Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
maunujjanne
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 21:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja maunujjanne »

Nimittäin

Täällä Maunujjanne uusiojäsen perimmäisen saabismikysymyksen äärellä: kannattaako?

Pihalla seisoo pari ysiysiä: 1972 neliovinen sininen, alunperin ruiskukoneella (1,85?), ladossa ollut yli 10 vuotta, nyt pihalla pari vuotta, leima viimeksi 1996 tai 7 sekä

noin 1974 vihreä kaksiovinen, jonka 2 l tekniiikka on vaihdettu 1990 tuohon siniseen kun ruisku ei kuulemma toimintu kunnolla. Ruiskukone näytti olevan vihreässä paikallaan ilman virranjakajaa.

Sininen on koriltaan kopsakassa kunnossa muuten paitsi jarrut jumissa ja R. Peikko on pahasti puraissut kuskinpuolen takakaarta.

Niin kannattaisiko elvyttää sininen ensin vaihdetulla koneella ja sitten pikkuhiljaa laitella alkuperäinen tekniikka paikalleen? Vähän hankala ehkä näillä parametreillä kommentoida, vaan olisi kuitenkin vinkeistä kiitollinen. Ei taida olla seitenkakkosia kovin paljon enää baanalla, saatikka ruiskukoneisia.

Maunujjanne
Ford Taunus 17M 1962
NSU Maxi 175 1962
Kawasaki GPz 550 1985
Salora-putkiradioita
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja toms »

Ehdottomasti kannattaa ! Minulta löytyy joitakin ruiskuvermeitä ko. Le-jetroniciin.
Foorumilta saat täyden teknisen ja henkiseen tuen projekteihin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jos tällä foorumilla kannattavuutta kyselee, niin varmasti kaikki kannattaa... :D
_ZouS_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 18:58

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja _ZouS_ »

No paalaaminenko sit on vaihtoehto? On ne pahemmistaki autoja vielä tehneet ja tuon ikäsen paalaaminen on rikos.
maunujjanne
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 21:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus: tekninen täsmennys

Viesti Kirjoittaja maunujjanne »

Mårå taas kaikille

Vähän arvelinkin, jotta täällä kaikki kannattaa...

Paalaaminen tuntuisi olevan po. perikunnalla vaihtoehto, ovat sukupolvien ajan eteen ja taakse ja itään ja länteen Volvo-miehiä ja -naisia, eikä kilpailija paljon kiinnosta.

Saattaa olla, jotta omistus vaihtuu ja aletaan sitte ihmetellä lisää. Tuntui olevan vielä alkuperäinen musta rekkariki vapaana, kiivaasti vaan kilpiin sen kanssa.

Vai on siellä LE-jetronic, näytti aika hellyttävältä kun sitä katselin ja kuvia otin. Muistelinkin, että joku Boschilainen se on. Eikös se ole jotenki osittain mekaaninen?

Jannella
Ford Taunus 17M 1962
NSU Maxi 175 1962
Kawasaki GPz 550 1985
Salora-putkiradioita
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja toms »

-72 on alunperin niitä L-jettejä ja moneti vaihdettiin ongelmien takia "uudempaan" K-jettiin kun alkoi löytyä jossain vaiheessa kolarisaabeista ( 900;sta , ruisku 99;t aikas harvinaisia suomessa aikoinan ) Laitaoppa kuvaa konehuoneesta nin katotaan mikä ruuta siellä lymyilee.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ja mitä se kannattavuus tarkoittaa harrastustoiminnassa? Jos ei tarkoita sitä että saa omat takaisin myydessään eteenpäin, niin sitäkö että saa kehuja autosta, vaiko sitä että tulee itselle hyvä mieli? Vai onko se kannattavuus sitä, että jos haluaa juuri tuollaisen yksilön itselleen ehjäksi, löytyisikö jostain ehjempi paremmalla hinta/kunto suhteella? Vai sitä että saako kyseisestä aihiosta kalua lainkaan.

Tässä muuten nettiautosta "myyty" -statuksella olevat pienilamppuiset ysiysit, ei niitä montaa ole: http://tinyurl.com/4ym8q2v
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
maunujjanne
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 21:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus: kuviaki

Viesti Kirjoittaja maunujjanne »

Hejsan!

Mikäs sen somempaa näin ruotsinopelle kuin ruotsalaisvalmisteinen harrasteauto... Viitaten allaolevaan kyselyyn niin "kannattavuus" tarkoittaa tässä sitä, saako tästä kalua lainkaan. Veikkaan, että saan. Jos osaan, laitan muutaman kuvan esille.

Tee Maunujjanne
Ford Taunus 17M 1962
NSU Maxi 175 1962
Kawasaki GPz 550 1985
Salora-putkiradioita
maunujjanne
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 21:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja maunujjanne »

Nå ei sitten kuvia... ja justkummää annoin kuville hienot tekstitkin.

Täytyy tyytyä mielikuviin :-)
Ford Taunus 17M 1962
NSU Maxi 175 1962
Kawasaki GPz 550 1985
Salora-putkiradioita
maunujjanne
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 21:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja maunujjanne »

... ja tämähän on tehty Suomessa. Käy se silti.
Ford Taunus 17M 1962
NSU Maxi 175 1962
Kawasaki GPz 550 1985
Salora-putkiradioita
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

maunujjanne kirjoitti:... ja tämähän on tehty Suomessa. Käy se silti.
Se varma suomalainen on parempaa tekoa kun svedussa valmistetut.
Tämän on allekirjoittaneet ruotsin saabin jengikin.
:)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
maunujjanne
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 21:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja maunujjanne »

Ford Taunus 17M 1962
NSU Maxi 175 1962
Kawasaki GPz 550 1985
Salora-putkiradioita
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kun tuota sinun allekirjoitustasi tavailen niin olen varma että tämä kyllä hoituu, ja helposti vieläpä :wink:
Joku sinne on jo vasemman takakaaren menny vaihtamaan, ja unohtanu sen kaikkein tärkeimmän, eli ruostesuojauksen sieltä SISÄLTÄPÄIN :roll:
Muutenhan tuo on ihan kopsakan näkönen aihio, pohja tosin kannattaa tutkia tarkkaan jos se on seisonu tuossa ruohikolla kokoajan.
Ei muuta kun otat rojektin haltuun ja laitat 99:n ajokuntoon :D
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mårå ja -72 99:n elvytyksen kannattavuus

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kyllä elvytys kannattaa aina, mikäli se on järkevästi toteutettavissa. Se järkevyys onkin sitten harrastajakohtainen...

Itse ruuvailin omaan -72 mustat kilvet kiinni maaliskuussa, vaikka elvytys oli tavanomaisesta poikkeava, oli fiilis mahtava..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin