Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja enska »

T!

Täytyy tähän ihan ääneen ihmetellä seuraavaa. Auto allekirjoituksen satku, johon vaihdoin askettäin 3" putkiston. Putken vaihdon jälkeen tietysti kokeilemaan autoa ja täydet paineet päälle. Auto muuten täysin vakio paitsi nyt tuo putki, 3500rpm ja ahdot juuri sielä keltaisen ja punaisen paikkeilla missä kuulukin. Sitte loppuu meno ku seinään hirveän nykäisyn kera. Tilanne rauhoittuu ja auto toimii normaalisti kunnes uskaltaa paikaa kaasua.....

hetken ihmettelin.....ei voi pakoputken vaihto tuohon vaikuttaa.....taas ihmetellään....APC:n toimintaanko tuo nyt liittyy? Pelti auki kun antaa kaasua niin voi kuulla kun apc venttiilin suunnilta kuuluu hetken nakutus ja sitten häviää.

Sitten tajusin että nuukuuksissani kun hain ruohonleikkuriin pensaa niin otin 95okt ja samalla löin sitä saabin tankkiin noin 20litraa....Yleensä aina 98okt tulee tankattua.

Ollaanko nyt siinä että APC katkaisee ahtopaineen kun havaitsee että oktaaniluku on liian alhainen, toivottavasti.....jos ei niin saa kertoa jos tietää mitä tapahtuu kun veto loppuu..... :) En ole kyllä koskaan aikaisemmin tähän törmännyt missään topicissa....

Tämmönen amatöörin ahaaelämys muillekkin tietoon!

Nyt sitte vaan ajetaan 95 vähemmäksi ja 98 tankkiin ja toivotaan että ongelma poistuu.... :roll:
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lantratulla pirtulla ei nää vehkeet toimi.. tankkaa veepowerii ni yllätyt taas..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja enska »

Täytyy nostaa kyllä paljon parjatulle apc järjestelmälle hattua, tässä vaiheessa... :lol:
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jos nykäyksen tapahtuessa nenä menee tuulilasiin asti on kyseessä fuelcut (ei kyllä pitäisi tulla vielä punaisen ja keltaisen rajalla) nii bensa ei vaikuta. Jos taas puutuu ja veto loppuu niin silloin APC havaitsee nakutuksen ja tiputtaa ahtoja. Ensimmäiseen auttaa ylipainekytkimen säätö tai ohitus. Jälkimmäiseen auttaa bensan vaihto 98:iin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja enska »

No joo

Kyllä se jokseenki tuo fuelcut meininki on! No onnistuuko tuo ylipainekytkimen säätö kuinka helposti ja voiko tuo pakoputken vaihto todella olla syy tuohon fuelcuttiin.... :?
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mä poistaisin koko ylipainekytkimen.
Ne rupee yleensä vuotamaan ennemmin tai myöhemmin, ja sitten vasta ahdot katoaakin, kun se vuotaa.

Ylipainekytkimen löytämiseen pitää purkaa se polvisuoja pois.
On sielä kuskin jalkotilassa muiden releiden lähistössä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jep eli ylipainekytkin on toiselta puolelta metallinen ja toiselta puolelta muovinen valkoinen mötikkä, jossa on kaksi sähköjohtoa ja toisella puolella näkyy säätöruuvi. Ko. palikan vieressä on apc:n paineanturi, joka on kokonaan metallinen.

Ylipainekytkimestä siis säätöruuvi toiseen ääriasentoon (muistaakseni myötäpäivään), jolloi nsäätö on n.1,5bar tai kokonaan ohitus yhdistämällä nuo kaksi johtoa. Mahdollisten vuotojen varalta myös alipaineletku on syytä irrottaa ja tulpata. Toki pelkkä letkun irrotus ja tulppauskin riittää ohitukseen, mutta silloin jää mahdollisuus sähköiseen vikaantumiseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja enska »

Justiinsa

ELi sitte ku säätö käännetään maksimiin (1,5bar) niin onko edessä mahd. että polttoainetta ei tule tarpeeksi...? boxin ruuvausta tiedossa.....yhtäkkiä huomaan olevani virityksen synkällä polulla mistä ei ole paluuta..... :lol:

taidan kokeilla tuota säätöä hieman isommalle jos se auttas näin ensikäteen, ihan ekaksi sitä 98 tankkiin ainaki.....

kiitos näistä tässävaiheesa....
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ylipainekytkin toimii on pelkkä varotoimi. Se ei siis itsessään nosta ahtoja, vaan katkaisee bensansyötön jos ahtojen säädössä menee joku vikaan. Se, että putkiston vaihdon myötä ahtopaine on noussut hieman ei vielä vaikuta bensan saantiin ratkaisevasti. Voit siis turvallisin mielin ajella.

