OG Satkun mittaristosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

OG Satkun mittaristosta

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Eli nyt tarvitsisi tietoa mitä kaikkea pitää tehdä että saa sen uudemmanmallisen mittariston vanhemmanmallisen tilalle vaihdettua. Jotkut merkkivalot nyt ainakin taitavat olla vastakkaisilla puolilla ja kierroslukumittari on 8000kierrokseen asti kun taas vanha vaan 7000kierrokseen.
Mitä näissä pitää huomioida, vai tarvitseeko vain kytkeä kierroslukumittarin johto vanhasta uuteen ilman mitään muita säätelyitä jotta se toimii..? Nopeusmittari on kummassakin 240kilometriin asti joten se taitaa mennä ihan suoraan näin maalaisjärjellä ajatellen??

Miten mittaristojen merkkivalojen laita? Pitääkö juotella jotain vai mitä..? Itselläkään ei vielä ole tätä uutta mittaristoa että voisin vertailla mutta ajattelin kysellä jo etukäteen mitä pitää tehdä jotta sen mittariston saa pelittämään.

Ahtopainemittarihan tuossa on lisänä mitä Ässän vakio mittaristossa ei ole mutta siihenhän menee vaan alipaineletku kiinni joka sitten huolehtii mittarin toiminnasta.

Kertokaa toki kaikki mitä tiedätte niin päästään tekemään lisää päivityksiä Satkuun :wink:
Viimeksi muokannut Sumzi, Ma Touko 30, 2011 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
|#4178
|Saab 95L -76
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja JuHem »

jos siis olet vaihtamassa -91 malliin -92 tai uudempaa mallia olevan mittariston, niin ei kai siina muuta kuin vanha irti ja uusi tilalle. Ei ainakaan mitään kierroslukumittarin johtoja tarvi ruveta tinailemaan.
Näin äkkiseltään ulkomuistista ei niissä mittareissa mitään merkittävää eroa ole.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko noihin uudempiin mittareihin muka tullut jossain vaiheessa takaisin tuo 8000 asti ulottuva jenkamittari? olen ollut siinä käsityksessä että se oli vaan wanhoissa...?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Ei ole kiekkamittarissa lukemia 8000 asti.
Ville K
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Korjaamon käsikirja "Uutuudet M1992" kertoo seuraavaa:
"Muuttunut mittaristo

Mittaristoon vuosimallissa suoritetut muutokset koskevat kierrolukumittarin, nopeusmittarin ja ahtopainemittarin asettelua sekä ulkonäköä.
Muutos merkitsee sovittamista Saab 9000:n nykyisen mittariston ulkonäön suuntaan."

Eli sähköisistä muutoksista ei puhuta mitään, joten eiköhän se mene heittämällä paikoilleen.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ettei vaan puhuttaisi kuitenkin jostain 80-luvun alkupään turbon mittaristosta, eikös niissä ole kiekkamittari 8k asti? Sellainen kun tuolla myyntipalstallaki näyttäis olevan..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Hetkinen juu muuten..!

Tota tota, eli se mikä siellä myyntipalstalla oleva on tosiaan se kyseinen mittaristo, mutta nyt kun lueskelin vastauksianne niin onhan se sittenkin vanhempi mitä mulla nyt kiinni. Hämäsi vain tuo kierroslukumittari kun siinä ei ollut sitä "Econ"-tekstiä ja sitä vihreetä suikaletta joten katsoin nopeasti että on sama ulkonäkö kun esim tuossa mun -93 vuoden Satkussa. Eipä siis tarkemmin katsottuna olekaan. Vanhemmassa tosiaan numeroiden välissä pallot ja uudemmassa viivat.
Joka tapauksessa halusin juuri vähän selkälukuisemman tai siis yksinkertaisemman mittariston eli ilman sitä econ juttua ja onhan tuo turbo mittarikin ihan positiivinen plussa.

Ainoa asia mitä huomasin on se että öljynpainevalo on toisella puolella mitä se on tuossa Ässän vakiossa. Mitenkähän sen toteuttaa että toimisi vai pitääkö alkaa juottamaan??
|#4178
|Saab 95L -76
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vanha mittaristo ei suoraan toimi uudemmassa autossa, kipinä hukkuu johonkin, testattu on...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG Satkun mittaristosta

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Jees eli kierroslukumittari ei ole nollassa kun se tuossa olohuoneen lattialla odottelee asennuspäiväänsä. Se osoittaa tarkalleen 600-700rpm.
Mietiskelin että olisiko tässä käynyt joku semmonen että ollaan viisari vaihdettu eikä uusi ole mennyt oikealle kohdalle?
Katselin myös niitä varoitusvaloja ja yritän jotenkin saada sen mittariston toimimaan. Jos vaikka samalla siihen vaihtaisi mittarintaustat ja maalaisi nuo haalistuneet viisarit uuteen uskoon. Jos en saa pelittämään niin sitten vaan tyydyn tuohon vanhaan.
Olisiko ajatuksia tuon kierroslukuviisarin suhteen?

Sitten vielä tähän samaan viestiin niin miten tuon otsikon saisi päivitettyä niin että se näkyisi tuolla muiden joukossa päivitettynä? Esim että lukisi "OG Satkun mittaristosta" eikä tuo "Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään", kun ei ole enää paikkaansapitävä otsikko.
Yritin vaihtaa tuota otsikkoa mutta eipä se näyttänyt toimivan...
|#4178
|Saab 95L -76
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Uudemmanmallinen mittaristo vanhan tilalle -91 Ässään

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muokkaat sitä ensimmäistä viestiä ja vaihdat sieltä otsikon...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG Satkun mittaristosta

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

No niin, kiitokset! Nyt on otsikko vaihdettu.

Mutta onko tietoa miten nuo viisarit saisi ehjänä irti vai saako ollenkaan..? Tuntuvat olevan aika tiukassa.. Ja kannattaako siitä kierroslukumittarista huolestua kun ei ole nollassa vaan siinä noin 600-700kierroksen kohdilla? Voiko vaan viisarin ottaa irti ja kääntää kohdilleen?
|#4178
|Saab 95L -76
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: OG Satkun mittaristosta

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

haarukka on ollut ainakin noreusviisarin irrotukseen kova työkalu!
sitä mittarin kalibroinnista en osaa sanoa.. jääkö aina samaan kohtaan kun pyöräyttää kierroksia sormella?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin