900 etujarrut mikä mättää... ???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Peltsi
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 05:16
Paikkakunta: Oulu

900 etujarrut mikä mättää... ???

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No niin nyt on levyt ja palat vaihdettu ja jarrusylinterit/männät putsattu ja jarrut pelaa kuin unelma muuten mutta vänkärin puolelta kuuluu omituinen "naksahdus" jarrua painaessa. Tämä siis eteenpäin ajaessa. Pakki päälle hieman vauhtia ja sit kun jarrua hipaisee niin kuuluu aivan älytön paukahdus etujarruista. Täräys tuntuu rattiin asti. Onko kellään mitään vinkkiä mistähän ihmeestä tämä voi johtua. Ai niin Saapashan on vuosimallia 85 ja käsijarru edessä.
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Liian »

Mulla on 87 vuoden 900:nen ja jarrut poksahtelee kun peruuttaan ja sitten polkee jarrua.

En oo siitä kantanu mitään huolta koska auto jarruttaa tosi mallikkaasti.

Muistelen vain että mun vanha 9kuupa käyttäyty ihan samallalailla ja siinäki jarrut pelas tosi hyvin (paitsi se että jarrut poksahti niin että jalankulkijat käänty kattomaan)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jees. Teillä on samat jarrut autoissanne kuin minulla mallivuoden 1980 99:ssä. Tuo poksehtelu johtuu siitä, kun jarrusatulan laippaan tulee liikaa väljyyttä eli se on iän myötä kulunut. Se siellä poksuu ja paukkuu.

Sillä on taipumusta aloittaa se poksuminen ensin, kun auto kulkee taaksepäin ja sitten, kun kulumaa tulee lisää, alkaa poksuminen myös eteenpäin liikkuessä.

Siihen voi laittaa 0,5 mm teräslevystä "miggiliimalla" (lue: hitsaamalla) luiskan, joka pienentää välystä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Peltsi
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 05:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Nyt tuli varmistus sille mitä epäilinkin eli se satulan laippa. Jarrut pelaa kyllä todella hyvin mutta katsastusinsinjöörin suhtautuminen onkin sitten erijuttu. :wink: meinaan kun huomasin eilettäin et ajoaika on loppunut jo pari viikkoa sitte :oops:
Täytyypä yrittää hitsailla sitä terästä sinne väliin....
Vastaa Viestiin