Tulppien kasteleminen
Tulppien kasteleminen
Mikähän mahtaa olla vikana Saabissa kun nyt kastelee tulpat jatkuvasti ja aina tulppien puhdistuksen jälkeen käy vähän aikaa ja kohta sammuu pytty kerrallaan.
Vähän taustaa, ensin Sabasta katkesi ensiövälityksen ketjut. Vaihdoin ne, mutta unohdin laittaa moottorin maadoituskaapelin kiinni, kun se siihen kopan pultin alle tulee. Kun sain keulan hilut kasattua ja starttasin, niin lähti käyntiin pitkän pyörityksen jälkeen. Silloin toimi normaalisti alakierroksilla, mutta yli 2000 kierroksilla alkoi ilmeisesti sytytys jäämään jälkeen. Tässä vaiheessa muistin sen maakaapelin ja kiinnitin sen, mutta ei vaikuttanut toimintaan. Vikaa koitin paikantaa, ja tulin siihen tulokseen että ilmamäärämittari oli kärähtänyt. Kun sen sähköliittimen otin irti niin silloin vasta alkoi check engine valo palamaan. Moottori oli ilmeisesti viansietotilassa ja silloin toimi yläkierroksillakin, mutta tehot olivat hukassa. Hankein varaosa-auton mistä sitten sain ilmamäärämittarin. Vaihdoin sen paikalleen, ja siinä vaiheessa sitten Saab lopetti kokonaan toimintansa. Ei toiminut enää edes alkuperäisellä imm:lla. Eli kastelee siis tulpat, ja niiden puhdistuksen jälkeen käy vähän aikaa mutta sammuu sitten. Olen nyt varaosa sabasta vaihdellut mm. sytkäboksin ja moottorinohjaus boksin mutta eipä ole ollut vaikutusta. Kaikki apu on erittäin tervetullutta.
Auto siis 900 vm. -91 ja kone kahden litran 16 v turbo.
Vähän taustaa, ensin Sabasta katkesi ensiövälityksen ketjut. Vaihdoin ne, mutta unohdin laittaa moottorin maadoituskaapelin kiinni, kun se siihen kopan pultin alle tulee. Kun sain keulan hilut kasattua ja starttasin, niin lähti käyntiin pitkän pyörityksen jälkeen. Silloin toimi normaalisti alakierroksilla, mutta yli 2000 kierroksilla alkoi ilmeisesti sytytys jäämään jälkeen. Tässä vaiheessa muistin sen maakaapelin ja kiinnitin sen, mutta ei vaikuttanut toimintaan. Vikaa koitin paikantaa, ja tulin siihen tulokseen että ilmamäärämittari oli kärähtänyt. Kun sen sähköliittimen otin irti niin silloin vasta alkoi check engine valo palamaan. Moottori oli ilmeisesti viansietotilassa ja silloin toimi yläkierroksillakin, mutta tehot olivat hukassa. Hankein varaosa-auton mistä sitten sain ilmamäärämittarin. Vaihdoin sen paikalleen, ja siinä vaiheessa sitten Saab lopetti kokonaan toimintansa. Ei toiminut enää edes alkuperäisellä imm:lla. Eli kastelee siis tulpat, ja niiden puhdistuksen jälkeen käy vähän aikaa mutta sammuu sitten. Olen nyt varaosa sabasta vaihdellut mm. sytkäboksin ja moottorinohjaus boksin mutta eipä ole ollut vaikutusta. Kaikki apu on erittäin tervetullutta.
Auto siis 900 vm. -91 ja kone kahden litran 16 v turbo.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tulppien kasteleminen
lue/tuta vikakoodit....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tulppien kasteleminen
Mittaa polttoaineen paineet seuraavaksi...
Re: Tulppien kasteleminen
Puola? Jakajan kansi? Pyörijä? Puolan- ja tulpanjohdot?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tulppien kasteleminen
Kaikki sytytyksen hilut olen vaihtanut ehjästä koneesta mutta ei tulosta. Tulpat uudet Boschilaiset, ilmeisesti NGK :t lopettavat herkemmin toimintansa kastuttuaan.
Polttoaineen paineen häikkä kuulostaisi mahdolliselta. Onnistuukohan/miten tapahtuu sen mittaaminen ihan kotioloissa?
Polttoaineen paineen häikkä kuulostaisi mahdolliselta. Onnistuukohan/miten tapahtuu sen mittaaminen ihan kotioloissa?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tulppien kasteleminen
painemittari ja tupla banjo pultti + kupari prikkoja... sillä jakotukinpäästä.
missä päin tää ongelmapesä majailee...
missä päin tää ongelmapesä majailee...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tulppien kasteleminen
Mä hain hydrauliikkaliikkeestä painemittarin, johon pyysin asentamaan letkun ja banjoliittimen, lisäksi tarvittiin pitempi banjopultti. Hinta taisi olla vajaat kolmekymppiä. Sitten vain banjopultti paineputken päästä irti ja mittarin liitin putken jatkoksi.timpe92 kirjoitti: Polttoaineen paineen häikkä kuulostaisi mahdolliselta. Onnistuukohan/miten tapahtuu sen mittaaminen ihan kotioloissa?
Yksinkertaista, tosin jos käytettävissä on varaosa-auto, vielä yksinkertaisempaa on kokeilla vaihtaa painesäädintä siitä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tulppien kasteleminen
joko toimii ...????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tulppien kasteleminen
Eipä toimi vielä. En ole vielä saanut aikaiseksi mittailla tuota bensan painetta. Mutta tulipa tässä vain mieleen että ei kai mahdollinen bensan paineen heitteleminen voi mitenkään johtua siitä moottorin maakaapelin irti olemisesta. Ja voisiko se sitä vikavaloakaan sytyttää? Se paineensäädin AMW :n säädettävää mallia mutta eipä siinä tietenkään mitään sähköhiluja ole.
Kävi mielessä että voisikohan vika olla lambdassa, mutta eikös sekin maadoita itsensä moottorin kautta. Ko. Saabissa siis Lucaksen kolmijohtoinen lambda ja johtojen värit punainen, valkoinen ja musta. Uusi lambda maksaisi 165€ kun ei kuulemma tuollaisen punajohtoisen tilalle yleismallin lamdat käy.
Kävi mielessä että voisikohan vika olla lambdassa, mutta eikös sekin maadoita itsensä moottorin kautta. Ko. Saabissa siis Lucaksen kolmijohtoinen lambda ja johtojen värit punainen, valkoinen ja musta. Uusi lambda maksaisi 165€ kun ei kuulemma tuollaisen punajohtoisen tilalle yleismallin lamdat käy.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tulppien kasteleminen
lue ne vikakoodit ni ei tarvitse arpoa jos vika sähköinen..
yleensä remontin jälkeiset viat kannattaa tarkastaa mitä on tehny...
yleensä remontin jälkeiset viat kannattaa tarkastaa mitä on tehny...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tulppien kasteleminen
Ei tuntunut löytyvän ohjeita tuohon vikakoodien lukemiseen kuin tuo linkki tältä foorumilta englannin kieliselle sivulle. Muuten kyllä tajusin ohjeet, mutta mitenkäs tuo kohta 1:
1. Connect yellow/white wire from 3-pin connector to ground .
Missäköhän tuollainen "kolmirivinen liitin" sijaitsee jos tuo sitä tarkoittaa?
1. Connect yellow/white wire from 3-pin connector to ground .
Missäköhän tuollainen "kolmirivinen liitin" sijaitsee jos tuo sitä tarkoittaa?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tulppien kasteleminen
konehuoneesta tai takapenkin alta.. eli maadoita kelta/valko piuha..
muista sulake...
muista sulake...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 19:24
Re: Tulppien kasteleminen
Otitko mahdollisesti ylävesiletkun pois? Jos letkun laittaa väärinpäin painaa se virranjakajan kannen pyörijään ja kansi rupeaa "vuotamaan" virtaa. Kokeile uutta pyörijää + kantta älä laita konepeltiä kiinni, jos toimii niin vaihdat vain letkun oikein päin.
Re: Tulppien kasteleminen
Nalleoluen mainitsemat paikat, täsmennyksenä että ei välttämättä ole tuollaista kolmiliitintä, saattaa olla myös ihan yksinäinen johto.timpe92 kirjoitti: Missäköhän tuollainen "kolmirivinen liitin" sijaitsee jos tuo sitä tarkoittaa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Tulppien kasteleminen
Konehuoneesta kannattaa etsiä siitä lämppärin ilmanottokaukalon maastosta, tarkemmin siitä koneelle menevästä johtosarjasta. Omistamassani ässässä vuosmallia 91 oli näin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva