Saab 900 -88 käynnistysongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Moro!

Sijoitin jonkin aikaa sitten ysisatkun, vuosimallia -88 2 litrasella 8 venttiilisella turbobensakoneella. Ostohetkestä lähtien probleemana on ollut että saabi ei välillä starttaa. Koneen lämpötila ei ole vaikuttanut asiaan. Eli se kuuluisa lämpöaikakytkin on suhteellisen haudattu idea? Kun avainta kääntää niin startti ei inahdakkaan, takaa kuuluu vain bensapumpulta bzzzt. Tätä saa yrittää monta kertaa kunnes hörähtää kuin putkurikone, kun pumppu on pumpannut niin paljon bensiiniä.

Tästä viisastuneena otimme härkää sarvista ja purimme startin käsille ja vaihdettiin starttiin hiilisilta. Solenoidikin oltaisiin vaihdettu mutta ruuvit olivat niin järjettömän tiukassa että niitä ei kotipajalla saatu millään auki. Putsasimme kuitenkin enimmät hapettumat pois. Joka tapauksessa tämän jälkeen saabbi hörähti käyntiin iloisesti, pariinkin kertaan peräkkäin. Seuraavana aamuna sama juttu, tässä vaiheessa luotto palasi. Kuunnes päätin mennä tankille: Bzzzt. Ei inahdakkaan! Mikähän lienee vikana? Eli jotakuinkin 5-6 kertaa käynnistyi ykkösellä, tätä se ei tehnyt ennen hiilisillan vaihtoa. Mitä keksin seuraavaksi? :)

Kiitoksia jo etukäteen.
900 2.0 Turbo -88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Solenoidin vaihto tai koko startin vaihto kunnostettuun?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p675336
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Niin se on tietysti yksi vaihtoehto. Mutta ei kovin paljoa ole intoa rueta uudestaan purkamaan, ei ollut meinaan mikään helppo juttu tuo startin irroitus.
900 2.0 Turbo -88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

On se imusarjan alla olevan startin irrotus huomattavasti hauskempi homma kuin vanhemmissa malleissa pakosarjan alta startin irrotus 8)

Solenoidin kiinnitysruuveja voi olla aika hankala hakata auki startin ollessa paikallaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Joo kyllä ja ei se helppoa ole silloinkaan kun startti on käsillä. Oli meinaan ruuvit niin järjettömän tiukassa että ei puhettakaan että ois kotikonstein saanut niitä irti. wd-40 ruikittiin ties kuinka pitkään ja annettiin vasaralla ruuvarin kautta naputuksia mutta ei.
900 2.0 Turbo -88
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

iskumeisseli on hyvä apuväline tuollaiste ruuvien irroitukseen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Pitänee paikkaansa, eriasia että omistanko sellaista :) Täytyy seuraavaksi kokeilla sähköosien kontaktipuhdistajaa tohon solenoidiin, josko virkoaisi. On kyllä todella hämärän oloinen vika. Täysin hämärän peitossa on se, että miksi hiilisillan vaihdon jälkeen käynnistyi tasan 6 kertaa ensimmäisellä yrittämällä, mutta sen jälkeen ongelmat taas jatkuivat. Kyrvähtikö solenoidi? Hämärästi muistelen että tällä foorumilla joku olisi kertonut jotain tuon tyylistä.
900 2.0 Turbo -88
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja stara »

solenoidin kärkiin kaikenmaailman palamisjätöksiä voi kertyä. Solenoidin koputtelulla ja avustajan samanaikaisesti starttaamalla voi yrittää varmistua tuon sorttisesta viasta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Jep siltä se myös näyttikin. Startin koputtelua on kokeiltu ja paljon, okein isän kädestäkin mutta ei ole juuri auttanut. Joskus ehkä, joskus taasen ei. Varsinaisesti solenoidiin en ole koputellut.
900 2.0 Turbo -88
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tämä ei ehkä ole se mikä aiheuttaa sinun autosi sterttivian, mutta og900:sissa oli mukava vika joka esiintyi juuri samalla lailla, auto ei startannut. Kojelaudan valot paloivat ja niinpoispäin, mutta startti ei inahtanutkaan kuin aina silloin tällöin.

Vikapaikka sijaitsi kojelaudan kummassakin päädyssä, jos avaat konepellin ja katsot A-tolpan viereen niin sieltä pitäisi löytyä kaksi kuuskantapulttia kummallakin puolella
autoa nämä pultit joilla kojelauta on kiinni toimivat myös maadoituspisteinä.
Tee testi löysää pultteja hiukan, kiristäen ne senjälkeen uudestaan ja tiukkaan.

P.S. ellei solenoidista ja muualta löydy mitään vikaa. :)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Miten kojetaulussa olevien laitteiden maadoituksen puuttuminen voisi estää starttaamisen? Virtalukon pohja yhdistää akulta tulevan jännitteen solenoidille menevään herätejohtoon, riittää että starttimoottori on maadoitettu akkuun ja että akkujännite kulkee startille ja heräte virtalukon kautta solenoidille.

Käynnistyminen on sitten eri juttu, releiden pitää saada maadoitus jne. jotta sytytys ja toimii ja ruiskumalleissa ruisku herää. Oliko tässä kojetauluongelmaisessa autossa joku jälkiasennettu ajonesto, ajonestorele maadoitettuna kojetauluun eikä runkoon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja core2 »

jus kirjoitti:Oliko tässä kojetauluongelmaisessa autossa joku jälkiasennettu ajonesto, ajonestorele maadoitettuna kojetauluun eikä runkoon?
Ei ollut mitään muita releitä kuin alkuperäiset mitä autoon kuului, no auto oli kyllä niinsanottu esisarjan auto, mutta vika niin kummalta kuin se kuulostaakin katosi kun verstaalla kiristivät nämä pultit, itse en tätä tehnyt koska esisarjalaiset oli pakko jättää verstaalle oli vika mikä hyvänsä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Joo, kiitos vinkistä. :-) täytyy kokeilla josko auttaisi. jos ei auta niin seuraava siirto on virtalukon pohja. jos sekään nei auta niin seuraavaksi uusin koko startin. vai olisiko herroilla vielä ässiä hihassa?
900 2.0 Turbo -88
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Missäs hapessa se paksu musta johtonippu on,tarkoitan nippua joka menee etupalkkiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kulkeekos herätevirta startille virtalukon releen kautta, jos kulkee niin siinä vois olla myös katsomisen arvoinen vika paikka.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin