900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Ongelmana on saabin kylmäkäynnistys. Auto ei lähde käyntiin aamulla ilman lämmitystä. Tänäänkin oli +7 astetta lämmintä ja joutui laittamaan lämmitykseen. lämmettyään toimii ihan ok. Mittasin startatessa kylmäkäynnistys venttiilin juuresta yleismittarilla voltit ja nollaa näytti. Oman käsityksen mukaan vika olisi lämpökatkaisimessa imusarjanlaipan keskellä, alempi anturi vihreillä johdoilla (lämpö/aikakytkin?). Soitin Merkkiliikkeeseen ja sieltä sanoivat etteivät saa uutta osaa alkuperäisenä saatika tarvikkeena suomesta eikä ruotsista. Mikä avuksi? Antoivat kuitenkin alkuperäisen osan tuotekoodin jos jostakin onnistuisi moisen löytämään. Eli tämmöiset tiedot antoivat: Lämpökatkaisin 7506322 (B201 moottoriin sopiva).
Jostakin jos löytyy kyseinen nippeli niin ostaisin sen pois.... Mitä muuta kannattaa tarkistaa? Bensapaineet löytyy, lisäilmaluistia on vaihdeltu ja kokeiltu. Letkut ja liitokset tarkistettu. Bensasuodatin on uusi.
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

lämpöaikakytkintä kannattaa uutena kysellä motonetistä.

onko sulla sytytyksen osat kunnossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

on kunnossa. toimii kuin sveitsiläinen kello kun saa käyntiin. millä nimellä motonetistä löytyy? tai tuotekoodilla?
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ei ainakaan äkkiseltään löytynyt Motonetin listoilta, mutta itse ostin Hessumobiilista viime syksynä. Boschin numero on 0 280 130 217. Hinta oli noin 60€.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Itse ostin motonetistä lämpöaikakytkimen pari vuotta sitten, mutta en näköjään ole kuittia säilönyt huoltovihkon väliin, ikävä kyllä. Huoltovihkoonkin tuli merkattua vain tuo jo mainittu numero. Sen perusteella kuitenkin kannattaa käydä tiskiltä kyselemässä jos mahdollista.
#3929
Saab 9-3 ss -05
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja HEV »

Muuten tuo lämpökosketin 75 06 322 ohjaa EGR venttiiliä eikä vaikuta käynnistymiseen ellei sitten egrn kalvo ole puhki. Sen voi tulpata. Lämpöaikakytkin sojottaa termarikotelossa vaakasuorassa eteenpäin. Minulla lähti pakkasessakin käyntiin viallisella l/a kytkimellä eli siis ilman ryyppyä, mutta vasta minuutin sahaamisella ja sittenkin vaivaisesti.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Nyt on otettu :saab: kuvia :wink:

Tätä epäilin vian aiheuttajaksi:
http://i678.photobucket.com/albums/vv14 ... G_3092.jpg

Tämä on vaihdettu:
http://i678.photobucket.com/albums/vv14 ... G_3095.jpg

Tuohon ei tule virtaa kylmäkäynnistyksen aikana:
http://i678.photobucket.com/albums/vv14 ... G_3094.jpg

Auttaisiko nuo tiedot jotakin? Siis mikä egr.... Eikös egr ole dieseleissä? vai aktiivihiilisäisiöstäkö on kyse?? Outoja nämä suabit :D
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

16v koneessa on alipaine toiminen egr.

eikös tuo minkä olet vaihtanut ole se kylmäkäynnistimen aikakytkin?
minkälaisen anturin laitoit siihen?

niin ja lämpöaikakytkin ohjaa kylmäkäynnistimen maata, virta tulee startti moottorilta.

nuo imusarjassa olevat ovat kat. mallin lämpöantureita.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Enpä tiedä mitä siihen on laitettu, entinen omistaja oli vaihtanut sen (niin ainakin muistelen).
Jos lämpöaikakytkin ohjaa vain maata, niin eikös sen johdot voi huoletta yhdistää ja sitä kautta poissulkea sen toimimattomuus?
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja toms »

Lämpöaikakytkin ohjaa kylmäkäyntisuutinta ja virta ei tietääkseni tule startilta koska sehän jatkaa suihkuttamista max.40 sekkaa kun kone lähtee käyntiin ja sehän ei vosi tehä sitä jos virta tulis startilta....näin äkkiseltään aateltuna. Pitäis kattoo kytkentäkaaviosta... Kuumana startatessa ei pitäsi suuttimen pelata ollenkaan
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

saitko Toms katsottua kytkentäkaavasta kuinka virta siinä menee.

kaikista 8v ruiskuissa joita itse olen tutkinut kylmäkäynnistyksen osalta, niin kylmäkäynnistys-suutin on toiminut vain startatessa ja virta on tullut startin solenoidilta.

Tuleeko sulla startattaessa jompaan kumpaan johtoon kylmäkäynnistys-suuttimelle virtaa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Ei tule startatessa ollenkaan virtaa. Aiemmin tuli hetkellisesti jotakin, mutta halpismittari ei kerennyt kunnolla mukaan. Kerkesi näyttää 5.7v, mutta nyt ei näytä sitäkään. Myös vakionopeudensäädin meni mykäksi suurinpiirtein samaan aikaan :? . Sulakkeet on kunnossa.
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja HEV »

Lämpöaikakytkimessä on kaksi napaa. Toiseen tulee jännite virtalukolta - siis vain käynnistettäessä. Tämän navan ja maan välissä on lämmityskäämi, joka puolestaan on bimetalliliuskan ympärillä, jolla kytkentä irroitetaan. Näin siis 9 s (?) aika saadaan aikaiseksi. Jos lämpötila on yli 48C (?), kytkentä on valmiiksi auki, koska liuska on jo taipunut. Se toinen napa, johon tulee kylmäkäynnistyssuuttimen maadoitus, on siis kylmänä kiinni eli yhteydessä runkoon, jolloin suuttimen solenoidi vetää ja suutin on auki. Suuttimen solenoidin ja l/a-kytkimen jännitenavat on kytketty toisiinsa ja virtalukkoon (tai johonkin, mihin käynnistettäessä tulee jännite). Samoin suuttimen ja kytkimen maadoitusnavat ovat yhteydessä toisiinsa, mutteivät muualle. Kannattaa tarkastaa nämä kytkennät. Jos suuttimelle ei tule jännite käynnistettäessä, jotain on irti tai poikki.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee jännite starttimoottorilta silloin kun startti pyörii.

Lämpöaikakytkimen lämpöraja kytkeytymiselle on 45 astetta. Kytkeytyy tämän lämpötilan alla.

Lämpöaikakytkimen aikaraja kytkeytymiselle on 9 sekuntia. Kytkeytyy enintään tämän pituisen ajan kerrallaan.

Kylmäkäynnistyssuutin ei koskaan anna bensaa sen jälkeen kun starttimoottori on pysähtynyt.

K-jet kat 90-kytkis: http://townsendimports.com/Web/electric ... 056-57.jpg
Komponenttien sijoittelun ja nimet joutuu katsomaan tuolta: http://townsendimports.com/Web/electric ... 052-55.jpg

K-jet kattiversion 24-sivuinen vianhakuohje (tosin vm 84 jenkkimalli, voi soveltua osittain mutta pitänee lukea ajatuksella ja verrata oikean vuosimallin kytkentäkaavioon): http://townsendimports.com/Web/engine_f ... s84pg1.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja sarka »

Appiukon saappiin tehtiin extra-nappulasta extra-bensiininappula. Eli tuolle sinun "ei-saa-virtaa" mulikalle annettiin extra-napin kautta suoraan sähköt. Lämpösellä kelillä ilman extraa käyntiin ja kylmässä extra-nappi pohjassa käyntiin, ja hyvin pelasi. Meillä siis oli ilmeisesti lämpö-aika-kytkin hajalla... Voithan ainakin testata, lähteekö se käyntiin paremmin ku pakkosyöttää sähöä suuttimelle.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin