Kokemuksia sytytyksen ajoituksen vaikutuksesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Kokemuksia sytytyksen ajoituksen vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja tema »

Viime keväänä APC:tä ruuvailtiin ja nosteltiin ahdot tonne 1,3bar luokkaan. Joku täällä foorumillakin huomautti, että sytkän osat on oltava kunnossa samaten kuin ajoituksenkin. Huomautettiin myös että sytytyksen perusennakkoa tulisi myöhentää jonnekin 14-15asteen tienoille nakutuksen ehkäisemiseksi.

Sytkälle ei kuitenkaan tehty mitään ja hyvin toimi. Pari viikkoa sitten pääsi virranjakarin kiristysruuvi niin löysälle, että ennakko meni pieleen. Laitoin tulppien lisäksi kaikki uudet perus osat jonka jälkeen säädätin ennakon 14asteeseen ja sitten ajoa. Kyllähän se toimi, mutta kulutus nousi maatiellä noin 10litraan. Aikaisemmin keskikulutus 9l. Terävyys poissa ja pienissäkin mäissä huuti ahtoja apuun.

Kyllästyin tähän ja laitettiin ennakoksi tehtaan mukaiset 16astetta. Auto muuttui täysin. Vastaa pintakaasuun paremmin kuin koskaan ja maantiellä kulutus 8l keskinopeuden ollessa 98km/h ohituksineen.

14asteen ennakoilla paras kiihtyvyys maatiellä saatiin painamalla kaasu rauhallisesti pohjaan ei runttaamalla. Nyt saa taas polkea sydämen kyllyydestä :)

Tämän perusteella en ymmärrä mihin perustelut sytytyksen ajoituksen muuttamiseen perustuvat. Toki nyt on ollut viileetä ja tankissa 98, mutta silti. Painekellohan on juuri nakutuksen ehkäisyä varten.

Minkälaisilla säädöillä te arvon tallikaverit ajelette?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

multa taijettiin säätää se 15asteeseen mut täytyypä tarkistaa ja säätää se siihen 16toista. Oliko sullaa säädettäessä mitkä kierrokset ja oliko alipaine kellon letku kiinni???
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Alipainekellon letku kiinni ja tyhjäkäyntikieroksilla. Vahempi korjaaja, joka kävi ihmettelemässä autoa muisteli että 99:ssä olis aikanaan ollut 2500rpm ja 17astetta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös vakio säätö ole 16astetta letku irti.

Itse olen hieman kokeillu eri ennakoita, niin arkiajo on mukavinta jos ennakot yli tuon 16 asteen, on vääntää selkeesti alempaa.

Itse olen käsittäny että tuota ennakkoa pitää pienentää isommilla paineilla siksi ettei nakuta niin herkästi.
Haulla löytyy aiheesta enempi keskustelua
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

16astetta mulla. Sillä tuntuu pelaavan parhaiten, aikaistaminen ei tuo lisävoimaa alakierroksille ja myöhäistämiselle ei ole tarvetta, kun kestää tuollaisenaan ahtoja riittävästi. ;) Bensaa menee n. 7.5 litraa 105km/h matka-ajossa.

Jos nakutus on ongelma niin puristukset alas, välijäähdytys kuntoon ja riittävästi soppaa koneeseen. Ennakon pudottamisella ei ihmeitä tehdä, vaikka jotkut ovat saaneet silläkin tavalla tuloksia ohjelmoitavan sytkän muodossa. Tosin sillä hinnalla hommaa kierroksen petron mäntiä ja sitten tulokset ovatkin jo aivan toista luokkaa. :D

EDIT: siis ohjehan on 16astetta ja 850rpm. Letku irroitettuna.
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Eli onko nyt ennakko jopa 16astetta aikaisempi kun alipaineletku oli kiinni? En osannut murehtia kun ajattelin ettei tuolla pienellä alipaineella ole merkitystä. Ei kai saa ajatella niin paljoa :D
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Satkussahan on kyllä sellainen systeemi että jakaja ei periaatteessa saa alipainetta jos kaasuläppä on kokonaan kiinni. Joten veikkaisin että ennakkosi on aika tarkoin kohdallaan. :) Riippuen tietenkin siitä, että paljonko tuo systeemi vuotaa.
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kiitos. Kuten mainitsin tuossa ylenpänä niin nyt toimii hyvin joten uskoisin olevan ainakin suunnilleen kohdallaan joten ei muuta kuin ajoa.

Paitsi näin OT, niin onko H-koneessa nokkaketjulla hydraulinen kiristin? Oma vain 108tkm ajuttu kone on ruvennut metelöimään startin jälkeen. Häviää nostamalla kierrokset tonne 3000rpm eikä enää palaa sen jälkeen. Mun korvaan kuulostaa ketjulta. Onko vaarallinen juttu vai vain ominaisuus vanhemmiten?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Paitsi näin OT, niin onko H-koneessa nokkaketjulla hydraulinen kiristin? Oma vain 108tkm ajuttu kone on ruvennut metelöimään startin jälkeen. Häviää nostamalla kierrokset tonne 3000rpm eikä enää palaa sen jälkeen. Mun korvaan kuulostaa ketjulta. Onko vaarallinen juttu vai vain ominaisuus vanhemmiten?
On joo. Omassani sama oire loppui vaihtamalla kiristin. Noilla kilometreillä tuskin on ketju tai sen ohjaritkaan kulunu niin paljoa että haittais. Kannattanee tarkistaa asia, ettei vaan pääse jako hyppäämään.

Joskus oon kuullut semmostakin että kiristintä käyttävä öljykanava saattaa tukkeutua.
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Ok ja kiitos vielä tuostakin. Ollaan kavereiden kanssa hommaas tallia, niin vois vaikka täs talven aikana katsoa sen kiristäjän ja kannentiivisteen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Juu, uudemman mallinen kiristin kannattaa vaihtaa, vanhemmat toimivat pelkästään öljynpaineilla mutta uudemmissa on lukitus joka ei päästä ketjua löystymään missään vaiheessa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vanhat kiristimet hajoili uutuuttaan sillon kun olivat autot tuoreita ja kiristimiä vaihdettiin takuuseen, mutta tuskin tuohon on kun km on noinkin vähän 100tkm
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

offtopiciia

Viesti Kirjoittaja turbojake »

signistäsi poimittua "900T16 -84/93"
onko autosi korin/tekniikanvaihto vai jo toinen turbokone pellin alla? Jos korin/tekniikanvaihto niin vaihdoitkos turbosta myös tankin? Keskustelin erään merkkiluokkaketun kanssa noista tekniikanvaihdoista ja se sanoi että turbossa on erilainen tankki joka takaa että soppaa löytyy mutka-ajossakkin (levyjä tankissa?) sillä jos ahdot on päällä ja suuttimista ei tulekkaan tarpeeksi soppaa on edessä palaneita venttiilejä kun kone käy laihalla ja ahdot on päällä. Sulla kun oli APC:ta roplattu yli 1,0 barin niin tuo on jotain mitä kantsinee miettiä jos ajelet radalla tms.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Miten te noita ennakoita säädätte? Ostin tässä äsken ajoituslampun sitä varten, kun tuntuu että luxissa olisi ajoitus aika lailla pielessä. Mutta mistäs löytyy ne ajoitusmerkit, ja voiko niiden avulla suoraan katsoa ja säätää ennakon asteen tarkkuudella?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

vauhtipyörässä on asteet ja kytkinkopassa on reikä mistä ne näkee ja viiva siinä oikean asteluvun kohdalla.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin