900 nokkien ajoitus?
Re: 900 nokkien ajoitus?
Voi saatana.... olit oikeessa.... tyhjäkäynti moottorin piuhan kanssa ristissä... ei ole todellista nyt käy kuin kello. Ei tullut mieleenkään moinen mahollisuus että liittimet käy noin pahasti ristiinkin ja vieläpä saman mittaiset... KIITOKSET!!
Re: 900 nokkien ajoitus?
Nostetaanpas vanhaa aihetta, kun aloin purkamaan toista konetta ja muistui mieleen tästä langasta opittu "15 niitin sääntö". Itsellä merkkien väliin jää 16 niittiä, mutta auto käy oikein nätisti tyhjäkäyntiä, ja toimii muutenkin. Käynnistettäessä räjäyttää toki komean sinisen savupilven, muita huomattavia ominaisuuksia ei tässä yksilössä ole ilmentynyt.
Merkit ja niitit: https://pasteboard.co/JnSBduJ.jpg
Virranjakaja on tämmöisessä asennossa (viivalla merkitty 1. johdon nasta): https://pasteboard.co/JnSCSO4.jpg
Pakopuolen nokka-akseli: https://pasteboard.co/JnSBC95.jpg
Imupuolen nokka-akseli: https://pasteboard.co/JnSCbgK.jpg
Kuinkas yhden hampaan heitto vaikuttaisi auton käyttäytymiseen? Kyseessä siis 2,1l koneella varustettu '92 vuosimallin peli, eli EZK hoitaa sytkäpuolen.
Merkit ja niitit: https://pasteboard.co/JnSBduJ.jpg
Virranjakaja on tämmöisessä asennossa (viivalla merkitty 1. johdon nasta): https://pasteboard.co/JnSCSO4.jpg
Pakopuolen nokka-akseli: https://pasteboard.co/JnSBC95.jpg
Imupuolen nokka-akseli: https://pasteboard.co/JnSCbgK.jpg
Kuinkas yhden hampaan heitto vaikuttaisi auton käyttäytymiseen? Kyseessä siis 2,1l koneella varustettu '92 vuosimallin peli, eli EZK hoitaa sytkäpuolen.
1991 900i 2,1l
Re: 900 nokkien ajoitus?
En tiedä tekeekö näissäkin 16-naulaisissa samaa, mutta 9-5:ssä tuo niitin verran pielessä olo hukkasi tyhjäkäynnin. Ajossa muuten ei vaikuttanut, eli pystyi ajamaan jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 nokkien ajoitus?
Kai sekin vaikuttaa onko imunokka aikaisella vai pako myöhäisellä (eikös se noin päin mene ylimääräisellä niitillä)? Omassa vaparikolkissakin epäilys että sama juttu. Käy tyhjäkäyntiä, mutta aika epätasaisesti. Vähän kaasua niin ei ongelmia, ehkä alavääntö normaaliakin heikompi. Häiritsee niin vähän, että tutkin tarkemmin sitten kun tarvitsee muutenkin kurkata kopan alle.
Re: 900 nokkien ajoitus?
Yhdistelmiä tulee useita. Yksi nokka väärin aikaiselle tai myöhälle. Tai jopa molemmat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 nokkien ajoitus?
Tuli pistettyä kone kasaan, merkit kohdallaan ja 15 niittiä merkkien välillä. Koko pakettia tuli pyöriteltyä käsin kampurasta muutaman kerran, kun ketjun kiristin oli paikallaan, eikä merkit heittäneet.
Nyt tyhjäkäynti seilaa, tuntuu ettei kävisi kokoajan kaikilla pytyillä ja kierroksilla pätkii melko paljon. Check engine palaa ja vittuilee laihasta seoksesta. Kipinä tulee kaikille pytyille.
Minua vain epäilyttää edelleen tuo pyörijän asento yläkuolokohdassa, se näyttäisi olevan virranjakajan nastojen välissä. Pääseeköhän kipinä pomppaamaan väärälle tulpalle? Kokeilin tulpan johtoja lähtemään kummastakin noista nastoista, toisella toimii hieman paremmin, mutta ei oikein. Ihmettelin pyörijän asentoa jo koneen ollessa palasina. Voiko virranjakajan akselin asento muuttua?
Nämä ongelmat alkoivat kun purin ja kasasin koko moottorin. Mietin että voiko johtua imuvuodoista, mutta starttipilotti ei muuttanut kierroksia. Täytyy vielä tutkia suuttimet läpi. Luulen vain että pian pääsee tiivistelemään venttiilikoppaa uudestaan...
Nyt tyhjäkäynti seilaa, tuntuu ettei kävisi kokoajan kaikilla pytyillä ja kierroksilla pätkii melko paljon. Check engine palaa ja vittuilee laihasta seoksesta. Kipinä tulee kaikille pytyille.
Minua vain epäilyttää edelleen tuo pyörijän asento yläkuolokohdassa, se näyttäisi olevan virranjakajan nastojen välissä. Pääseeköhän kipinä pomppaamaan väärälle tulpalle? Kokeilin tulpan johtoja lähtemään kummastakin noista nastoista, toisella toimii hieman paremmin, mutta ei oikein. Ihmettelin pyörijän asentoa jo koneen ollessa palasina. Voiko virranjakajan akselin asento muuttua?
Nämä ongelmat alkoivat kun purin ja kasasin koko moottorin. Mietin että voiko johtua imuvuodoista, mutta starttipilotti ei muuttanut kierroksia. Täytyy vielä tutkia suuttimet läpi. Luulen vain että pian pääsee tiivistelemään venttiilikoppaa uudestaan...
1991 900i 2,1l
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 nokkien ajoitus?
onko tuo kansi oiken paikoillaan??
ja tuota punaista silikonia kannattaa käyttää ihan joka paikassa.
ja tuota punaista silikonia kannattaa käyttää ihan joka paikassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 nokkien ajoitus?
Kuinkas tuo kopan kansi voi olla väärin? Ja en usko että näissä vehkeissä voisi olla tahnaa liian monessa paikassa
Edit: meinaat varmaan virranjakajan kantta? Sehän käy vain yksin päin, sehän loksahtaa pohjaan kun on oikeassa asennossa.
Edit: meinaat varmaan virranjakajan kantta? Sehän käy vain yksin päin, sehän loksahtaa pohjaan kun on oikeassa asennossa.
1991 900i 2,1l
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 nokkien ajoitus?
kyllä ei tuo mun mielestä oikein ole.. liian ylhäällä.
silikonin määrää en kommentoi.
silikonin määrää en kommentoi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 nokkien ajoitus?
Onko virranjakajan asento sylinterinkanteen nähden muuttunut remontin yhteydessä?
Oletko raottanut tuota pyörijän alla olevaa mustaa pölysuojakupua - jakajan kuoren reunassa oli ainakin vanhemmissa merkki ykkössylinterin YKK kohdan osoituksena.
EZK:llahan ei jakajan asennolla muuten ole niin tarkkaan väliä, mutta kyllä se jakaja silti sen pyörijän päädyn leveyden tarkkuudella saisi olla sillä kohdalla, mistä sytytysjohto lähtee virranjakajan kannesta.
Oletko raottanut tuota pyörijän alla olevaa mustaa pölysuojakupua - jakajan kuoren reunassa oli ainakin vanhemmissa merkki ykkössylinterin YKK kohdan osoituksena.
EZK:llahan ei jakajan asennolla muuten ole niin tarkkaan väliä, mutta kyllä se jakaja silti sen pyörijän päädyn leveyden tarkkuudella saisi olla sillä kohdalla, mistä sytytysjohto lähtee virranjakajan kannesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 nokkien ajoitus?
En älynnyt ennen remonttia merkata virranjakajan asentoa kanteen nähden, mallailin sitä ja päättelin ettei tämänmallinen käy kuin yksin päin. Täytyy verrata tuon asentoa toisessa kannessa olevaan virranjakajaan, jota ei ole irroitettu.
1991 900i 2,1l
Re: 900 nokkien ajoitus?
Herää kysymys mitä tarkoitat ettei sovi kuin yksin päin. Nokka-akselin päässä oleva ura on tietysti vähän sivussa akselin keskilinjasta ja virranjakajan akselin päädyssä olevat kynnet vastaavasti. Siksi virranjakajan akselia ei saa liitettyä nokka-aksellin kuin yksin päin.
Mutta virranjakajan runkohan pystyy tuossa kiertymään sylinterinkanteen nähden kai koko kierroksen, paitsi tulpanjohtojen pituudet rajoittavat. Käynti toki lakkaa jo ennen kuin virranjakajan runko on edes neljänneskierrosta kiertynyt oikeasta asemastaan.
Mutta virranjakajan runkohan pystyy tuossa kiertymään sylinterinkanteen nähden kai koko kierroksen, paitsi tulpanjohtojen pituudet rajoittavat. Käynti toki lakkaa jo ennen kuin virranjakajan runko on edes neljänneskierrosta kiertynyt oikeasta asemastaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 nokkien ajoitus?
Kyllä sulla on tuo jakajan runko vääräsä asennossa. Kannen klipsit pitäs olla vaakatasosa ja ykkösen tulpanjohon lähteä vasemmalta ylhäältä edestä katsoen.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: 900 nokkien ajoitus?
Joo, kyllähän sitä runkoa pystyikin pyörittämään ja käyntiongelmat hävisivät sinne. Oli tosiaan kuvien mukaisesti niin vinossa ettei antanut aina kipinää oikeaan paikkaan. En tajua kuinka mieleen oli jäänyt kuva, ettei tuota olisi voinut pyöritellä vaikka pari päivää takaperin omin käsin sen kasasin
1991 900i 2,1l