Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan

Viesti Kirjoittaja sarka »

Soutaa huopaa... En avannutkaan ensin venakoppaa, vaan katoin _viimein_ ne suuttimet. Onneton lorotus :oops:

Romikselta t8:n suuttimet ja pistin kiinni :arrow: seosta piti ruuvata ihan sikana rikkaammalle, että sai käyntiin. Pienen tyhjäkäynnin, sytyn ja seoksen säätelyrumban jälkeen pelaa huippuhienosti, voi vedättää vaikka vitosella ilman, että jalka on kaasulla, eikä ala nyppimään. "Mummon mustikkahyytelö" ja pakoputkessa paukkuminen ja naputus katosi (koputellaan nyt sitten vielä sitä puuta...).

Kylmäkäynnistys on vielä kokeilematta, ja tyhjäkäynti seilaa aavistuksen...

Pitänee seuraavana viedä johonkin puljuun tarkempaan seoksen säätöön 8)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Laitanpa minäkin lusikkani soppaan. Taustoitan hieman ensiksi. Viime syksynä jäi Saabin (900i 16v -90) katsastus välistä päästöjen takia, ajattelin jättää sikseen ja palata parempana aikana. Eivät ne paljosta jääneet kiinni: kaikki muu paitsi häkä oli sallitun rajoissa tyhjäkäynnillä 0,22% ja kierroksilla 0,44%, eli noista kierroksista taisi jäädä roikkumaan, ei HC nollassa ollut, mutta sallituissa kuitenkin.

Lopputulema oli kuitenkin pitempi seisoma-aika ja nyt taas ajattelin käydä töihin ja saattaa satkun taas tien päälle. Vaihdoin ilmanpuhdistajan ja tulpat, ja tuumasin vielä ilmamassamittarin suihkeella puhdistaa. Tänään katsatukseen mentäessä kaikki oli tankille mentäessä vielä ok, mutta mittarikentällä alkoi hirvittävä yskiminen ja tyhjäkäynnillä sammui heti kun kaasulta jalan nosti.

Niinpä en mennytkään konttorille vaan kurvasin kotikulmille ja totesin uusien tulppien olevan pikimustia. Rajallisilla päättelykyvyilläni päättelin tulppien hukkuvan menoveteen. Kun imm:n johdon irroitti niin tyhjällä kyllä kävi sillä lailla kuin se nyt on aina käynyt (jos ei kehräten niin aika mallikkaasti kuitenkin), johdon kun kiinnitti niin lämpimänä välillä yski ja sammui, ja välillä kävi suurinpiirtein niinkuin pitikin. Tyhjäkäynti kyllä aina on vähän heijannut ja ollut epätasainen, nyt se vain vaikutti olevan paljon pahempaa. Viimeisen kerran kun yritin käynnistää, imm:n kera, kaasua painaessa tyhjällä jaksoi kyllä käydä ja ehkä minuutin pari ilmankin, mutta sammui lopulta itsekseen. Lisäksi vaikutti siltä ettei käynyt kuin kolmella pytyllä. Kysymykseni viisaimmille onkin nyt: onko ilmamassamittari kenties tullut tiensä päähän, allekirjoittaneen suosiollisella avustuksella, vai onko seoksessa kenties muitakin vikoja?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko ilmamassamittarin johtoliittimessä koskettimet puhtaat, puristusvoima tallella ja yksikään koskettimista ei ole karannut syvemmälle liitinrunkoon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Liittimiä pyyhkäisin crc:llä ja kyllä ne puhtailta näyttivät, olivat myös aivan rivissä niinkuin pitääkin. Kiinnitys vaikuttaa ihan jämäkältä. Voisiko vikaa olla kuitenkin liittimissä? Muistaakseni katsoin ohjeet joltain ruotsalaiselta sivulta jossa käskettiin irrottamaan ne neljä ruuvia siitä päältä ja nostamaan imm:n taivaan alle puhdistettavaksi. Ne irroitettuani koetin tosiaan nostaa siitä mustasta laatikosta laitteen lieriöstä ulos, siinä kuitenkaan onnistumatta. :oops: Lopuksi tajusin poistaa ne ritilät molemmilta puolin ja suihkutin sitten läpi. Voisin kuvitella, että tuossa äskeisessä episodissa jotain olisi voinut viottua vaikka kaikki, langat ja lautanen näyttävät, päällisinpuolin ehjiltä.

EDIT: mikä myös hämmentää on minkämallinen imm tuossa kuuluisi olla, onko se 019-päättyvä vai 013-päättyvä
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Kysymys oikean laisesta ilmamassamittarista ei nyt jättänyt meikäläistä rauhaan. Vaikuttaa siltä kuin tuohon olis joskus vaihdettu vääränlainen imm (korjaamokäsikirjassa vm. -90 2.0i, 16v kat on varustettu 013-loppuisella Bosch komponentilla, mutta kysymyksenalaisessa pelissä on 019) – mutta olisiko se voinut käydä nämä viimeiset 30 000 km kutakuinkin normaalista (aina on välillä vähän nykinyt pienillä vaihteilla ja käynyt tyhjällä pikkaisen epätasaisesti) vääränlaisella imm:lla? Nythän minä olen täysi amatööri näissä asioissa, ja olisi ehkä pitänyt suosiolla kiikuttaa kapine huoltoon, mutta kai ne oppirahat on jossain maksettava.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Vastaa Viestiin