900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Moikka kaikille saabisteille!
Saan toivottavasti seuraavana lauantaina suvussa kaksikymmentä vuotta olleen 900i-mallisen saabin.
Autosta sen verran, että se on ymmärtääkseni lähes uudesta asti ollut isovanhemmillani, jotka ajoivat sillä ehkä 5tkm vuodessa ja huolsivat turhankin usein.
Auto on myös uudesta viimevuosiin asti sijainnut Rovaniemellä, joten se on ainakin ulkoapäin ruosteeton. Tarkoituksena olisi kuitenkin ensitöiksi tarkistaa korin kunto ja suojata/massata kaaret ja pohja.
Auto on siis seissyt ainakin kolme vuotta ja ilmeisesti käy huonosti tai ei ollenkaan.
Siksipä minulla ei suuresti ole mielenkiintoa alkaa huoltamaan ja korjaamaan niin karvalakkimallista konetta.
Itse kysymys kuuluu, että kuinka suuri homma on vaihtaa tuon 8-venaisen tilalle jonkun muun mallin turbokone ja millaisella sijoituksella semmoisen saisi toimintakuntoisena? Ohjaustehostin tulisi myös hommata.
Homma ei jää työkaluista kiinni, sillä työskentelen autokorjaamolla, jossa pitäisi olla riittävät laitteet, vaan ongelmana onkin lähinnä kokemuksen puute moottorihommista.
Viikonlopun jälkeen ei ainakaan tarvitse miettiä mihin sitä "ylimääräistä" aikaa sitten käyttää
Saan toivottavasti seuraavana lauantaina suvussa kaksikymmentä vuotta olleen 900i-mallisen saabin.
Autosta sen verran, että se on ymmärtääkseni lähes uudesta asti ollut isovanhemmillani, jotka ajoivat sillä ehkä 5tkm vuodessa ja huolsivat turhankin usein.
Auto on myös uudesta viimevuosiin asti sijainnut Rovaniemellä, joten se on ainakin ulkoapäin ruosteeton. Tarkoituksena olisi kuitenkin ensitöiksi tarkistaa korin kunto ja suojata/massata kaaret ja pohja.
Auto on siis seissyt ainakin kolme vuotta ja ilmeisesti käy huonosti tai ei ollenkaan.
Siksipä minulla ei suuresti ole mielenkiintoa alkaa huoltamaan ja korjaamaan niin karvalakkimallista konetta.
Itse kysymys kuuluu, että kuinka suuri homma on vaihtaa tuon 8-venaisen tilalle jonkun muun mallin turbokone ja millaisella sijoituksella semmoisen saisi toimintakuntoisena? Ohjaustehostin tulisi myös hommata.
Homma ei jää työkaluista kiinni, sillä työskentelen autokorjaamolla, jossa pitäisi olla riittävät laitteet, vaan ongelmana onkin lähinnä kokemuksen puute moottorihommista.
Viikonlopun jälkeen ei ainakaan tarvitse miettiä mihin sitä "ylimääräistä" aikaa sitten käyttää
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
hommaa suoraan turbo saab. jää aikaa ja rahaa muuhunkin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Auto maksaa minulle noin 20e kun haen kopan karhua prismasta. Eli en usko että tuohon hintaan saa hyväkorista yksilöä nettiautosta?
Ja autohan tulee nimenomaan projektiksi, minulla ei ole käyttikselle edes tarvetta.
Älä nyt heti lannista
Ja autohan tulee nimenomaan projektiksi, minulla ei ole käyttikselle edes tarvetta.
Älä nyt heti lannista
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
... hih... joo... eli osta täydellinen turbo saab ja siirrät siitä tekniikan.
yksittäin ostaen tulee kalliiksi... ja kesken asennuksen huomaa jonkun pikkuosan puuttuvan--
seuraava ongelma sulle tulee haluatko T8 vai T16 turbon siitä
yksittäin ostaen tulee kalliiksi... ja kesken asennuksen huomaa jonkun pikkuosan puuttuvan--
seuraava ongelma sulle tulee haluatko T8 vai T16 turbon siitä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Joo kannattaa se koko turbo auto hankkia kuten nalleolut tuossa jo sanoi niin on ainakin kaikki osat valmiina..
