900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rainer
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 01, 2009 13:27

900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Viesti Kirjoittaja rainer »

Moroo

Hukkaa tehostimesta öljyä. Vuoto paikallistettu pumpulta hammastangolle menevään putkeen.

Putken molemmat päät kuivia, mutta keskeltä suojaputken/letkun alta märkä. Öljy tulee ulos suojaletkun ja paineletkun välistä, sielta alhaalta hammastangon puoleisesta päästä missä letku/putki on melkein kiinni kallistuksen vakaimessa.

Kysymys; saako uutta putkea mistään ? Onko se osa no. 8942575?

Ja toinen; miten peijjoonissa tuo putki saadaa irti sieltä hammastangosta? Avainkoko on 18mm eikä siellä mahdu vakaajatangon ja tehostimen putkien/korin välissä sitä aukomaan. Se on se alempi niistä "isoista" muttereista , jos katsotte konehuoneesta hammastankoa.

Onko teille sattunut ja miten korjasitte?
8O
Tv Rainer
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Viesti Kirjoittaja stara »

rainer kirjoitti:Moroo

Hukkaa tehostimesta öljyä. Vuoto paikallistettu pumpulta hammastangolle menevään putkeen.

Putken molemmat päät kuivia, mutta keskeltä suojaputken/letkun alta märkä. Öljy tulee ulos suojaletkun ja paineletkun välistä, sielta alhaalta hammastangon puoleisesta päästä missä letku/putki on melkein kiinni kallistuksen vakaimessa.

Kysymys; saako uutta putkea mistään ? Onko se osa no. 8942575?

Ja toinen; miten peijjoonissa tuo putki saadaa irti sieltä hammastangosta? Avainkoko on 18mm eikä siellä mahdu vakaajatangon ja tehostimen putkien/korin välissä sitä aukomaan. Se on se alempi niistä "isoista" muttereista , jos katsotte konehuoneesta hammastankoa.

Onko teille sattunut ja miten korjasitte?
8O
Tv Rainer
---------------------------
ei oo sattunu 900 : ssa, 9-3: ssa toikin vika on hyvin yleinen jo 10 vuotiaissa ( ja maksaa maltaita ainakin merkkiliikkeessä), mutta varmaan vakaajaa siirtämällä saa lisää tilaa. kandee metsästää purkuosa ( joita varmasti löytyy), jos uutta ei kohtuudella löydy. Myös voi kysellä mallin kanssa pystyvätkö hydrauliikkaliikkeessä vastaavan prässäämään.

Myös koko tehostimen voi irroittaa runkokiinnityksistä ja siirtää sivummalle aika pienellä vaivalla, jos se antaa lisää työtilaa.
Jos normaalit avaimet ei mahdu, niin voi hitsata esim pelkkään kita- avaimen kitaosuuteen ( laikalla pätkitty) pätkän (pitkästä) mutterista kylkeen, siitä pääsee sitten nivelöidyllä räikkälenkillä aika ahtaissakin paikoissa operoimaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Teekkari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 23, 2004 21:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Viesti Kirjoittaja Teekkari »

Oon omasta ässästä irrottanu kyseisen putken, ei se helppoa ollut, mutta onnistuin kahdella eri avaimella (hieman eri kulmalla) niin kääntyi jotein 12-osa kierros kerrallaan. Helpotti kun irrotti ensin sinne tehostimelle menevän pikku pätkän sai "hieman" lisää tilaa.

Kiristämine olikin sitten toinen juttu :|

Varma en tosin ole, että kuinka identtiset ne ovat 2,1:ssä ja ässässä, mutta luulisin että sama setti.

Kokeneemmat konkarit voivat sitten ottaa kantaa, että kannattaako suosiolla se vaihde irrottaa.

Purkuautoista saanee helposti tuon osan, kun markkina-palstalta kyselee.
rainer
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 01, 2009 13:27

Re: 900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Viesti Kirjoittaja rainer »

Kiitos palautteesta.

Eikai se auta kuin ryhtyä askartelemaan vanhaa irti.

Kysynpä varalta saabilta saako letkua. Vanhat osat on vanhoja osia.

Kiitti.
**
Soitin Aineelle varaosiin; uutta osaa ei ole saatavilla. Pitänee teettää jossain.
Viikonlopuksi kova homma edessä, kun pitää saada vanha putki irti jotenkin.
(sitä hitsilaitetta työkalun tekoon ei ole). :(
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Viesti Kirjoittaja stara »

rainer kirjoitti:Kiitos palautteesta.

Eikai se auta kuin ryhtyä askartelemaan vanhaa irti.

Kysynpä varalta saabilta saako letkua. Vanhat osat on vanhoja osia.

Kiitti.
**
Soitin Aineelle varaosiin; uutta osaa ei ole saatavilla. Pitänee teettää jossain.
Viikonlopuksi kova homma edessä, kun pitää saada vanha putki irti jotenkin.
(sitä hitsilaitetta työkalun tekoon ei ole). :(
--------------
jos on joku vanha kiintoavain, joka ei ole kovaa kromivanadiumterästä, niin siihen saattaa pystyä mutkaa mätkimään ruustukissa varren murtumatta, samoin voi laikata turhaa pituutta pois ja esim 17 mm avainvälin laikata sopivaksi. tuo n. 18 mm saattaa muuten olla tuumanen koko, mutta samapa se ?...myös voi käydä jossain hitsauttamassa muutokset avaimeen, kunhan on mitat katsonut. halpa laikkakone kandee aina ostaa, koska sitä aina tarvitsee. Myös voi harkita jotain mutkapäälenkkiä laikata auki ja vartta lyhentää , mutta niitä ei 18 mm koossa usein ole.
Hätätilassa voi vaikka prässäyttää jatkoksen vuotavaan kohtaan, saa lisää aikaa kunnes osa löytyy jne....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
rainer
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 01, 2009 13:27

Re: 900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Viesti Kirjoittaja rainer »

moroo
joo, ei muuta kuin pajattamaan! Kiitos :)
rainer
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 01, 2009 13:27

Re: 900 2,1 16v ohj.tehostimen paineputki vaihto?

Viesti Kirjoittaja rainer »

do dii

putki/letku tuli vaihdettua. Ja samalla myös yksi metalliputki. Nippuside syö metallia, joten tarkastakaa että letku ei ole siteellä kiinni putkessa.

Katkaisin lennkiavaimen (18mm) ja sillä sain juuri ja juuri putken auki sieltä hammastangon päästä.

Kiitos kaikille vinkeistä! Ja menkää heti auton alle ja katkaistaa nippuside pois ohjaustehostimen metalliputkista.
:)
Vastaa Viestiin