. voi olla läpimätä vaikka auto näyttäisi päältäpäin ruosteettomalta
-takatukivarsien kiinnitys taka-akseliin (panta) voi olla myös ruostunut irti, vaarallinen
-takaiskarien yläkiinnitykset yleensä ruostuu puhki
-teknisellä puolella öljyvuodot, kampiakselin stefa, tiivisteet, ohjaustehostin, tarkista onko laatikossa öljyä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti: -99 on talvella urheilullisessa ajossa huomattavasti parempi kuin 900
Tähän täytyy kyllä yhtyä, todella eri auto talviajossa kuin satku, 99:n ehdoton plussa. Eikä tarkoita välttämättä pelkästään "urheilullista" ajoa, vaan yleisesti maaseudun(kin) mutkateitä, puskee vähemmän kuin satku.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Lisätääs vielä sellanen huomio, että jos tehostamattomalla ohjausvaihteella olevaa autoa harkitsee ja käy katsomassa, kannattaa huomioida se apukuskin puolen holkki 99:ssä joka voi olla väljä ja aiheuttaa kolinaa.

Sama homma tehostamattomassa ysisatasessa, jossa väljää on usein sisemmän raidetangon umpinivelessä myöskin apukuskin puolella. Ihmeellistä tässä on, että väljää ohjausvaihteessa on jo vähäisillä kilsoilla. Näin omassakin satkussa, jossa välys tuntuu selvästi, kun konehuoneen puolelta tarttuu raidetankoon. Ulompi raidetangon pää ei ole väljä, tosin eipä katsari tuota sisempää välystä tammikuussa huomannut. Voi olla, ettei välys ole sivuttaissuuntaista, kun kehui niin etupään tiukkuutta pyöriä siinä käännellessään, vaan pystysuuntaista?
Saab 900 -88
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Huh. Paljon hyviä vastauksia, kiitos!

Tuo 900 miellyttää vain tosi varhaisena, esim 83? 2d combi.

Pitää kai vääntää 99 ja 90 vålillä ilman järkeä, onhan kulutuksetkin kovia.

Kumpi parempi, b vai h moottori? Korj opasta lueskelen paraikaa, jakopää remontti vaatii koneen irroituksen? Kuinka usein ketju menee? Entä koneen kesto muuten? (unohdanko yli 400tkm autot)

Mitenkäs oktaanivaatimus (ja nyt tarkoitan 76 ja 92 oktaanista, kåykö?)

99 vaan niin pirun hieno ja veikeä. Tilat oli 2metriselle vaikka näyttää pieneltä? Auto tulisi pienistä kaupunkiajoista max viikottaiseen yhteensä 500-800km ja n. Kerran kk 1000km rykäsy.


Mitäs vielä hmm
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

b-moottorisessa on upea käyntiääni, jos olet tee-se-itse mies, niin osta sellainen.

pääset vaihtamaan 95% todennäköisyydellä jakoketjun, ja inhottavan vesipumpun, ja kenties laiteakselin vesipumppuremontin yhteydessä. h-moottori oli mun käyttöautoissa moninkertaisesti luotettavampi. b-moottoriset on vaan usein kovin ruosteisia ja nelivaihteisia, kuskin istuimet on usein 70-lukulaisissa jo kovin surkeassa kunnossa. fiilis niissä on toki ihan omaa luokkaansa.

h-moottorinen voi olla 400tkm ajettuna vielä hyvä. eikös niissä vaihteistot väsy ensin? en tiedä.

b-moottoristen kanssa itse ostin aina sitä venttiilinsuoja ainetta bensan sekaan, mikä teki tankkausoperaatiosta aina hieman monisyisemmän. ysiysi (sedan) on ylivertaisesti mukavin tankata, koska tankkausaukolle ei joudu kyyristämään selkäänsä ja aukko on kuskin puolella - ei tarvi kiertää autoa :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Noista kulutus lukemista sen verran että 5-vaihteisella laatikolla itsellä olleet 99, 90 ja 900 Saabit ovat kuluttaneet noin 8-10 L/100km. 16v koneilla olen päässyt pitemmällä reissulla jopa 7,6L/100 lukemiin.

Nyt tämän talven olen ajellut -84 99 saabilla jossa kulutus on ollut 9 litraa satasella.
olen suurimman osan ajanut maantietä, mutta lohkolämmitintä en ole käyttänyt ja kyseinen 99:si on ollut viimeiset vuodet melko olemattomalla huollolla joten varmaan tuonne 8 litraa/100km varmaan hyvin huolletulla ja lämmitintä käyttämällä pääsisi 99:läkin.

niin ja h-koneeseen ainakin saa jakoketjun vaihdettua ihan kone paikalla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Kauankos toi jakoketju muuten kestää yleensä?

Kaks 99glläå ois, pari 90 ja alle 84vm 900 ei yhtään budjettiin :/
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ketjuja on tullut vaihdettua 300-400tkm ajettuihin eli ei kovinkaan usein.

loppuun ajetun ketjun kuulee rahisevana äänenä kylmässä koneessa.

ketjun vaihtoon tarvitaan vain niitattava ketju, venttiilikopan- ja virranjakajan- tiiviste.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Itse unohtaisin tuon (muuten niin hyvän) B-moottorin ihan jo sen veemäisen, kalliin ja tiheään vaihdettavan vesipumpun takia. :roll:
Vastaa Viestiin