Ikkunan huurtuminen 900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Ikkunan huurtuminen 900i

Viesti Kirjoittaja VuK »

Yritin haulla hakea, mutten onnistunut löytämään juttua jossa olis sitä tietoa mitä haen, eli:
Jo tällasella kylmemmällä ilmalla kun aurinko paistaa auton toiselle puolelle, sen puolen ikkunat on kuivat mutta etu ja sivulasit toisella puolella ihan vettävaluvan märkänä!
Sama jos kaksi ihmistä istuu kyytiin iltasella,niin taka-ja sivuikkunat huurussa.
Muistaakseni joskus luin ilmanvaihdosta jotain, eli ilma ei kierrä kunnolla.
Meneekö tuonne taakse jokin putki tässä mallissa?
Mistä takakontista löydän ne sivupeltien aukkojen kohdat,tarkistaisin onko tukittu jollain ja mitä muuta kannattais tutkia ja mistä?
Penkkien alla ei ole mitään, eli sieltä ilma kyllä kiertää.
Auttaa hyvät miehet, pian on pikkupakkaset ja auto luultavasti läpi talven ikkunat sisältä jäässä...nyyh...

Ai niin, eilen katoin onko siellä konepellin alla olevassa ilmanottokotelossa jotain suodatinta paikoillaan, mutta ei näkynyt.
Urkin syvemmälle ja siellä tuntui joku kennomainen vaahtomuovi yms. sellanen.
Pitääkö se repiä pois talveksi?
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Viitaten viestisi viimeiseen kappalleeseen:
Se se juuri on - eli raitisilmasuodatin. Veikkaisin että jo kirkastuu jos sen vaihtaa.

http://www.motonet.fi:
RAITISILMASUODATIN SAAB 900 79--93
900 80--90 Kuituvaihtopanos. . . . . . . . . . . . . . . . 19-1999 9.95
900 80--93 Aktiivihiilipanos. . . . . . . . . . . . . . . . 19-2036 11.50
900 80--93 Suodin kehyksellä jos kehys puuttuu. . . . . . . 19-2236 19.17
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Meillä on joskus vuotava lämppärin kenno aiheuttanut sumuja laseihin.

Kun/jos auto seisoo pitkään , kannattaa laittaa sisälle sellanen kosteudenpoistajapatruuna, kuten venemiehetkin käyttävät.
Niitä saa myös Motonetistä.

Jaape laittoi Lumikkoon ja kaatoi sen kosteudenkerääjän kupista muutaman desin vettä. siis toimii.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Re: Ikkunan huurtuminen 900i

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

VuK kirjoitti:Urkin syvemmälle ja siellä tuntui joku kennomainen vaahtomuovi yms. sellanen.
Pitääkö se repiä pois talveksi?
Pelleilin joskus tarkoituksenani tehostaa sedanin ilmankiertoa, eli poistin sen suodattimen ja laitoin tilalle vanhaan kehykseen modatun verkon. Ilmaa kyllä tulee sisälle voimakkaasti mutta se ei kai ehdi lämmetä kennon kohdalla koskapa lämmöt sai olla täysillä mutta sisällä oli kylmä
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Siis onko se raitisilmasuodatin sellanen kennomainen siellä syvällä kotelossa? Oikein pohjalla etuikkunan reunan alla?
Edellisessä autossa oli jonkunlainen untuvanpehmeä suodatin aivan siinä luukun suulla, ei noin syvällä kuitenkaan.
Voi kun mulle pitäis piirtää että ymmärtäisin :)
Tuo kerääjä vois kyllä olla hyvä pika-apu.
Auto seisoo muutaman päivän viikossa ja sillon kun ajelen niin lyhyttä ajoa.
Sisälle ei tule mitään hajuja, eli siis todennäkösesti tuo kenno ei vuoda kuitenkaan.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