Eiks se olis kuitenki viisasta jos hankkii sen turbo pelin mistä meinaa ottaa osat nii kuitenkin laittaa se suoraan kuntoon(jos kopassa olisi mätää) ku alkuperäinen turbo on aina alkuperäinen.
Eiks se olis kuitenki viisasta jos hankkii sen turbo pelin mistä meinaa ottaa osat nii kuitenkin laittaa se suoraan kuntoon(jos kopassa olisi mätää) ku alkuperäinen turbo on aina alkuperäinen.
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Sittenhän joutuisin kaiken hitsailun, hiomisen ja pohjustamisen jälkeen vielä maalaamaankin koko auton. Ja maalauksen teettäminen ammattilaisella ei varmasti ole ihan ilmaista touhua, joten onko sekään nyt kovin järkevää?
Ja uskoakseni moottorinvaihto on huomattavasti helpompi operaatio kuin korityöt, ainakin jos hitsattavaa on enemmänkin.
Mutta mielipide muuttuu kyllä jos korista paljastuu ylläreitä.
Täytyy silmä kovana tarkkailla jos sattuisi löytymään joku vaikkapa kolaroitu tai mätä elintenluovuttaja
Ja uskoakseni moottorinvaihto on huomattavasti helpompi operaatio kuin korityöt, ainakin jos hitsattavaa on enemmänkin.
Mutta mielipide muuttuu kyllä jos korista paljastuu ylläreitä.
Täytyy silmä kovana tarkkailla jos sattuisi löytymään joku vaikkapa kolaroitu tai mätä elintenluovuttaja
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
kerta lähtökohtana on vanha 900 ni sekin saattaa tuottaa yllätyksiä korin suhteen...ei ne kaikki lapin helmet oo ruosteettomia..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Noo yleensä nuo tuppaa olemaan mätiä niistä paikoista että ei syytä koko auton maalaukselle. Tietty jos tahtoo auton värin muuttaa nii sit eriasia..amatör kirjoitti:Sittenhän joutuisin kaiken hitsailun, hiomisen ja pohjustamisen jälkeen vielä maalaamaankin koko auton. Ja maalauksen teettäminen ammattilaisella ei varmasti ole ihan ilmaista touhua, joten onko sekään nyt kovin järkevää?
Ja uskoakseni moottorinvaihto on huomattavasti helpompi operaatio kuin korityöt, ainakin jos hitsattavaa on enemmänkin.
Mutta mielipide muuttuu kyllä jos korista paljastuu ylläreitä.
Täytyy silmä kovana tarkkailla jos sattuisi löytymään joku vaikkapa kolaroitu tai mätä elintenluovuttaja
Onko tuo sun satku mink ikänen muuten?
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
JOS todella löytää ehjäkorisen satkun, niin miksi ei hankkia läpimätää turboa josta vaihtaa tekniikka. Niitä mätiä kun luulisi olevan saatavilla hyvinkin.
Tai riippuu tietty mistä tykkää, itse vaihtaisin mieluusti tekniikan ehjään koriin sen sijaan, että hitsaisin paikkalappuja lahopesäkkeeseen. Onhan tuo ehjäkorinen kaikinpuolin turvallisempi.
Tai riippuu tietty mistä tykkää, itse vaihtaisin mieluusti tekniikan ehjään koriin sen sijaan, että hitsaisin paikkalappuja lahopesäkkeeseen. Onhan tuo ehjäkorinen kaikinpuolin turvallisempi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Juu sama homma. Eihän siinä muuten mitään vaikeaa ole mutta sähkösarjat ainakin koneelle ja kojetaulunsisään joutuu vaihtamaan.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Jotta kysyjä saisi tarkempia vastauksia kysymyksiinsä, tulisi hänen tarkentaa kysymyksiään ja projektin lähtötietoja. Esimerkiksi auton vuosimallilla on hieman vaikutusta. Ja toiseksi tuleeko autoon 8- vai 16-venttiilinen moottori.
Mutta alkuun ainakin voi lukea http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif . Seuraavaksi hakua käyttäen tällä foorumilla ja muualtakin netistä löytyy tarinoita. Erityisesti tämän foorumin "Projektit" -osiosta löytyy kokemusta.
Ja lyhykäisyydessään oma ohjeeni on, että päätä ensin mitä haluat lopputulokseksi. Sitten hanki tarvittavat osat (mieluiten kokonainen luovuttaja-auto). Ja loputhan on pelkkää ruuvaamista.
Mutta alkuun ainakin voi lukea http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif . Seuraavaksi hakua käyttäen tällä foorumilla ja muualtakin netistä löytyy tarinoita. Erityisesti tämän foorumin "Projektit" -osiosta löytyy kokemusta.
Ja lyhykäisyydessään oma ohjeeni on, että päätä ensin mitä haluat lopputulokseksi. Sitten hanki tarvittavat osat (mieluiten kokonainen luovuttaja-auto). Ja loputhan on pelkkää ruuvaamista.
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Jos löydät täydellisen toimivan tekniikanluovuttajan ja vaihdat tilalle 8-venttiilisen turbon, käytettävissä on korjaamon työkalut ja nosturi niin kahdessa työpäivässä saat valmiiksi. Katsastuksen ei pitäisi olla ongelma, jos autosi ensimmäinen käyttöönotto on ollut ennen 7/-87. Kustannuksiin rahaa mennee noin 500e.amatör kirjoitti:Itse kysymys kuuluu, että kuinka suuri homma on vaihtaa tuon 8-venaisen tilalle jonkun muun mallin turbokone ja millaisella sijoituksella semmoisen saisi toimintakuntoisena? Ohjaustehostin tulisi myös hommata.
Homma ei jää työkaluista kiinni, sillä työskentelen autokorjaamolla, jossa pitäisi olla riittävät laitteet, vaan ongelmana onkin lähinnä kokemuksen puute moottorihommista.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Olen valmis ostamaan vanhan i-tekniikan. Paljonko on ajettu?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Itsellä yksi auto seissyt 10 vuotta ja käytetty silloin tällöin ja pelaa kuin kello ( lämmin talli ) etä 3 vuoden seisonta ei välttämättä oo aiheuttanu mitään jos olosuhteet ok. Bensat vain vaihtaa uusiin ja 2t öljyä hieman sekaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900i moottorin vaihto turbiinimalliseen
Auton pohjatiedot on mulla hieman puutteellisia, kerron kyllä lisää kun auto on pihassa.
Aloitan sillä että katson missä kunnossa se kori on. Pohjaa voin toki hitsaillakkin kun siellä sen ei tarvitse näyttää hyvältä, mutta jos ulospäin näkyy enemmänkin malmia, niin homma menee harkintaan.
Mikä muuttui 7/87?
toms, voin toki myydä tekniikan kunhan ensin löydän jotain sen tilalle. Tarkoituksena olisi silti ainakin etsiä vika vanhasta koneesta ja mielellään saada se toimintakuntoiseksi.
Mutta ei mennä asioiden edelle
Ja kiitokset jo näistäkin vastauksista.
Aloitan sillä että katson missä kunnossa se kori on. Pohjaa voin toki hitsaillakkin kun siellä sen ei tarvitse näyttää hyvältä, mutta jos ulospäin näkyy enemmänkin malmia, niin homma menee harkintaan.
Mikä muuttui 7/87?
toms, voin toki myydä tekniikan kunhan ensin löydän jotain sen tilalle. Tarkoituksena olisi silti ainakin etsiä vika vanhasta koneesta ja mielellään saada se toimintakuntoiseksi.
Mutta ei mennä asioiden edelle
Ja kiitokset jo näistäkin vastauksista.