Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Huomasin öljynvaihdossa öljyvuotoa propun kaulassa. Tarkempi tutkimus paljasti, että ajettu johonkin edellisen omistajan toimesta ja paikattu jollakin massalla. Taitaa olla vaihtoehdot vähissä: joko vastaava korjaus tai koneen irroitus ja uusi öljypohja.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vastaava korjaus tai vaihdelaatikon vaihto... :saab:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja teesalama »

omat kokemukset vastaavasta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=5359

satkussa oli öljypohja haljennut propun juuresta
korjattiin seuraavalla tavalla
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=5406
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

muistutuksen sanana, että og saapeista saa vaihteiston kuoresta propun kaulan halkeamaan kun kiristää roppua liikaa.

kannattaa uusia propun tiiviste aina kun vaihtaa öljyt. uusi tiiviste antaa myöden eikä tule niin helposti kiristettyä liikaa. momentiinkin sen voi kiristää jos ei ole varma kuinka tiukalle sen voi kiristää.

hitsaus ammattitaitoisen alumiini hitsarin toimesta taitaa olla paras korjaus konsti.

onnistunee ihan paikallaan kun öljyt saa huuhdottua pois sisä puoleltakin.

tai sitten vaihteiston vaihtaminen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ite rupesin ex-i16 satkuun öljyjä vaihtamaan, eikä ollut koko proppua, vaan tukittu koko läpi. Oli mielenkiintoinen vaihdella kotiolosuhteissa yläkautta...
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos saa jollakin keinolla alipaineen vaihteiston/öljypohjan sisälle niin voi saada kemiallisen metallin (hyvä laatuista) imeytymään halkeamiin. Näin on kuulemma korjattu joitakin haljenneita alumiiniosia. Putsaus öljystä tietysti parantaa mahdollisuuksia onnistua.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
eerikson
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:59

Re: Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja eerikson »

9000LPT kirjoitti:Jos saa jollakin keinolla alipaineen vaihteiston/öljypohjan sisälle niin voi saada kemiallisen metallin (hyvä laatuista) imeytymään halkeamiin. Näin on kuulemma korjattu joitakin haljenneita alumiiniosia. Putsaus öljystä tietysti parantaa mahdollisuuksia onnistua.
Olisikohan autokorjauksissa käytettävä peltiliima kuinka käyttökelpoinen tuollaisessa kohteessa? Lujuutensa puolesta se olisi varmasti pitävä, mutta kuinka mahtanee käydä kun se joutuu altistumaan pitemmän aikaa moottoriöljyn vaikutukselle.(No,huonosti tietenkin)
Muuten.. ilmeisesti minulla on ollut elämässäni erittäin huono tuuri siltä osin etten ole vielä milloinkaan onnistunut rikkomaan kyseistä kohtaa Saabista, vaikka satoja kertoja olenkin niihin öljyjä vaihtanut.
Tuollainen taito siis herättää kateutta minussa, ja vaikka olenkin kookkaaksi luokiteltava ihminen niin voimat ei ilmeisesti ole siitäkään huolimatta riittäneet, vaikka kukaan ei vielä tähän päivään mennessä ole päässyt valittamaan että olisin jättänyt jonkun paikan liian löysälle. Jotain huhuja on kylläkin liikkunut kolmemetrisistä jatkovarsista, joilla minun jälkeeni seuraava korjaaja on muttereita joutunut aukaisemaan.

Ja sitten rohkenen esittää oman näkemykseni seuraavanlaiseen asiaan, tosin ihan vähän myöhästyneenä..

lucaf
Viestin otsikko: Lähetetty: To Syys 01, 2005 12:55 pm
"kukkahattu"

Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55 am
Viestit: 5745
Paikkakunta: Hyvinkää
mulla ei kai proppu vuoda, tai pisara löytyy aina propun nokasta kun kyykistyn auton alle, mutta kiristin vähän ja vaikea uskoa että se vuotais hirveesti. mut öljyä auto kuluttaa melkein kun bensaa. nyt huomasin auton käydessä lämpimänä (b-moottori) että öljypropusta keulaan päin seuraavasta saumasta vuotaa, ts tippuu öljypisaroita n. puolenminuutin/minuutin välein. mikäs tiiviste siinä kuuluu oikein olla ja miten vaikea korjata tuo?

-En millään jaksa uskoa tuon liitoksen vuotavan, vaikka siltä näyttääkin. Sen sijaan epäilen erittäin vahvasti että öljyt tihkuu vaihteiston ja lohkon välistä etupuolelta, josta vuotaneita öljyjä on usein myös epäilty tulevan kampiakselin tiivisteestä. Niin ollen kummassakin tapauksessa on tehty aivan turhaa työtä niiden korjaamiseksi. Tämän rohkenen väittää kokemuksen tuomalla varmuudella.
-Tämä siis vihjeeksi, ja ei oo pakko uskoo jos ei taho.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Öljyn tyhjennyspropun ympärys vuotaa 900

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kiitos vastauksista, täytyy alkaa korjaustoimenpiteisiin kun ilmat lämpenevät. Tuo proppu on suojattu aika hyvin pohjapansarilla, joten voima kai tuon on särkenyt, tosin propun päässä näkyi myös leikkautumisjälkiä. Autolla on ollut 3 omistajaa ennen minua ja kaksi ensimmäistä on käyttänyt sitä vain merkkihuollossa. Viimeisin oli käyttänyt paikallisella kyläsepällä öljynvaihdoissa ja remonteissa, termostaatti esim vaihdettu 92 asteiseen, jota ei turboon suositella, takajarrupalat vaihdettu, mutta levyt aivan ruosteiset, jouduin vaihtaman molemmat uusiin, vaikka palat melkein uudet. Joten viimeisin omistaja oli panostanut autoon vain pakolliset korjaukset.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin