saab 900i 1988 seoksien säätöä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabas900se
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 08, 2009 13:55
Paikkakunta: kotka

saab 900i 1988 seoksien säätöä?

Viesti Kirjoittaja saabas900se »

Siis saabissani ongelma että rauhallisesti
kiihdyttäessä alkaa nykimään.
(hitaassa vauhdissa noin 25-40km/h)
eli tuntuu niinkuin olisi veto/pois/veto/pois.
Voisikohan olla seokset säädetty liian
laihalle?
Kovemmassa vauhdissa ei vikaa ole.
Mistä seokset saa säädettyä?
siis 900i 1988. 118hp. 2.0l koneella. 8t.
Jäsen #5236
Saab 900i 1988.
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: saab 900i 1988 seoksien säätöä?

Viesti Kirjoittaja enska »

...Kuulostaa tutulta, pahimmillaan se tuntu niinku sähköt ois katkennu ja taas tullu takasin...

Joo, eipä mulla ratkaisua ole mutta kaikenlaista olen kokeillu. Seoksia on säädetty ammatimiesten korvakuulolla ja sitte ihan kirjan mukaan. Suuttimien vaihto paransi tilannetta hieman. Puola, jakajankansi tulpanjohdot, tulpat vaihtelin ja ehkä ihan pientä parannusta mutta vielä nykyttää....oon jo tottunu niin että ihan vähäsestä en välitä.
Sitte ku sattuu olemaan joku moottorintyyny sopivasti huono niin se vielä pahentaa asiaa. Ite en oo tyynyjä vielä vaihtanu. Ite epäilin että vaihdelaatikko ois niin väljä että se aiheuttas tuota mutta taas viisaammat oli eri mieltä.... :)

kerro ihmeessä jos saat aikaseksi jonku oikean ratkasun...!
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: saab 900i 1988 seoksien säätöä?

Viesti Kirjoittaja Lanius »

K-jet melko varmasti -> ronskisti vaan käymään koko bensapuolta läpi, tai sitten annat runtua etkä välitä :oops:

Eli pienellä kaasulla(pienellä lautasen nousulla) nykii? Voisi olla suutinvika, tosin luulisi tuntuvan myös huonona tyhjäkäyntinä... Helppo testata, suuttimet ylös -> pulloihin ja pihdeillä nostamaan ilmamäärämittarin lautasta(maksimituoton testaat, ja sitten aivan pienellä nostolla tarkkailet suuttimien käytöstä). Niin, bensapumpun releen korvaat hyppylangalla että käy kokoajan.

Seoksen säätö tapahtuu pitkällä 3mm kuusiokololla, ilmamäärämittarista lähtevän kumikartion vieressä semmonen tatti jossa saattaa olla joku tulppa päällä. Tatissa päällä reikä, avain sinne ja ruuvaamaan; myötäpäivään rikkaammalle. On melko herkkä. Korvakuulolla voi tehdä säädön suunnilleen, tarkempi säätö mieluummin päästömittauksessa. Tästä ei tietysti mitään iloa jos jokin muu osa jumittaa (mahdollisuuksia on lukuisia).

K-jetin kanssa olisi pitänyt jo tehtaalla asentaa seosmittari... Sorry pitkät höpinät, toivottavasti on ees sinnepäin.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
saabas900se
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 08, 2009 13:55
Paikkakunta: kotka

Re: saab 900i 1988 seoksien säätöä?

Viesti Kirjoittaja saabas900se »

Tuli mieleen sekin että voisikohan
esim. väljät/kuluneet vetarit tehdä tuota?
sehän saattaisi myös aiheuttaa nykimistä.
Jäsen #5236
Saab 900i 1988.
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: saab 900i 1988 seoksien säätöä?

Viesti Kirjoittaja Boris »

Tarkasta vielä alipaineletkut, tulpat ja virranjakaja & ennakonsäätö. Seosta toki saa rikkaammalle, mutta jos tilanne ei pysy stabiilina, saattaa kysmykseen tulla ohjauspaineen säädin, lämpöaikakytkin, ilmamassamittari, hajonnut suutin, bensapumppu...

K- jet on mielenkiintoinen laite :wink:
Vastaa Viestiin