og 900 cabrioletin kattomekanismin toiminta askarruttaa.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

og 900 cabrioletin kattomekanismin toiminta askarruttaa.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tuli tuossa vaihdettua og900:een CAB uusi kattokangas.

Tarkoitus oli sitten mekanismin paljastuttua selvittää miten ihmeessä kahden sylinterin ( vas/oik ) n. 30 cm edestakaisella liikkeellä saadaan aikaiseksi katon avautuminen/sulkeutuminen.

Rätin vaihdon työvaiheissa ei kuitenkaan tullut mahdolliseksi pelkän rangan liikuttelu, joten mekanismin sielunelämä jäi osittain arvoitukseksi.

Mekanismi on ymmärtääkseni jenkki patentti ja varmaan yleisesti käytössä vanhoissa jenkeissä( osa ruuveistakin on tuumaisia ). Olisin kiitollinen jos joku pystyisi antamaan asiaan lisavalaisua esim. jonkun animaation linkkiosoitteella tms.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: og 900 cabrioletin kattomekanismin toiminta askarruttaa.

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olikos se OG:ssa samantyylinen kuin:

http://auto.howstuffworks.com/convertible2.htm
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: og 900 cabrioletin kattomekanismin toiminta askarruttaa.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Liikerata on hyvin samankaltainen. Väli rankoja 900:ssa on kaksi, kun kuvan tapauksessa on yksi ( SAAB on paljon pidempi ). Juuri tuo etuosan voimakas nousu niin pienellä männän liikkeellä askarruttaa. Vivuistahan siellä on kysymys, mutta aika nerokas systeemi yhtä kaikki. YOU TUBE:ssa on vanhoja jenkkejä kuvattuna, joissa aukeaa takaluukkukin. Aika vaikuttavan näköistä 50-luvun mekaniikkaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin