Etupäässä kitisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Etupäässä kitisee

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Moi,

Mistähän voisi johtua ysisatkun etupäästä kuuluva kitinä (metallinen nitinitiniti), joka kuuluu vasemmalta edestä ja erityisesti töyssyissä ja kaarrettaessa oikealle? Ääni kuului tässä taannoin pari viikkoa hyvin säännöllisesti ja voimakkaana, kunnes loppui ja nykyään kuuluu silloin tällöin. Pahimmillaan ollessaan ääni kuului parkkiksella painaessa vasenta etukulmaa alas konepellistä. Silloin, kun kitinä alkoi ja oli pahimmillaan, tuo oli juuri läpäissyt katsastuksen ja etuiskarit oli mittauksen mukaan yhtäläisessä kunnossa. Lisäksi hidastustöyssyissä kuuluu oikealta edestä suhahdus (tsuuhtsuuh).

Itse en keksi mitään muuta syytä kuin iskunvaimentimet, mikä muu komponentti ripustuksessa liikkuisi siten, että tuollainen metallinen kitinä voisi syntyä? Mitään vuotoa ei iskareissa näytä olevan. Edellisellä kerralla tuollainen ääni (oikealta edestä) loppui 2 vuotta vanhojen iskareiden vaihtoon. En jaksaisi uskoa, että vika olisi nyt taas 2 vuotta vanhoissa iskareissa, jotka ovat tosin mallia el-cheapo motonettarvikeöljyiskari. Mun mielestä auton etupää on viimeisen vuoden vedellyt kiihdytyksissä ja lisäksi tuo on kuluttanut oikean etukesärenkaan vinoon (ohjauskulmat on ollut kunnossa koko ajan).

Mitään ajatuksia tästä kenelläkään?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mulla rupes kans viime talvena kitiseen ku ajettiin jäällä rallia, loppu ku vaihto iskarit...
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

Kitinään etupäässä

Viesti Kirjoittaja tasa »

Tarkistappa onko iskarin yläkiinityksessä oleva "prikka" liian iso.Minulla oli tällainen juttu kerran.Prikka otti kiinni konehuoneen puolella olevan syvennyksen reunoihin (on muuten pirun ahdas paikka),aiheuttaen kaikenlaisia ääniä kuopissa.Sorvasin ko. prikan hieman pienemmäksi ja homma korjaantui sillä.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kitinään etupäässä

Viesti Kirjoittaja okaalto »

tasa kirjoitti:Tarkistappa onko iskarin yläkiinityksessä oleva "prikka" liian iso.Minulla oli tällainen juttu kerran.Prikka otti kiinni konehuoneen puolella olevan syvennyksen reunoihin (on muuten pirun ahdas paikka),aiheuttaen kaikenlaisia ääniä kuopissa.Sorvasin ko. prikan hieman pienemmäksi ja homma korjaantui sillä.
Jeps, tämähän se oli syynä. Nyt kun kitinä alkoi taas ja pääsin tutkimaan tarkemmin, niin eikös ne prikat hankaakin peltiin toisesta reunastaan. Hieman voitelua, niin kitinäkin loppui tilapäisesti. Pitänee keksiä jostain pienemmät tilalle, vaikka muistaakseni noi prikat on jotkut vanhat kun nykyisten tarvikeiskareiden mukana tulleet eivät mahtuneet paikoilleen ollenkaan.
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

nitinät

Viesti Kirjoittaja jokke »

...tai sitten yläpallonivel kuiva. Injektioneulalla öljyä suojakumin läpi => auttaa hetkeksi, kunnes nivel väljenee.
Vastaa Viestiin