Ilmastoinnin sähköpuolella on jotain häikkää. Olisiko jollain sähkökaaviota saatavilla tai muuten varma mielikuva miten ne menee.
Tilanne:
Systeemissä on paineet, AC-flekti menee päälle kun AC:n laittaa napista päälle. Eli sehän tarkoittaa sitä että painekytkin toimii. Samoin jäätymistermarille tulee jännite (molemmissa navoissa on, eli kytkin toimii).
AC:n releelle tulee releen ohjausjännite mutta ei itse katkottavaa jännitettä.
AC-releen pohjasta on yhteys kompuran ohjausnapaan (eli ylilämpötermarikin toimii).
Onko kytkentä näin:
katkaisija-painekytkin-jäätymistermari-täyskaasukatkaisija-rele-ylilämpö-kompressori?
Missä on tuo täyskaasukatkaisija? Se taitaa olla ainoa mitä en ole vielä mitannut.
900 ilmastoinnin sähkökaavio? apua tarvitaan
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900 ilmastoinnin sähkökaavio? apua tarvitaan
http://www.saabregister.org/viewtopic.p ... p=325#wrap
Ja sieltä tällaiset..
SAAB 900 Workshop Manual
SAAB 900 1981-1993 Workshop Manuals Swedish
Ja sieltä tällaiset..
SAAB 900 Workshop Manual
SAAB 900 1981-1993 Workshop Manuals Swedish
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900 ilmastoinnin sähkökaavio? apua tarvitaan
Kylmäaineen painettahan voi olla, mutta liian vähän jotta painekytkin kytkee.
yksi vikadiagnoosia nopeuttava homma on kytkeä abiko- hyppylangoilla kaikki mainitut palikat tai katsoo yleismittarilla, jotta ne kytkevät. Jos niillä lähtee pyörimään, niin sitten vaan poistelee hyppylankoja yksitellen kytkien ko. palikan piiriin niin näkee mikä palikka ei kytke.
Kun katsoo vetääkö magneettikin kiinni ( ja lähteekö kompura myös pyörimään) vai ei niin siitä voi loput päätellä. Jos sulakkeet ovat ehjät ja termari, painekytkin ja ylilämpökytkin ylävesiletkussa toimivat, voi alkaa epäilemään kytkimiä ja releitä, niiden kokeiluista selviää helpoiten kokeilemalla toimivalla palikalla, joita minullakin on kapallinen hyllyssä.
-------
satkun kompurahan on joku lamellikompura ja kylmästöintiukko sanoi, jotta usein niitä pitää vähän puunuijalla vannottaa seisonnan jälkeen, jotta lamellit lähtevät liikenteeseen. en sitten tiedä, mutta ilmeisesti ne eivät ole pakkotoimisia kuten mäntäkompurat ja voivat pikkasen jumittua ?? minusta tuntui viime keväänä, jotta parilla ekalla ajelukerralla kompura ei lähtenyt tuosta syystä pyörimään, mutta parin päivän kuluttua kylmää kuitenkin alkoi tulla reippaasti vaikka en mitään tehnytkään.
------
eri asia sitten on se, jotta vaikka kompura pyörii niin kylmää ei tule. se voi johtua esim kosteudenpoistopussin hajoamisesta, jolloin moskat tukkivat kylmäpatterin paisuntaventtiilin. kylmäpatterin putkiyhteessä on pieni siivilä.
yksi vikadiagnoosia nopeuttava homma on kytkeä abiko- hyppylangoilla kaikki mainitut palikat tai katsoo yleismittarilla, jotta ne kytkevät. Jos niillä lähtee pyörimään, niin sitten vaan poistelee hyppylankoja yksitellen kytkien ko. palikan piiriin niin näkee mikä palikka ei kytke.
Kun katsoo vetääkö magneettikin kiinni ( ja lähteekö kompura myös pyörimään) vai ei niin siitä voi loput päätellä. Jos sulakkeet ovat ehjät ja termari, painekytkin ja ylilämpökytkin ylävesiletkussa toimivat, voi alkaa epäilemään kytkimiä ja releitä, niiden kokeiluista selviää helpoiten kokeilemalla toimivalla palikalla, joita minullakin on kapallinen hyllyssä.
-------
satkun kompurahan on joku lamellikompura ja kylmästöintiukko sanoi, jotta usein niitä pitää vähän puunuijalla vannottaa seisonnan jälkeen, jotta lamellit lähtevät liikenteeseen. en sitten tiedä, mutta ilmeisesti ne eivät ole pakkotoimisia kuten mäntäkompurat ja voivat pikkasen jumittua ?? minusta tuntui viime keväänä, jotta parilla ekalla ajelukerralla kompura ei lähtenyt tuosta syystä pyörimään, mutta parin päivän kuluttua kylmää kuitenkin alkoi tulla reippaasti vaikka en mitään tehnytkään.
------
eri asia sitten on se, jotta vaikka kompura pyörii niin kylmää ei tule. se voi johtua esim kosteudenpoistopussin hajoamisesta, jolloin moskat tukkivat kylmäpatterin paisuntaventtiilin. kylmäpatterin putkiyhteessä on pieni siivilä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 900 ilmastoinnin sähkökaavio? apua tarvitaan
Niin, siis AC-flektihän ei lähde pyörimään ellei painekytkin anna virtaa läpi.
Yleismittarilla mitattu: painekytkin antaa jännitteen läpi.
Jäätymistermari kokeeksi hyppylangalla ohitettu. Täällä on mitattu jännite.
Ylävesiletkun ylilämpötermaria ei ole koskaan edes asennettu -> hyppylanka. Mutta tähän ei tule jännitettä. Tästähän on sit enää piuha kompuralle.
Sulake ehjä, rele ehjä. Testattu.
Eli, missä on tuo täyskaasukatkaisija niin voisi senkin mitata / ohittaa hyppylangalla?
Kompuralle ei ohjaavaa jännitettä tule. Hyppylangalla se testattiin ja kylmää tekee.
Yleismittarilla mitattu: painekytkin antaa jännitteen läpi.
Jäätymistermari kokeeksi hyppylangalla ohitettu. Täällä on mitattu jännite.
Ylävesiletkun ylilämpötermaria ei ole koskaan edes asennettu -> hyppylanka. Mutta tähän ei tule jännitettä. Tästähän on sit enää piuha kompuralle.
Sulake ehjä, rele ehjä. Testattu.
Eli, missä on tuo täyskaasukatkaisija niin voisi senkin mitata / ohittaa hyppylangalla?
Kompuralle ei ohjaavaa jännitettä tule. Hyppylangalla se testattiin ja kylmää tekee.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: 900 ilmastoinnin sähkökaavio? apua tarvitaan
Vetääkö se kompuran rele ollenkaan?
Tarkasta varokkeet 6, 25 ja että katkaisijalle ja releelle tulee virta.
Tarkasta että rele vetää 87/87a jännitteelliset, jos ei tarkasta että termarilta sekä rasialta tulee +15 jännite (virtalukon takaa). Releen ollessa vetäneenä 16 navalla pitää olla jännite ja kaasuläpän ollessa täysin auki navan tk tulisi maadoittua.
Tarkasta varokkeet 6, 25 ja että katkaisijalle ja releelle tulee virta.
Tarkasta että rele vetää 87/87a jännitteelliset, jos ei tarkasta että termarilta sekä rasialta tulee +15 jännite (virtalukon takaa). Releen ollessa vetäneenä 16 navalla pitää olla jännite ja kaasuläpän ollessa täysin auki navan tk tulisi maadoittua.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 900 ilmastoinnin sähkökaavio? apua tarvitaan
Suurkiitos "lintta go go":lle!
Enpä ilman kytkentäkaaviota muistanut tuon 25 -sulakkeen vaikutusta asiaan. Sehän oli jostain syystä palanut.
Nyt toimii.
Enpä ilman kytkentäkaaviota muistanut tuon 25 -sulakkeen vaikutusta asiaan. Sehän oli jostain syystä palanut.
Nyt toimii.