[quote="www.motonet.fi:
RAITISILMASUODATIN SAAB 900 79--93
900 80--90 Kuituvaihtopanos. . . . . . . . . . . . . . . . 19-1999 9.95
900 80--93 Aktiivihiilipanos. . . . . . . . . . . . . . . . 19-2036 11.50
900 80--93 Suodin kehyksellä jos kehys puuttuu. . . . . . . 19-2236 19.17[/quote]

mitäs eroo on tolla aktiivipanoksella
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Eihän lattiamatot ole märkänä? Huurruttaa tehokkaasti ikkunat...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Ei ainakaan noin käsin koittelemalla tunnu kostealta, mutta voihan ne ollakin...Tuulilasi vuoti ylä- tai alakulmasta vänkärin puolelta suoraan kumimatolle tuohon hanskalokeron lukosta vähän oikealle, eli ei se vesi suoraan auton kylkeä myöten tule sisälle.
Toisinaan kovankaan sateen aikana ei vuoda kun olen heilutellu niitä lasin
kulmissa olevia palikoita jotka on tiivisteen välissä ulkopuolella.
Yläpuolelle on laitettu jotain mönjää, oiskos tähän hyvä täälläkin mainostettu sikatahna, vai mikäsenytoli...Ja mistähän sitä ihmeainetta saa?
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Olikohan se vitsi tuo veneilijän kosteudenkerääjä?
Naista sitten kiva huiputtaa, vai :) Ei tuo saappi sentään aivan niin kostea kuitenkaan ole.
On kyllä viime syksystä seisonut tähän kevääseen saakka ja pesin kesällä kaikki sisustukset ja penkit, mutta ne kait ehti kuivaa kunnolla kun oli monta päivää ovet auki.
Muuten parasta tuollasiin rasvansotkemiin vaaleisiin penkkeihin on Mr.Muscle,keittiöön tarkoitettu.
Suihkautin ensin alueen aika kosteaksi aineella, annoin vaikuttaa ja suhautin vielä froteepyyhkeeseen reilusti (kiersin pyyhkeen rullalle) ja sentti sentiltä hankasin rystyset verillä ja avot, niin on kuin uudet päälliset...melkein :)
Mutta ero on kyllä aika huomattava täytyy sanoa.
Joo, irrotin sen kehikossa olen suodattimen, puhalsi ensin mukavasti kaikki roskat sisälle, mutta silti lämmintä ilmaa...ainakin näin lämpimällä, miten lie pakkaskelillä.
Pitääkö muuten, tai saako, saabista tukkia keulaa kovilla pakkasilla?
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Huoltokirja

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Lukee, että etupäätä ei saa tukkia. No yhden 35 pakkasreissun ajelin tukitulla etupäällä ja eipä lämmöt kyllä nousseet eikä flektikään pyörinyt, joten oisko makuasia sit.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

arnoldi kirjoitti:Lukee, että etupäätä ei saa tukkia. No yhden 35 pakkasreissun ajelin tukitulla etupäällä ja eipä lämmöt kyllä nousseet eikä flektikään pyörinyt, joten oisko makuasia sit.
Jos keulaa ohjeista huolimatta tukitaan, on ehdottoman tärkeätä että ei lyödä umpinaista pahvia syylärin eteen... jos flekti käynnistyy, niin sen lavat taipuvat kun ilmaa ei tulekkaan ja rikkovat syylärin!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

VuK kirjoitti:Olikohan se vitsi tuo veneilijän kosteudenkerääjä?
Naista sitten kiva huiputtaa, vai :) Ei tuo saappi sentään aivan niin kostea kuitenkaan ole.
On kyllä viime syksystä seisonut tähän kevääseen saakka ja pesin kesällä kaikki sisustukset ja penkit, mutta ne kait ehti kuivaa kunnolla kun oli monta päivää ovet auki.
EI OLE vitsi, tuo kosteudenkerääjä. 8O

Peltien sisäpinnoille kondensoituu vettä jos auto seisoo "pidemmän" ajan lämmittämättä.

Naisia "huiputetaan" ihan muissa jutuissa :oops: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin