OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Voisitteko laittaa aiheesta kuvia?

Kiitos! :D

Siis sellaisesta OG900:sesta, jossa on Lesjöforsin madallussarja.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Olen saanut yv:nä kahdet kuvat. Kiitos!

Lisääkin kelpaa, jos on helposti lähetettävissä.

Yksi lisäkysymys:
Painaako automaattilaatikko enemmän kuin manuaali?

Ajattelin, josko aut.laatikollisen keulua painuu hieman alemmaksi samoilla jousilla kuin manuaalin?

Olen joskus tesaitaillut peräluukkuun laittaa esim. 20l multaa kyytiin ja 45l. Niillä painoilla auto laskee jo puolen sentin luokkaa. Madallusjousissa on melko löysää monesti ns."apujousimatka", jonka tarkoituksena on pitää jousi paikallaan esim. tunkattuna ja heti kun auton laskee saattaa 2-4 ylintä kierrosta olla jo pohjassa. Progressiivisuutta saattaa jatkua vielä siitä eteenpäinkin jousessa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Tänään voit nähdä klo.15 yhden Lesjöfors madalluksen Kokkolassa Eteläväylän ABC:llä saabisti potkuissa :wink:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Olli Kinaret kirjoitti:Tänään voit nähdä klo.15 yhden Lesjöfors madalluksen Kokkolassa Eteläväylän ABC:llä saabisti potkuissa :wink:
Pitää yrittä sovittaa aikatauluja, jos vaikka ehtisi hyvällä tuurilla käydä. :wink:
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Jää valitettavasti potkut väliin, vaikka kiinostaisi kyllä kovasti tulla käymään.

Pitää (oikeasti saa) lähteä lasten kanssa neljäksi toiseen paikkaan. :)
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

http://kuvablogi.com/blog/5749/4/

Tuolta löytyy muutama kuva ex-käyttiksestä (900T16) missä on Lesjöforsin madallusjouset. Sieltä löytyy myös kuva missä näkyy pohjaanlyöntikumi leikattuna, kuten asennusohjeissakin oli. Mulla oli aluksi ilman sitä niin keula pomppi ihan mahdottomasti kaupunkinopeudessa kuopissa mutta makkaran leikkauksen jälkeen jousi pääsi joustamaan paremmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Kiitos!

Tuo oli hyvä tietää tuo pohjaanlyöntikumen lyhennys.

Jännä vaan huomata, että silmämääräisesti kaaren ja renkaan välissä näyttää olevan eroja eri autoissa samalla sarjalla.

Joissan keula jää korkeammaksi kuin perä, jossain on melko tasan. Missään ei kuitenkaan ole keula perää alempana, jos ei ole poistettu yhtä kierrosta.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

johtuu siitä tuo "keuliminen" että etulokarin kaari on ylempänä kuin takalokarin.

eli optinen juttu.

joko lentävällä kiekka pois tai sitten siirtää etukaaren alemmas :D
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

saabracing kirjoitti:johtuu siitä tuo "keuliminen" että etulokarin kaari on ylempänä kuin takalokarin.

eli optinen juttu.

joko lentävällä kiekka pois tai sitten siirtää etukaaren alemmas :D
Jep totta. Joskus mittasin, että kaarien korkeudessa oli eroa jotain 2 cm. Noissa kuvissa näkyy kyllä, että pohja on maahan nähden suorassa, vaikka lokarinväli edessä keulii.

Harmi vaan, että oma silmä ainakin aina jää justiin noihin lokarinväleihin kiinni. :wink:

Varsinkin kiusaa, jos näyttä, että takana lokariväli on liki nolla ja edessä esim 2 cm näin silmämääräisesti.

Ja tietty vakiona minulla on oyleensä ollut keula jopa 3-3,5 cm perää ylempänä ja sitä ei jaksa kovin montaa viikkoa katsoa. :wink:
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Taakse on jotkut laittaneet myös sopivat kumilätkät alapäähän, joilla saa satkun kaarien puolesta balanssiin. Korimalli vaikuttaa myös jonkin verran. Takaovet tuo lisää painoa, ja combin perä on raskaampi kuin sedanin.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Kaks-Seiska kirjoitti:Taakse on jotkut laittaneet myös sopivat kumilätkät alapäähän, joilla saa satkun kaarien puolesta balanssiin. Korimalli vaikuttaa myös jonkin verran. Takaovet tuo lisää painoa, ja combin perä on raskaampi kuin sedanin.
Ok, hyvä! Tässä tulee eri tekijöitä hyvin esille. Monet asiat vaikuttaa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mulla on raot renkaan ja pyäränaukon välillä melkolailla tasan. On kolmiovinen kombi ja kontissa aina jotain ylimääräistä painoa + vetokoukku.
Eikä olis yhtään varaa pätkäistä etujousia lyhyemmiksi: nytkin on jo nippanappa ettei jouset muljahda paikaltaan, kun nostaa keulan ilmaan 8O
Asennuksessa ei tarvinnut käyttää puristimiakaan.
Auto ei kuitenkaan edes näytä madalletulta ja ehkä hyvä niin.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Tuolla olisi oma "exä" Lesjöfors-jousilla, mutta muuten vakio-alustalla.
https://picasaweb.google.com/niklas.meh ... 6652772066
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Anterom
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 17:54
Paikkakunta: Etelä-savo

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Anterom »

Mikko_H kirjoitti:Mulla on raot renkaan ja pyäränaukon välillä melkolailla tasan. On kolmiovinen kombi ja kontissa aina jotain ylimääräistä painoa + vetokoukku.
Eikä olis yhtään varaa pätkäistä etujousia lyhyemmiksi: nytkin on jo nippanappa ettei jouset muljahda paikaltaan, kun nostaa keulan ilmaan 8O
Asennuksessa ei tarvinnut käyttää puristimiakaan.
Auto ei kuitenkaan edes näytä madalletulta ja ehkä hyvä niin.

Tästä satkusta olis kiva nähdä kuvaa et miten alhaalla on jos jouset tuollaiset?
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 + Lesjöforsin madallus. Olisko kuvia jollakin?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Kyllä ne etujouset aika väljästi sinne itsellänikin asettui, eli enpä olisi uskaltanut lyhentää. En tiedä onko tilanne eri jos autossa on kallistuksenvakaaja, sehän saattaa hiukan tukea tukivartta ylöspäin.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Vastaa Viestiin