Ps. vaihtamalla putkiston ylitit rajan, josta ei ole paluuta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onkohan noissa sitten säädöissä eroa eri vuosimalleissa mutta ex-käyttiksessa (M1992 OG900T16cat 160hp) kokeilin yksi kerta ilman paineanturia ja ylipainekatkaisin toppasi menon vasta lähempänä punaisen puolta väliä.

Nimim. 95-oktaanisen vaikutuskin on tullut todettua ko. menopelissä. Pikkasen yli perusahtojen sai nostettua paineet, joten tankki miltei tyhjäksi ja 98ia täyteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja enska »

Noniin...

Käänsin varovasti hieman yli varttikiekan ylipainekytkimen ruuvia myötäpäivään. Ensitestin tulos oli että fuelcut ongelma poistui.... :wink: Mutta saattaapa olla että ahtopaine mittari asettuu paine päällä himpun alemmas kuin aikaisemmin. Tuo ei kyllä minua haittaa...eli ehkä millin alemmas!

Sitten tuli huomattua että joku oli ranettanu ylipainekytkimestä rosvolla toisesta johdosta (musta) johdon mikä meni jalkatilassa vasemmalle punaiseen liittimeen kohti sulakerasiaa.....mikä lie mistä lie tuon ajatus tai tarkoitus
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pakoputken parannukset voivat nostaa perusahtopaineita. Eli jos ei ollut tarkoitus lisätä ahtoja, niin säädä peruspaine takaisin vakioon. Eli tarvitset lukemilla olevan ahtopainemittarin. Sitten magneettiventtiilin johto irti ja jarrua vasten poljet vauhdissa kaasun pohjaan 3000rpm kierroksilla. Peruspaine taisi olla tuolla pelissä 0.35bar. Se säädetään hukkaportin kellosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja enska »

Joo aivan....

Täytyy myöntää että jossain vaiheessa kun mulla oli turbo/pakosarja pöydällä niin taisin räpeltää hukkaportinkellon vartta pari kierrosta....:wink: nyt sitte tuon putken vaihdon yhteydessä tuo ruuvaaminen ilmeni fuecuttina.

Tuosta peruspaineen säädöstä olinki jo käryllä mutta taidanpa nyt antaa olla nuo asetukset mitä siihen oon saanu aikaseksi...Ahtoapaine on siis jonkin verran korkeammalla kuin org. säätö...Olkoon nyt sitte 8)
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Peruspaineen säätö ei vaikuta APC:n säätöarvoihin.

Peruspaine on n. 0.45 ja APC antaa loput 0.75 asti (bar ylipainetta)

Jos peruspaine on liian korkealla (tai matalalla) suhteessa APC:n arvoon ei ahdot toimi kunnolla.

Jos perusahdot on yli APC:n säätöarvon, ei nakutuksen esto ahtoja laskemalla toimi.
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: Voiko olla näin? APC:n toimivuus...

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Hmm, itsellä oli samaa vikaa tuossa omassa hetken. Ruuvasin peruspaineet n.0,45bariin(LVI liikkeestä hommatun mittarin mukaan) ja alko piikkaileen mahottomasti jonnekin 1,5-1,6barin tienoille tiputellen kesken kaiken aina välillä jonnekkin 1barin tietämille.
Nytten kun räpelsin APC-boksia P-potikan suunnilta niin loppu tuo ihme piikkailu ja veti ihan normaalisti :roll:
Tämän jälkeen tietenkin piti ruveta ruuvaamaan F-potikkaa kohilleen :lol:
Omassa autossa tosin Punainen APC-boksi ja ylipainekytkin ohitettu tällä hetkellä.
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Vastaa Viestiin