Rikastimen vaijeri poikki - kahva jäi käteen!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sauer
"Kaasari"

Rikastimen vaijeri poikki - kahva jäi käteen!

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Eli se hieno "choke" -kahva tuli metallipuikkoineen ulos keskikonsolista ja purkaminen selvitti, että vaijeri oli katkennut juuri siitä vaijerin ja sen puikon liitos- eli juotoskohdasta. Korjaaminen näyttää suhteellisen vaikealta, ellei vaihda koko vaijeria? Onkos kokemuksia, onnistuuko vaihto matkustamon puolelta ja saako vaijeria enää ylipäänsä mistään? Purkuosat varmaan yhtä huonossa hapessa jarjestään... Vai olisiko järkevämpää laittaa vaan ihan erillinen vaijeri ryypylle? Metallin liimaaminenkaan ei taida onnistua?
Saab 900 -88
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Re: Rikastimen vaijeri poikki - kahva jäi käteen!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kertaalleen olen vaijerin uusinut. Yritin uitella uuden vaijerin entissen kuoreen, mutta eihän se mennyt, eli piti purkaa se pois ja uusia. Keskikonsolin joutuu purkamaan ja maton repsikan puolelta, mutta sitten sen saa vaihdetuksi. Yhden illan homma se minulla oli ekaa kertaa tehdessä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Sauer
"Kaasari"

Eihän tuo hommalta pahana kuullosta, muistaakseni olen kerran pikkunassikkana isän apuna ollut, kun uusi vaijeri "uitettiin" vanhaan kuoreen. Tästä aikaa kuitenkin 15 vuotta, jolloin noita vaijereita sai vielä kaupasta. Nyt taitavat olla kiven alla...?

Jos joltakin löytyy, ostan pois.
Saab 900 -88
mestari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mestari »

naapurin rouvan saab oli ollut "huollossa" korjaamolla ja ryyppy kuulemma oli erittäin jäykkä, nopea vilkaisu konehuoneeseen pal´jasti syyn: kaasarin puolesta oli katkennut hieman vaijeria kesken remontin ja oli viritetty lankaa/palautusjousta peliin.

onneksi minulla oli pelkkä sisälanka ryyppyvaijeriin jonka nopealla ranneliikkeellä ujutin k.o auton po olevaan kuoreen. alussa hieman kangersi mutta meni kyllä hieman kikottamalla ns ineen.
on toiminut siitä asti norjasti. hyvä niin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

hyvä on katsoa kyseisen jousilangan pään viimeistely, pieni pyöristely saattaa kummasti pujotusta helpottaa, koska kaikissa kurveissahan terävä reuna tökkii. kurveissaa voi apumies jopa ulkopuolisesti avittaa pujotusta.
minulla katkesi pala myös pois joskus sieltä kaasarin päästä. ei kun se olikin sen vaijerin kuoren lukitusnippeli joka hajosi ?, puristin siihen halkaistun mutterin topparin virkaa hoitamaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sauer
"Kaasari"

Täytynee ensin yrittää sen langan - lankahan se on, ei vaijeri - työntämistä vanhaan kuoreen. Kyllä sen luulisi siellä kulkevan, sen verran loivat on mutkat kuoressa..

Tarjouksia jopa uudesta original made -osasta on tullut, hyvä että kaasareihinkin vielä osia löytyy! :) Kiitoksia myös vinkeistä "saman kokeneille"!
Saab 900 -88
Vastaa Viestiin