228mm kytkin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mäkiaho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 11:20
Paikkakunta: jämsä

228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja mäkiaho »

eli onko 228mm asetelman kiinnitys reikien osalta eroa siihen vanhemman mallin asetelmaan (215?) ja jos on niin kuinka paljon? (reikä jaon halkaisija?)
ja onko 228mm asetelmissa jäykkyys eroja? ja mistä löytyy jäykimmät? ja nyt puhutaan ihan vakio asetelmista.
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

215mm levyn asetelmaan menee 228mm levy.
Näin ainakin omassa autossani (900 S-90).

Asetelmien jäykkyyseroihin en ota kantaa.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Sen verran tietoa nuista 228 asetelmien eroista, että valmistajat: LUK ja Beck & Borg, ovat painoltaan 400-500grammaa kevyempiä, mitä Sachs:in valmistama osa.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mikä taas saa insinöörin päähän ajatuksen, että materiaalit ovat ohuempia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Itse tuossa juuri vaihtelin kytkimen 228 omaan 99:n ja totesin, että asetelman ohjuritappien paikoissa on ainakin eroa. Autossa oli paikallaan n. 1990 vaparin kytkin. Siihen ei sattunut tuo jako (eikä toki myöskään pienemmän levyn takia muutenkaan). Varastossa oli myös t8 vauhtipyörä, eikä senkään tappien jako käynyt. Tonnarin vauhtipyörä sattui olemaan ainut, johon tuon t16 satkun asetelma upposi. Kykä tuli ostettua 1990 mallin mukaan. Joten voi olla vuosimalliriippuvainenkin juttu. Muilta osin pulttijakl olis kyllä käynyt ristiin joka vauhtipyörän kanssa.

Itse valitsin sachsin kytkinpaketin.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
mäkiaho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 11:20
Paikkakunta: jämsä

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja mäkiaho »

kun ajatuksena olis sovittaa eri merkkiseen laitteeseen (lada) tuollainen kytkinasetelma, kun oon ymmärtänyt että vois vaikka riittää siihen tarkotukseen (n.350nm) pitäisi vaan saada käsiin sellanen asetelma, että voi antaa mittoja koneistajalle, että saa sopivan teräspyörän tehtyä. nurkissa pyörii vaan jotain vanhoja 8tappisten satkujen kytkimen osia niin niistä ei suurempaa iloa taida olla.
saakos sitä sachilaista jostakin tilattua edullisesti? ja tässä tapauksessa pelkkä asetelma riittää siis.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

http://webcat-services.zf.com/index.asp?SPR=4

Tuon ZF:n linkin kautta löytyy tietoa, toimii kuten Boschin e-cat. Eli tuon alta löytyy OG900T16:lle 228mm paineasetelma #3082 159 001.


p.s. Muutamat kerrat olen mennyt parin ZF:n toimipisteen ohi, työmatkalla.

http://maps.google.fi/maps?saddr=Ehlers ... r&t=h&z=15
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mäkiaho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 11:20
Paikkakunta: jämsä

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja mäkiaho »

ei saanut kylläkään paikallisesta tammer diiselistä sachia pelkkää asetelmaa. Beck & Borg löytyy vissiin, hinta on jotain 100 ja 150 välistä, sachia saa koko pakettia reiluun 200euroon.
tuntus vähän turhalta ostaa koko paketti, kun ei ole käyttöä muuta kun asetelmalle...
että onko ideaa ostaa tommosta "väärän" merkkistä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voithan sinä myydä sen levyn täällä klubifoorumilla myyntiosiossa. Joku varmaan ostaa sen alta aikayksikön.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Voithan sinä myydä sen levyn täällä klubifoorumilla myyntiosiossa. Joku varmaan ostaa sen alta aikayksikön.
Samaa mieltä. Kyllä sille ostaja löytyy, on ne turbon kytkinosat sen verta parempia.

Nimim. vaparin ja turbon kytkimet nähnyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mäkiaho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 11:20
Paikkakunta: jämsä

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja mäkiaho »

niin sitä myös tuossa ajattelin, mut täytyy nyt hiukan tuumata.
kiitokset a9000:le vinkistä, jos semmonen pelkkä asetelma sattus vaikka löytyyn..
mäkiaho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 11:20
Paikkakunta: jämsä

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja mäkiaho »

oliskos kellään antaa tonnarin vauhtipyörän mittoja?
lähinnä siis pitäs tietää, että onko asetelman pinta samassa kun levyn kitkapinta, jos ei ole niin paljonko on pykälää
sit pitäs tietää tonnarin kytkinlevyn paksuus
pitäs saada teräspyörä tehtyä ja pitäs saada asetelman shimmaus kohalleen.
siis edelleen 228mm kytkimestä puhutaan
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuli juuri ässään kytkin vaihdettua. 228mm tilattu varaosaliikkeestä, luk-paketissa tuli. Purettu paketti eilen eli sisältää luk- asetelma ja sachs levyn.

Katsottiin että pienen näköiset uudet osat verrattuna poisotettuun josta mitattu levy tuo 228mm, valmistajasta ei muuta lue vanhassa levyssä tai asetelmasta kuin made in england. Sachs uusi levy oli 220mm ja kun kyselin liikkeestä niin turbon 228mm se on numeroiden perusteella. Asetelma myös pienempi, kiinnikkeet ok.

No pääasia että toimii, oli entinen täysin finaalissa. Näköjään varaosatoimittajien koot tuolle turbo 228mm on iso toleranssi.

Sokerina pohjalla motonet uudessa työsylinterissä oli männän sisempi tiivisterengas poikki, puuttu 1,2cm pala renkaasta, huonompi homma että piti purkaa uudestaan koko kytkin kun vasta nesteen kustessa ilmatessa huomattiin. Tuntuu jotenkin turhauttavalta että uudet osat pitäisi purkaa ja tutkia joka tiiviste ennen kiinnittämistä. Onneksi miljoonalaatikosta löytyi juuri sopiva uusi tiiviste, kun vanhastakin kumit sökönä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin